Gå til innhold

KR7A-RAID, XP1800+ og installasjon av OS


Betakisen

Anbefalte innlegg

Jeg har et "major" problem. Kjøpte meg ny maskin i dag med følgende komponenter:

 

ABIT KR7A-RAID HPT 372 Ver.2.00

ATHLON XP1800+

256MB PC-2100 2.5

Plexwriter........

Chieftec Big....340W

IBM 60 og 40GB 7.200

MSI G3Ti200

 

Problemet er at jeg ikke får lagt inn noe annet OS enn Me eller 98.

Når jeg prøver å legge inn XP Pro (OEM) eller W2k, får jeg feilmeldinger om at jeg ikke får lagt inn forskjellige filer under installasjonen. Installasjonsprosessen stopper ved 4-6%.

Jeg har prøvd disse mulighetene:

 

Boote fra CD og partisjonere og formatere FAT

Boote med W98 Oppstartdiskett og partisjonert, formatert og har lagt inn med og uten smartdrv.

Satt harddiskene(jeg har prøvd begge to) i en annen maskin og lagt inn XP der og forsøkt å sette den tilbake i min egen maskin.

Lagt inn Windows mappa på D: og prøvd å installere derfra.

 

Jeg har en kompis som har samme HK, proz og HD, og han kjører XP uten problemer.

 

Er det noen som har hatt disse problemene og løst dem??

 

Jeg kjører nå med Me og det går ikke knirkefritt.

 

Gigakisen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har ikke hatt KR7A-RAID, men hadde ett KT7A-RAID kort, og en Athlon T-Bird 1,2gb. Hadde også problemer i starten, men prøv følgende: Når du starter innstallasjon av w2k står det noe i bunnteksten om at du må trykke F6, tror jeg det var.. dette er for at RAID funksjonen på hovedkortet skal bli aktivert tar jeg ikke helt feil. Har du sjekket i BIOS'en at ATA100 er ENABLED? det kan også by på problemer... det som da vil skje er at harddisken din ikke vil få maksimal overføringshastighet... ditt RAID kort støtter vell harddisker helt opp til ATA100.. og har du en ATA100 harddisk men ikke enablet ATA100 funskjonen på hovedkortet, vil dette by på store problemer! ikke det at jeg er 100% sikker på noe av dette.. men! sjekk først at ATA100 er enabled, og trykk så F6 i starten av W2K installasjonen.. :smile: det er det beste tips jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar

Hmmmm, minner meg om noe jeg har lest i en del andre forum. Tror det er en konflikt mellom geforcen og via chipsettet i hovedkortet.

 

Har sett at noen har fikset det med ved å ta ut geforce kortet og sette inn et annet et mens de innstallerer xp. Når xp er installert så bytter du bare tilbake til geforcen igjen. Så hvis du har et grafikk kort liggende som ikke er et geforce kort (vet ikke om det funker med andre nvidia kort) så kan du jo prøve å installere med det.

 

Ellers så kan du stikke innom http://www.viahardware.com og sjekke i forumet deres. Ser at de har en FAQ på hovedkortet ditt også.

 

Håper dette hjelper deg :smile:

 

_________________

Pentium 4 1900 MHz

512 MB RDRAM

Gainward Geforce 3 Ti460@240/500

3dmark 2001 7386 http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?2259799

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: SteinRJ på 2002-01-06 05:37 ]

Lenke til kommentar

Det ble skrevet lenger oppe her at man må trykke f6 under starten av installasjonsprogrammet på win2000. Dette er kanskje ikke esensielt for å få maskinen til å virke mot hardisken, men det vil absolutt gi deg ytelsesforskjeller, for hvis ikke tror jeg hardisken din vil jobbe på dma 33.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hvis man kobler disken til HPT-kontrolleren

er det veldig viktig at man trykker F6 i starten

av Win2000 innstalleringen å legge inn driveren. Dette er for at kontrolleren i det hele tatt skal virke. Dette slipper man i Win98/ME fordi den er MSDOS kompatibel.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-09 14:09, Xizor skrev:

Hvis man kobler disken til HPT-kontrolleren

er det veldig viktig at man trykker F6 i starten

av Win2000 innstalleringen å legge inn driveren. Dette er for at kontrolleren i det hele tatt skal virke. Dette slipper man i Win98/ME fordi den er MSDOS kompatibel.



 

Men...! Dette var snakk om Windows XP (tror jeg) og i Windows Xp ligger driverne til Hpt370 inne fra begynnelsen av.. Slepper å trykke F6!

Lenke til kommentar

Stemmer det. Verken XP eller W2K har driverne klare for HPT kontrolleren. Greiere og bruke standard kontrolleren syns nå jeg da, Med annet man skal kjøre raid.

 

KR7 kortet har jo ATA100 på begge så det er ett fett hvor disken står hen.

 

En ata 100 disk vil ikke kjøre på ata33 med annet man bruker en ata33 kabel eller en kontroller som ikke støtter høyere.

 

Kreves ikke no drivere eller slikt tullball for det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-10 20:29, ReVoX skrev:

Stemmer det. Verken XP eller W2K har driverne klare for HPT kontrolleren. Greiere og bruke standard kontrolleren syns nå jeg da, Med annet man skal kjøre raid.


KR7 kortet har jo ATA100 på begge så det er ett fett hvor disken står hen.


En ata 100 disk vil ikke kjøre på ata33 med annet man bruker en ata33 kabel eller en kontroller som ikke støtter høyere.


Kreves ikke no drivere eller slikt tullball for det.


Det er feil at WIN XP ikke har støtte for HPT kontrolleren, jeg har HPT 370 kontroller selv på mitt hovedkort og under installasjonen av XP så fant den kontrolleren og la inn riktige drivere.

 

Det som er riktig er at WIN2K IKKE støtter HPT kontrolleren der må du trykke F6 for å legge til drivere.

Lenke til kommentar

Betakizen

Her har du et nett forum som spesialiserte seg på Abit hovedkortene...(Pauls FAQ lå der før...litt kranling endte med at Paul stakk...lang historie..;/)

http://www.icrontic.com og http://www.icronticforums.com

Jeg vil strekt anbefale disse sidene her sitter det mye erfaring og expertise, og det er bare og spørre...

 

Jeg har samme nikk der som her bare spør etter "the resident Duck"...AKA "the sitting duck 2"

 

Check it out...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...