Gå til innhold

Klage på sko?

lupah

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et par Dolce & Gabbana-sko i forrige uke, og merket i dag at en søm inni skoen, bak på hælen, har begynt å gå opp. Samtidig oppdaget jeg en slags produksjonsfeil i kantsømmene, hvor det stikker opp masse tråder nå etter at jeg har brukt dem. Litt vanskelig å forklare, men det er stor forskjell fra hvordan den andre siden av kantsømmen ser ut.

Er jeg *for* pirkete, eller kan dette være grunn nok til å klage? Skoene kosta 4200,-, så dem skal jo holde en viss standard. Jeg har kun brukt dem èn gang, og er redd for at sømmene kan gå opp enda mer ved mer bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven gjelder for sko, som alle andre produkter. Den fastslår at skoene du har kjøpt skal svare til det du har grunn til å forvente ved kjøp av slike sko, og at om de ikke gjør dette har skoene en mangel.

Mangler har du reklamasjonsrett på, dvs at selger skal reparere feilen gratis for deg, eller gi deg nye sko om det ikke er lønnsomt å reparere.

Skjer samme mangelen med skoene 3 ganger på rad, har du krav på pengene igjen.

Jeg ville tatt kontakt med de du kjøpte skoene av (husk kvittering!) og forklart saken, og bedt om at dette ble fikset.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven gjelder for sko, som alle andre produkter. Den fastslår at skoene du har kjøpt skal svare til det du har grunn til å forvente ved kjøp av slike sko, og at om de ikke gjør dette har skoene en mangel.

Mangler har du reklamasjonsrett på, dvs at selger skal reparere feilen gratis for deg, eller gi deg nye sko om det ikke er lønnsomt å reparere.

Skjer samme mangelen med skoene 3 ganger på rad, har du krav på pengene igjen.

Jeg ville tatt kontakt med de du kjøpte skoene av (husk kvittering!) og forklart saken, og bedt om at dette ble fikset.

Takker for svar! Akkurat det jeg tenkte også. Har heldigvis fortsatt kvittering, så da kontakter jeg butikken på mandag.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg et par Dolce & Gabbana-sko i forrige uke, og merket i dag at en søm inni skoen, bak på hælen, har begynt å gå opp. Samtidig oppdaget jeg en slags produksjonsfeil i kantsømmene, hvor det stikker opp masse tråder nå etter at jeg har brukt dem. Litt vanskelig å forklare, men det er stor forskjell fra hvordan den andre siden av kantsømmen ser ut.

Er jeg *for* pirkete, eller kan dette være grunn nok til å klage? Skoene kosta 4200,-, så dem skal jo holde en viss standard. Jeg har kun brukt dem èn gang, og er redd for at sømmene kan gå opp enda mer ved mer bruk.

Tja - enhver småfeil er ikke mangler i lovens forstand. Og det er vanskelig å si noe om feilenes alvorlighetsgrad ut fra det du skriver. Den sømmen er kanskje ikke til å kimse av, så kanskje kan du kreve nye sko/reparasjon. Trolig må du finne deg i at de reparerer den. Men som sagt: Det er vanskelig å si så mye om feilen er stor nok til å utgjøre en mangel.

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor man kjøper sko til 4200. En tusenlapp er tilstrekkelig for å få et par pene kvalitetssko, resten er da penger ut av vinduet??

Lenke til kommentar

Haha, jo, det er en del å betale. Men jeg vurderte i utgangspunktet et par til 7500,- ... styrte glatt unna det! Bare ikke bli hekta på sko, sier jeg. Det koster!

Ringte butikken i dag, og det var null stress å bare få sjekka det ut hos en skomaker og sende regningen til dem. Så da blir det ordnet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...