Gå til innhold

Burde jeg sette CAS selv?

19andr1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkle svaret:

Ja.

Mer stress svar:

Det er mulig du bør sjekke hva volt rammen din kjører på, mulig den er undervolta av hovedkortet. Sjekk hva volt den skal kjøre på og sett det og manuellt i biosen.

Skulle maskinen mot all formoding ikke boote (ser ikke hvorfor, men heh, vet aldri) reset cmos/fjern bios batteri et par minutter.

Endret av navlasop
Lenke til kommentar
Svar topic:

Ville absolutt satt timings i bios, kanskje du tjener en fps eller 2. Det er i alle fall ikke nødvendig å kjøre minnet på slakkere timings enn hva de er spesifisert for.

De skal ha 1,9v-2,3v. Ville prøvd med 2,1v.

Jeg setter det slik det står på klistremerket på brikkene. Dvs. 4-4-4-12 og 2,1V hos meg. Leste i denne guiden at man burde sette ned frekvensen til 1:1, før man begynner å klokke. Men da må jeg sette ned min ram fra 800MHz til 660 eller noe. Er det fakta eller burde jeg bare drite i det? Da går jo rammen treigere, eller?

Lenke til kommentar

Du har et intel P35 hovedkort?!

Hovedpoeget med å sette 1:1 divider ved overklokking på P35 er at du kan komme lengre før du blir stoppet av minnet. Om du teoretisk klokker bus til 400 MHz (fra 266MHz om du har 1066 MHz fsb prosessor) med 1:1 divider vil du ende opp med minne på 800 MHz som brikkene er spesifisert for. Om du bruker divider som gir 800 MHz på en uklokket prosessor vil minnet krype opp på ganske høye hastigheter ved overklokk og muligens ikke henge med.

Sett derfor så lav divider som mulig, sjekk hvor langt du klarer og klokke prosessoren og sett en evt annen divider om minnet f.eks da bare går på 667MHz for å få 800 MHz+.

Håper det var litt oppklarende.

Edit: erstattet multiplier med divider... (Rotet litt).

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Du har et intel P35 hovedkort?!

Hovedpoeget med å sette 1:1 divider ved overklokking på P35 er at du kan komme lengre før du blir stoppet av minnet. Om du teoretisk klokker bus til 400 MHz (fra 266MHz om du har 1066 MHz fsb prosessor) med 1:1 divider vil du ende opp med minne på 800 MHz som brikkene er spesifisert for. Om du bruker divider som gir 800 MHz på en uklokket prosessor vil minnet krype opp på ganske høye hastigheter ved overklokk og muligens ikke henge med.

Sett derfor så lav divider som mulig, sjekk hvor langt du klarer og klokke prosessoren og sett en evt annen divider om minnet f.eks da bare går på 667MHz for å få 800 MHz+.

Håper det var litt oppklarende.

Edit: erstattet multiplier med divider... (Rotet litt).

Ok , det var ganske oppklarende :thumbup: Jeg setter altså opp frekvensen på rammen automatisk når jeg setter opp FSB, eller? Går det ikke ann å låse minnet på 800, slik at det aldri kryper oppover?

Uansett så bør jeg vel sette frekvensen ned før jeg klokker. Hva skjer hvis jeg setter den på Auto?

Lenke til kommentar

Ja, om du har intel P35, om du har nvidia brikkesett kan du kjøre "unlinked" og dermed låse minnet på en gitt hastighet. Det er ikke mulig på P35.

Vet ikke hva som vil skje om du setter den på auto, er da bare å prøve. Varierer sikkert noe fra hovedkort til hovedkort og jeg aner ikke hvilket du har.

Lenke til kommentar
Ja, om du har intel P35, om du har nvidia brikkesett kan du kjøre "unlinked" og dermed låse minnet på en gitt hastighet. Det er ikke mulig på P35.

Vet ikke hva som vil skje om du setter den på auto, er da bare å prøve. Varierer sikkert noe fra hovedkort til hovedkort og jeg aner ikke hvilket du har.

Ok, veldig hyggelig at du gidder å hjelpe, setter pris på det :yes:

Jeg skal flashe BIOS osv i morgen, så tror jeg at jeg setter CAS latency manuelt.

Kanskje jeg til og med begynner med litt klokking. Og det er sikkert mer jeg lurer på i tiden fremover :p

BTW så har jeg ASUS P5K!

mvh Andreas

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...