Gå til innhold

Trenger tips til hvilken Linux til gammel pc (500mHz,380M minne


Anbefalte innlegg

Hei trenger råd til hvilken Linux som virker best på den gamle PC-en som skal brukes til nettsufing og lekser for barna,

Dette er en gammel pc så jeg trenger en Linux som gir mest hastighet på den.

Spesifikasjonene på pc er som i overskrift, 500MHz prosessor og 312MB ram.

Trenger råd da window Xp er trengt som et vondt år.

Trenger en enkel versjon da jeg ikke har brukt Linux før.

Endret av Ballajazzhus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knoppix er kanskje ikke den minst tunge distroen da, mener jeg selv. Prøv noe som Vector, Wolvix eller Blag. Disse er sinnsykt kjappe, og svært enkel å bruke. Anbefaler at du sjekker dem ut, unngå store og populære distroer når du er ny med Linux, dem som er litt mindre kjent har ofte et community det er letter å kommer igjennom på, og det er ikke noe som tyder på at store populære distroer er enkler og bedre i bruk enn andre.

Lenke til kommentar

Den vil nok kjøre KDE greit ja, jeg kjører kubuntu på to maksiner her som bare har litt kraftigere CPU. Det som er mest kritisk er faktisk valg av applikasjoner. Typisk er firefox og openoffice ganske tungt i denne sammenhengen. Det hjelper utrolig å bruke alternativer. Konqueror fikser det meste av surfing, og trekker veldig lite. Abiword og Gnumeric er suveren erstatning for word og excel, prøv gjerne også koffice som begynner å bli en god erstatning. Når det er sagt, så vil jo KDE trekke en del ressurser også fra CPU, så vil du ha alt tilgjengelig til applikasjoner, så kan du kjøre fluxbox i stedet for KDE.

Lenke til kommentar

Så lenge KDE får spise minne kommer du langt med lite. Jeg har KDE kjørene på en P2, så lenge du har 256MB+ (jeg anbefaler alltids 512) burde det meste gå bra. Bare husk å hold deg til KDE-/Qt-programmer, da GTK generellt er en god del treigere (enda verre når du kjører Qt fra før). Som Del nevner kan Fluxbox + KDE-programmer være en god kombo.

Lenke til kommentar

Hvis ytelse er en faktor ekskluderer dette XFCE, gtk2 pr. idag er ganske tungkjørt. Jeg sliter enormt på en P3 500mhz med 768MB RAM. XFCE + Firefox får maskinen til å stoppe, KDE går så det griner.

 

BTW, noen år siden sist du testet Fluxbox? systray har vært standard veeeeeeeeeeeldig lenge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...