Gå til innhold

Kan jeg bruke angreretten?

Chris_lox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved angrerett så skal du betale frakt tilbake til forhandler.

Så skal dei betale deg tilbake pengene for vara. Når det gjeld frakta til deg er eg meir usikker, det står vel noko om det at du skal ha den tilbake også. Men når du ikkje returnere heile pakka så stiller vel det seg litt anderledes enn om ein returnerte alt.

Lenke til kommentar

Du skal ha tilbake pengene for platene, men ikke for frakten. Det står i loven at partenes plikt til oppfylle avtalen faller bort, dvs at du og selger skal ha tilbake det dere ytte i avtalen (du skal ha pengene, selger varen). Frakten av varen kan vel regnes som en isolert avtale, disse pengene får du ikke tilbake. I tillegg må du betale returfrakten av platene som Jankee sier her.

Lenke til kommentar

Nå har det jo alltid vært litt mye fram og tilbake angående returett og tilbakebetaling av frakt.

Personlig så synes jeg at når en vare er defekt på garanti/reklamsjon så skal nettbutikken dekke alle videre kostnader. Vet vil si at du betaler frakt når du kjøper varen, men etter defekt så skal kostnadene dekkes. Det vil si at du pakker ned varen sammen med RMA nummer, legger ved kopi av kvittering for utlagt porto samt kontonummer. Nettbutikken tilbake betaler porto + varens verdi, eller tilbakebetaler porto og sender ny/tilsvarende/bedre vare som erstatning for defekt produkt.

Ved bruk av angrerett så ser det ut som loven sier at man skal også få dekket de varene, men personlig så ville jeg dekket returporto selv. Jeg sammenligner det med at du bruker tid/penger på å dra til en butikk for å f.eks se på skjermen i butikken først. Om du ikke ønsker å kjøpe varen i butikken tror du at butikken vil dekke bensin/km, buss/tog billett etc for deg? Jeg har bestillt to stk LCD skjermer fra nettbutikk nå som jeg regner med å bli godt fornøyd med, men om jeg ønsker å bruke angrerett grunnet f.eks ikke bra nok bildekvalitet til fotoredigering f.eks så vil jeg dermed dekke tilbake frakt av egen lomme. Dette for å unngå at nettbutikkene får urimelige krav på f.eks folk som bare ønsker å teste produktene. Er varen åpnet så er det også vanskelig for dem å selge den som 100% ny.

Det er i allefall mine meninger om det. ;)

Ergo hadde jeg vært trådstarter i dette så hadde jeg brukt angrerett på de uåpnede varene, men dekket tilbakefrakt selv til nettbutikken. Dette grunnet at trådstarter sier selv at det faktisk er han som har bestillt feil og ikke noe nettbutikken har gjort feil.

Lenke til kommentar

Utdraget jeg har tatt med er fra kjøpsloven, ikke noe jeg har funnet hos en nettside. Det nevnes ingenting i loven om maks/minimumsverdi og sier at det skal betales ALT kunden har "lagt ut". Tilbakesendingsporto blir derimot ikke dekket, ved mindre varen er kjøpt over telefon eller ved et "homeparty". Jeg mener jeg skal få dekket portoen + varene. Greit jeg kanskje er uetisk og jævlig, men jeg er fattig og :p

Lenke til kommentar

Det er ikke kjøpsloven du skal bruke i dette tilfellet. Den brukes om du har mangel på en vare, det har du ikke. Om du hadde det, skulle du uansett brukt forbrukerkjøpsloven ;)

Edit: gikk utfra at du kjøpte varen som en forbruker

Endret av zonko
Lenke til kommentar
§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

g) - - -

h) - - -.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...