Gå til innhold

Angrerett ved kjøp i butikk?


Anbefalte innlegg

Vil legge til at angretten gjelder ved fjernkjøp, og ikke bare internett.

 

Altså, alle kjøp utenfor selgerens egentlige tilholdssted regnes som fjernkjøp(eks. mobilselger på gata, messe). Varen må også være over 300kr for at det skal gjelde.

Dette er nå faktisk ikke "fjernkjøp", men "salg utenfor fast utsalgssted".

 

Sjekk angrerettloven §6 for definisjoner.

 

Kan du forklare hva som er forskjellen med fjernkjøp og "salg utenfor fast utsalgssted"?

 

Et fjernkjøp er jo nettopp det med salg utenfor fast utsalgssted, ellers så får du mene hva du vil i pirkemodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil legge til at angretten gjelder ved fjernkjøp, og ikke bare internett.

Altså, alle kjøp utenfor selgerens egentlige tilholdssted regnes som fjernkjøp(eks. mobilselger på gata, messe). Varen må også være over 300kr for at det skal gjelde.

Dette er nå faktisk ikke "fjernkjøp", men "salg utenfor fast utsalgssted".

Sjekk angrerettloven §6 for definisjoner.

Kan du forklare hva som er forskjellen med fjernkjøp og "salg utenfor fast utsalgssted"?

Et fjernkjøp er jo nettopp det med salg utenfor fast utsalgssted, ellers så får du mene hva du vil i pirkemodus.

Å kalle det pirkemodus å påpeke en direkte feil, synes jeg er noe drøyt. Har du i det hele tatt lest loven?

 

I loven menes med:

a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten

...

d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted

 

To helt forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar

Ok, så jeg sjekket kildene mine, og det viste seg at jeg hadde blandet litt...

 

Fjernsalg er da når du handler via postordresalg, internettsalg, telefonsalg, tv-shop, salg gjennom bokklubber, musikklubber o.l.

 

Derimot gatesalg, dørsalg, messesalg, hjemmesalg o.l. er salg utenfor selgerens faste utsalgssted.

Lenke til kommentar
Ok, så jeg sjekket kildene mine, og det viste seg at jeg hadde blandet litt...

Fjernsalg er da når du handler via postordresalg, internettsalg, telefonsalg, tv-shop, salg gjennom bokklubber, musikklubber o.l.

Derimot gatesalg, dørsalg, messesalg, hjemmesalg o.l. er salg utenfor selgerens faste utsalgssted.

Jess. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, så jeg sjekket kildene mine, og det viste seg at jeg hadde blandet litt...

Fjernsalg er da når du handler via postordresalg, internettsalg, telefonsalg, tv-shop, salg gjennom bokklubber, musikklubber o.l.

Derimot gatesalg, dørsalg, messesalg, hjemmesalg o.l. er salg utenfor selgerens faste utsalgssted.

Jess. :thumbup:

 

Haha, gratulerer :p

Lenke til kommentar

Til info så er her svaret jeg fikk fra forbrukerrådet.

Det er ført i pennen av en underdirektør i forbrukerrådet og jeg velger derfor å ilegge det betydelig vekt.

 

Kort svar: Han kan ikke se at jeg IKKE kan påberope angrerett ved kjøpet slik jeg fremstiller det.

 

Melding: Hei.

> > > Dette gjelder nettbutikken www.datakjeden.no

> > >

> > > Jeg bestilte en DVD-spiller fra denne nettsiden og mottok en ordrebekreftelse.

> > > Det ble ikke overført noen penger mellom partene i denne omgang.

> > > Jeg avtalte med butikken at spilleren kunne hentes i butikkens

> > > lokaler i Møllergata i Oslo. Jeg hentet spilleren der senere samme

> > > dag, hvor jeg også betalte med kort ved henting.

> > >

> > > Jeg er nå misfornøyd med kvaliteten på spilleren og ønsker å

> > > returnere den til butikken.

> > >

> > > Har jeg krav på "angrerett" i dette tilfellet? Eller må jeg ta den

> > > tungvindte veien med å hevde at produktet ikke er i tråd med beskrivelsen?

> > > (dette hevdes gjennom om at det er et produkt spesialisert for

> > > HD-TV men som leverer et mye dårligere bilde enn man kan forvente

> > > av HD-kilder)

> > >

> > > På forhånd takk,

> > > mvh

 

 

>Takk for henvendelsen (navn redigert bort av Rookie).

>

> ----

> Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en

> kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan

> konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt

> syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger

> vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

> ----

>

>

> det er hvordan avtaleinngåelsen foregår som avgjør om angrerettloven

> kommer tilanvendelse eller ikke. Hvordan varen er levert eller hentet,

> er ikke av betydning i denne relasjonen.

>

>

> Kopi av lovtakstens §§ 1 og 2 fra lovdata.no

>

> §1. Virkeområde

>

> Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, 1

> når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og

> avtalen inngås ved fjernsalg 2 eller salg utenfor fast utsalgssted. 3

>

> Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet

> opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter

> i situasjoner som nevnt i første ledd.

>

> Loven gjelder for Svalbard 4 og Jan Mayen. 5 Kongen kan likevel

> ved forskrift 6 bestemme at hele eller deler av loven ikke skal

> gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

>

> 1 Se §6, e.

> 2 Se §6, a.

> 3 Se §6, d.

> 4 Se lov 17 juli 1925 nr. 11 §1 (2).

> 5 Jfr. lov 27 feb 1930 nr. 2.

> 6 Jfr. lov 10 feb 1967 §2 og kap. VII.

>

> §2. Unntak fra lovens virkeområde

>

> Loven gjelder ikke for:

>

> a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester 1 fra

> salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

> b) salg utenfor fast utsalgssted 2 når den samlede kontraktssummen

> inkludert

> frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren 3 skal betale er under kr

> 300

> c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester.

> Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen

> utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, 4 og gjelder annet enn

> brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett

> når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av

> selgeren eller tjenesteyteren

> d) avtaler om salg 5 eller oppføring 6 av fast eiendom eller avtaler

> som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. 7 Som

> salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med

> tilknyttet leierett eller borett i bolig 8

> e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av

> tidsparter i fritidsbolig ( tidspartloven), 9 og henvendelser med

> sikte på inngåelse av slike avtaler

> f) salg utenfor fast utsalgssted 2 dersom selgeren eller

> tjenesteyteren oppsøker forbrukeren 3 etter dennes uttrykkelige

> anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av

> forbrukerens 3 henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er

> direkte forbundet med denne

>

>

> MAO jeg kan ikke skjønne annet enn at loven gjelder for ditt tilfelle,

> men noen sikker konklusjon trekkes ikke på bakgrunn av e-post kontakt

>

> Håper dette var avklarende. Alternativt må saken tas til behandling

> som klagesak

>

> Med hilsen

> (navn fjernet av Rookie)

 

Håper dette kan være til hjelp for andre i samme situasjon :)

Lenke til kommentar
Hvis denne sak går i kundens favør, så vil jo Netshop Oslo slite litt.

 

Men jeg ser det som lite trolig, da alt ligger til rette for å teste/besiktige produktet i lokalene til Datakjeden.

 

Det kan du vel også gjøre hos NetShop Oslo. De har eget "showroom/butikk" vegg-i-vegg med "Hente luke for netthandel"

Lenke til kommentar

Ref angrerettloven:

§ 1. Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

 

Dersom du har bestilt den på nett, så er avtalen inngått utenfor fast utsalgssted. Hvorvidt om du hentet varen, eller fikk den levert med Posten er likegyldig. Angreretten skal gjelde.

Lenke til kommentar

Vet i allefall at hos Mamoz er det praksis å at varen blir reservert, man betaler ingenting ved bestilling og varen ligger 7-14dager på hentelager.

Man får sms at varen kan hentes og er reservert i en periode. Hentes den ikke blir reserveringen kansellert.

Ser på dette som en tjeneste og stiller en del spørsmålstegn ved de som klager på dette.

 

For å være sikker på at man har angrerett... kjøp på nett og få varen tilsendt, enklere er det ikke.

Lenke til kommentar

Blir vel også forskjell på nettbestilling fra rene webbutikker som ikke har butikk-utsalg eller eget varelager(bestiller fra 3.part), men tilbyr kontant betaling og "henteluke", vs. webbutikker som i tillegg til netthandel driver vanlig regulær "gate"-butikk hvor man (også) bare kan stikke innom å handle/besiktige varen.

 

Slik jeg oppfattter det gjelder angrerett i første eksemplet, men ikke den siste varianten. :hmm:

Lenke til kommentar

Har vært i telefonisk kontakt med forbrukerrådet i dag og det det står og faller på er måten den bindende kontrakten er inngått på. Når jeg da spurte om en bestillingsbekreftelse ansees som en bindende avtale kunne han ikke gi noe svar uten å få titte på alle dokumenter som foreligger i saken. Får se om jeg orker å organisere dette videre, butikken stiller seg selvfølgelig uforstående til at de skal falle inn under angreretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...