Gå til innhold

Definere all tekst i en egen fil - ytelsesmessig tap?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å få en profesjonell oversetter til å oversette en nettportal fra norsk til engelsk. Portalen består foreløpig av rundt 150 PHP-filer med alt fra små setninger på 4-5 ord, til større tekster som Terms and Conditions.

De større tekstene kan enkelt legges inn i et dokument og sendes selskapet som skal stå for oversettingen. Med de mindre setningene er det litt verre. Går utifra at oversetteren ikke kan PHP og derfor ikke har mulighet til å gå inn i hver PHP-fil og endre teksten.

Har derfor sett litt på forskjellige løsninger hvor jeg kan putte alle tekstene inn i en PHP-fil. Dette vil gjøre det enklere for en oversetter. Løsningene jeg har sett på er define() og bruk av arrays.

Jobben med å definere all tekst i en egen fil må jeg nesten bare ta. Det jeg lurer på er om en løsning med define() eller arrays vil gå utover ytelsen? Der trenger jeg litt eksperthjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikke er snakk om script som kjøres med ekstrem last så har det lite å si, kanskje et par millisekunder pr. req., men ikke noe mer. Dog, det å lagre strengene slik i en fil er langt fra noen optimal løsning. Gettext er lynkjapt i forhold til andre løsninger, og nærmest uslåelig. Det stor fordel med det er støtte for flertall. Det er faktisk ikke slik at alle språk har to former, entall og flertall. Russisk og lignende språk har fem former og japansk har bare en. Dette er noe gettext kan håndtere automatisk. Eneste ulempen er at det (kanskje) ikke er så utbredt som man gjerne skulle hatt det.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Har også sett på Gettext, men siden jeg ikke skal tilby tjenesten på flere språk enn engelsk virket det ikke nødvendig. Poenget er at jeg må sende teksten over til et firma som driver med oversetting, og da kan jeg ikke sende 150 PHP-filer. Hvor mange req. per dag vil systemet tåle før define() eller arrays ikke holder?

Lenke til kommentar
Har også sett på Gettext, men siden jeg ikke skal tilby tjenesten på flere språk enn engelsk virket det ikke nødvendig. Poenget er at jeg må sende teksten over til et firma som driver med oversetting, og da kan jeg ikke sende 150 PHP-filer. Hvor mange req. per dag vil systemet tåle før define() eller arrays ikke holder?

Som sagt fungerer det helt greit så lenge det ikke er snakk om ekstrem belastning. Siden du spør kan jeg med god sikkerhet si at det ikke er tilfellet for din del ;) Uannsett, det er da gjerne snakk om gjennomsnittlig flere req. pr. sekund, og det vil strengt tatt bare være endel av flere ting som må/kan endres for å forbedre ytelsen.

Lenke til kommentar
For å si det slik, jeg tror ikke du vil oppleve problemer med ytelses forskjell før du er opp i så stor load at du uansett vil måtte vurdere chaching.

Og om jeg skulle være så heldig at loaden blir så stor vil jeg være en rik mann, så da får jeg noen som faktisk kan dette til å ordne opp for meg. Point taken ;)

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...