sm1pea07 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Før PS3 skulle bli lansert ble det snakket & skrevet opp og ned i mente om den fantastiske Cell CPU'en. Den skulle ta server og desktop markedet med storm. Egne hovedkort var under utvikling. Hvor ble det av dette vidunderet? Endret 18. november 2007 av sm1pea07 Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Den er også å finne i enkelte servere tror jeg. Sony har bestandig hypet produktene sine til det latterlige, så du bør ikke forvente å finne den i noen desktop-PC ever. Et annet problem med Cell er at den skal være ganske vanskelig å programere til. Jeg er ikke noen ekspert på programering, men det er det jeg har hørt. Lenke til kommentar
sm1pea07 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Det ser ikke ut som noen "ekte" multikjerne dette her. Ser kun 1 Power kjerne. Hva er de 8 SPE'ene tro? Lenke til kommentar
Propanelgen Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 SPE'ene er co-prosessorer (basert på RISC-arkitektur, som PPE'en også er). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Såvidt jeg vet så brukes de i blad servere fra IBM bl.a. Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Cell-CPUen er ikke egnet for vanlig PC-bruk, da den bare har en ekte CPU-kjerne - de åtte SPEene fungerer ikke spesielt godt som generelle prosessorkjerner, kun for spesialfunksjoner. Du blir nok aldri å se en ren Cell-drevet maskin som ikke er beregnet på kun number-crunching, men det blir sikkert å komme Cell-baserte akseleratorkort for spesielt interesserte, akkurat som diverse raytracing/FPGA/og så videre kort som finnes på markedet i dag. Cell er veldig god på data-intensive applikasjoner, akkurat som en GPU; hvis du overser PPC-kjernen har den vel egentlig mer til felles med en GPU enn en CPU for den del. Endret 19. november 2007 av CCTSM Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Og ikke glem det viktigste, dersom noen skulle levere Cell-CPU'er og hk til desktop-markedet, så hadde det ikke vært all verden av software å kjøre som var laget for å utnytte denne. Et godt eksempel her er PS3'n. En del programvare finnes, men det utnytter ikke Cell-CPU'n i det hele tatt. Lenke til kommentar
sm1pea07 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Et godt eksempel her er PS3'n. En del programvare finnes, men det utnytter ikke Cell-CPU'n i det hele tatt. Hadde vert gøy å sett en Cell CPU benchmarka mot AMD / Intel. Skulle ikke tro den yter mere enn tilsvarende PowerPC CPU'er. Men det er litt merkelig at Sony / IBM har brukt så mye midler på å utvikle en slik multifunksjon CPU når PS3'en alikevel har seperat GPU basert på G70 (GF7800). Kamuflert som RSX her da Det er nytenkning da men.... Microsoft har nok engang vil jeg si produsert en suksessoppskrift med X360'en, næmlig kun det som trengs for å gjøre jobben Endret 19. november 2007 av sm1pea07 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå