Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen STOP ERROR 0x000000F4...

Anbefalte innlegg

Har googlet og styrt i et par dager nå, men finner ikke noen fornuftig løsning, så jeg håper det er lure mennesker her.

Kjører Windows XP 32 bits med følgende hardware (kjøpt fra komplett.no og bygget selv):

Hovedkort: ABIT AN9 32X, nForce 590 SLI, DDR2, Socket-AM2, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

Skjermkort: Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz

HD: Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte, 65W

RAM: Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL4, Kit w/two matched HyperX 512MB LL (2 stk)

Kjøling: 1 stk 120 mm vifte på baksiden av kabinettet.

Kabinett: Billig og lite, men med 460W PSU

Problemet har vedvart i minst 8 måneder med vekslende hyppighet, alt fra en gang nå og da, til nå som det skjer 2-3 ganger om dagen. Rett som det er får jeg blåskjerm med:

STOP ERROR 0x000000F4 (0X00000003, 0x8A100280, 0x8A1003F4) Starting dump of physical memory

Tidligere kjørte jeg Windows XP 64 bits, og funderte på om det kunne være problemet (tulling...) etter å ha formatert og lagt inn de fleste driverne ble det verre enn noen gang. Det skjedde utelukkende når jeg brukte internett/nettverk og mot slutten særlig i forbindelse med BitComet. Jeg avinstallerte BitComet og la inn Azureus Vuze, som umiddelbart sa i fra om at det var konflikt mellom Azureus og en gitt dll. Jeg fant til slutt ut av at denne dll-filen tilhørte et program som het Nvidia Network Manager eller noe sånt. I og med at jeg ikke kjente programmet så forsøkte jeg å avinstallere det, og plutselig forsvant alle BSOD-problemer i rundt 1,5 - 2 måneder før de plutselig dukket opp igjen.

Som nevnt så skjer dette nesten utelukkende når jeg er på internett, eller i nettverk. Kun 2 ganger har det skjedd når jeg ikke var på internett, en gang når jeg satt og surret med Data Editoren til FM2007, og nå i stad når PC-en ikke var i bruk, men bare stod på uten noen aktive programmer (bortsett fra Avast! som kan ha koblet seg opp til nettet for å laste ned nye virusdefs.) Jeg har helt oppgradert Avast! anitvirus i tillegg supplerer jeg med AdAware. Disse er kjørt grundig uten skumle funn.

Jeg har ikke oppgradert drivere o.l. på en stund, så problemet _kan_ være på grunn av det, men jeg tviler litt. Det er også lite sannsynlig at det er på grunn av varme at det skjer, men man kan jo ikke være sikker selvsagt.

Her er hva jeg har forsøkt så langt:

1. De nevnte grundige gjennomsøkningene av antivirus-, og spywareprogrammer

2. Kjørt MemTest for å sjekke RAM uten funn av feil.

3. Kjørt Windows XP sin egen CHCKDSK uten funn av feil.

4. Kjørt grundig sektorskanning av HD med Western Digital sitt eget verktøy uten funn av feil.

Det kan jo virke som om problemet ligger i forbindelse med nettverksporter e.l., men ingen googling av feilmeldingen har gitt hint om at problemet skyldes feil på nettverksporter/drivere.

Har også lyst til å forsøke å koble PC-en fra internett og kjøre en stresstest av RAM og CPU, men finner ikke verktøy til å gjennomføre stresstesten.

Dette ble en lang post, men det er all informasjonen jeg kommer på, håper folk gidder å lese og hjelpe. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er relativt sikker på at den ble installert da jeg la inn alle driverene etter formateringen, og at jeg ikke har formatert siden jeg avinstallerte Nvidia Network Manager. Hvis det var det du tenkte på.

Da jeg avinstallerte den så fant jeg den i programlisten, og der ligger den ikke nå lenger i hvertfall.

Har i tillegg til alle punktene i første posten også kjørt RegClean noen ganger uten at jeg tror det har hjulpet noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg er også plaget med BSOD, da spesielt under wow spilling (som bruker internett).

En fellesnevner jeg ser er at jeg også bruker Avast!.

Jeg mistenkte det var Vista innstalasjonen min, så jeg reinstalerte med Windows XP, men problemet er fortsatt der.

Prøve en annen antivirus innstalasjon bare for å teste...

Lenke til kommentar

En med samme problem ser det ut til:

----------------------------------------------------------------------

Here's what I know so far:

- The issues does NOT occur while I am in Safe Mode. Thus, I know it is due to something I have installed that starts up afterwards.

- I have no issues while I am working on the computer. It ONLY occurs when the computer has been sitting idle for about 16 or 17 minutes.

- I have gone run Spybot Search and Destroy, Ez Armor Anti-Virus Scan and the Yahoo! Anti-Spyware checks and have found no issues.

- I was running the Ez Armor security suite by Computer Associates. I have since uninstalled it to see if something in there was causing problems. I am still having the issue.

- I have played with my power settings to see if I was getting the problem when the monitor turned off or hard disks shut down. I was unable to affect the problem. It still occurred at the 16 - 17 minute mark. I do not believe that power settings are a cause of the issue.

- I uninstalled Yahoo! Messenger and Trillian in case they were causing issues when they went idle. I still have the issue.

- I have no recently installed hardware.

- Recently installed software includes Yahoo! Desktop Search (i have uninstalled it since) and ACT! I have also recently setup a VPN connection in Windows and added an Exchange mailbox to my Outlook profile.

-------------------------------------------------

Skal se om jeg klarer å finne ut noe som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Etter litt mere lesing, så ser det ut til at det kan ha noe med disken(e) dine å gjøre. Spesielt hvis du kjører en ødelagt disk som Slave. Enten at det er korrupte filer på den, eller at disken er fysisk ødelagt. Men kan også bunne i noe feil med ram/ramslots.

Takk MS for presise BSD'er ;) Kan dere ikke bare skrive hva som er feil da?

Lenke til kommentar

Jaja, jeg får prøve å kjøre en registerrens til + å sjekke master/slave statusen (igjen) på min eneste SATA disk. Kan selvsagt være feil på selve SATA-kabelen også, det problemet var jeg borte i når jeg bygde PC-en i utgangspunktet. Har endel liggende.

Plan foreløpig blir dermed:

1. RegClean

2. Bytte SATA-kabel til disken min og brenneren.

3. Dobbeltsjekke at disken står som master og DVD-brenneren som slave.

Rapporterer tilbake med utfall.

Takk for all hjelp så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nuvel... Nesten 6 dager uten at jeg har gjort noe har ført til følgende:

1. RegClean gjorde lite.

2. Kabelbytte har hatt lite utfall, av grunner jeg skal komme tilbake til.

3. Dette er SATA, så master/slave har ikke innflytelse - dvs. det finnes ikke jumpere på hverken HD eller DVDR. I Bios står HD som Master 4 og DVDR som Master 7. Mulig dette kan endres ved å flytte SATA-kablene til andre porter.

Uansett, dette har hendt, og nå skjønner jeg mindre enn noensinne.

Jeg kjørte en RegClean og avinstallerte nettverksdriverne i samme slengen. Tenkte rett og slett at jeg skulle kjøre litt stresstesting av systemet uten å være koblet til nettet/ha nettverksdrivere installert. Logikken var at hvis jeg ikke fikk blåskjerm så var det sannsynligvis nettverksporter/drivere som var problemet, hvis jeg fikk blåskjerm hadde jeg utelukket nettverksporter/drivere som problem.

Følgende skjedde:

1. Avinstallerte drivere og ble bedt om å boote.

2. Maskinen booter opp og kommer til Windows XP splash-screen.

3. Istedenfor å gå videre til brukervalget i XP så blir skjermen svart, men PC-en er åpenbart på. Der blir den stående.

Forsøker så gå inn i Safe Mode (både med og uten nettverk)

1. Booter

2. Windows-splash screen og videre til brukervalget i XP

Her stopper det opp fordi musa tydeligvis ikke fungerer uansett hvilken av de 6 USB-portene den står koblet i.

Jeg kommer med andre ord ikke inn i Windows lenger, så feilsøking begynner å bli litt kronglete. Det eneste jeg kan se som skal kunne funke nå er at jeg formatererer PC-en...

Er det noen som har noen bedre forslag før jeg forsøker å ta backup av de viktige filene fra disken og formaterer driten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...