Simen1 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg har et Canon 300D som jeg bruker med noen gamle minnekort med hastigheter på 8x og 12x. Utviklingen på minnekort har jo rast de siste årene og jeg lurer på om det vil gi noen merkbare forskjeller om jeg kjøper f.eks et minnekort med 266x hastighet ? Er kameraet i stand til å nyttiggjøre seg raskere minnekort enn det jeg har? ______________ Også har jeg et annet problem som jeg like gjerne spør om her i stedet for å lage en ny tråd. Ved lang lukkertid så får jeg fem lysende punkter på samme plass på alle bilder. Tre blå og to røde. Hva skyldes det? Støv på sensoren? Defekte pixler på sensoren? Hvordan kan jeg i så fall fjerne problemet? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hastigheten på minnekortet har nok ingenting å si da dette kameraet ikke er spesielt kjapt. Man kan jo bare ta 4 bilder før bufferen er full og kameraet må ha en tenkepause. Hadde uansett gått for et Sandisk-kort, disse har veldig lite feil. Har du forresten batteri/vertikalgrep til kameraet? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Også har jeg et annet problem som jeg like gjerne spør om her i stedet for å lage en ny tråd. Ved lang lukkertid så får jeg fem lysende punkter på samme plass på alle bilder. Tre blå og to røde. Hva skyldes det? Støv på sensoren? Defekte pixler på sensoren? Hvordan kan jeg i så fall fjerne problemet? Høres ut som defekte pixler. Og det kan nok antagelig ikke fikses. Også kalt "Hot pixel". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 awesnes: Jeg tar sjeldent seriebilder men merker at kameraet tenker og minnekort-lampa blinker i flere sekunder etter hvert enkelt bilde. Vil den tida bli kortere dersom jeg kjøper nytt minnekort? Er maskinvaren i kameraet i stand til å skrive raskere til minnekortet hvis det har mulighet til det? Kameraet har forresten USB1.1 overføring så det tar uansett en evighet direkte fra kameraet. Fungerer ikke alle minnekortmerkene bra nå for tida? Nei, ikke noe vertikalgrep. stoners: Takk, da vet jeg det. Da må det vel løses med programvare, et ork. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 stoners: Takk, da vet jeg det. Da må det vel løses med programvare, et ork. mulig det går under 5års reklamasjonsrett? Bare gjetting. Men tipper det finnes noen plugins til photoshop e.l som gjør dette automatisk. Men fortsatt et ork. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hadde selv et 300D og en av grunnene for at jeg byttet det ut var den trege skrivingen til minnekortet. Brukte selv et TwinMOS 70X kort og det ble 0 forskjell når jeg oppgraderte til et dyrere sandiskkort. Et sandisk extreme iii 1gig kortet holder nok lenge til 300D. Prisen ligger vel på rundt 300kr. http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-6425 En test på overføringshastigheter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takk for linken Jeg har nytt kamera på ønskelista men tenkte å drøye det ennå et år eller mer. Kanskje opp til 40D eller etterfølgeren. Da dropper jeg planen om å betale ekstra for et ekstra raskt minnekort og kjøper heller et billigst mulig på 1-2GB. (128MB-kortene begynner å bli irriterende fordi jeg må skifte så ofte.) Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Bare husk at de billigste kan ta kveld når du minst ønsker det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Det kan vel de dyreste også. Forskjellen er vel bare sannsynligheten for at det skjer. Finnes det noen tester eller statistikk på hvor stor forskjell det egentlig er? Ingen minnekort i prisguiden har fått tilbakemelding fra brukere. Det minner meg om å skrive min erfaring på et par SD-kort jeg kjøpte til et annet kamera for en stund siden. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Treg overføring ordnes med minnekortleser, ble en hel annen verden da jeg skaffet meg det. Slipper å tappe batteriet også. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hadde selv et 300D og en av grunnene for at jeg byttet det ut var den trege skrivingen til minnekortet... Da er vi to, men også for at kameraet i seg selv ble relativt tregt i alt det foretok seg. Men man skal ikke glemme at det var jo den første speilrefleksmodellen for oss "vanlige" da det kom... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 awesnes: Jeg tar sjeldent seriebilder men merker at kameraet tenker og minnekort-lampa blinker i flere sekunder etter hvert enkelt bilde. Vil den tida bli kortere dersom jeg kjøper nytt minnekort? Er maskinvaren i kameraet i stand til å skrive raskere til minnekortet hvis det har mulighet til det? Kameraet har forresten USB1.1 overføring så det tar uansett en evighet direkte fra kameraet. Fungerer ikke alle minnekortmerkene bra nå for tida? Nei, ikke noe vertikalgrep. stoners: Takk, da vet jeg det. Da må det vel løses med programvare, et ork. Som awesnes skriver, minnekortleser. Bruker selv XD-kort i mitt E400, ikke ideelt, men det fulgte med i en pakkeløsning og økonomien tillater ikke bedre just now. Det er egentlig veldig fint, siden XD-kort passer rett inn i kortleseren på laptopen min. Kjøp en minnekortleser, du vil ikke angre et øyeblikk. Dessuten, om du bruker stasjonær PC kan du bare la den ligge påkoblet, så slipper du å dytte inn kabler hele tiden. Det kan du jo med laptop også, men da har du jo gjerne færre USB-kontakter. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 SanDisk sitt røde og blå kort er raskt nok for dette kameraet. Men de kortene er vel nesten ikke å få tak i lenger? Ultra II eller Extreme III er nok det beste valget her. Har forresten mange gode minner med 300D da dette var det første dSLR kameraet mitt. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Med tanke på fremtiden er det jo beste å kjøpe et raskt kort, du sier jo du antagelig kommer til å oppgradere, og da vil jo kortet passe til det. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Med tanke på fremtiden er det jo beste å kjøpe et raskt kort, du sier jo du antagelig kommer til å oppgradere, og da vil jo kortet passe til det. Forsåvidt riktig det, men mener fortsatt at Extreme III holder. Det er ikke mange kameraer (hvis det er noen i det hele tatt) som klarer å utnytte hastigheten til Extreme IV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå