Ayabara Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg kjøpte meg en bærbar HP hos datakjeden i går. Sa i butikken at det var et krav at den måtte være stille, og det er absolutt ikke maskinen jeg sitter her med nå. Hva slags rettigheter har jeg når det gjelder å angre/heve dette kjøpet? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Angrerett gjelder dessverre ikke ved kjøp i butikk, kun via internetthandel når man får varene via transportør. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Som Mortis360 sa, så har du ikke rett til angrerett.. Men du kan prøve å gå ned til datakjeden og forklare saken. Noen ganger så kan du være heldig og de er villige til å hjelpe deg med problemet. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Du har ingen angrerett, men du har kjøpsloven. Denne sier noe om hvilke rettigheter du har dersom produktet ikke holder det som selger lover. Lenke til kommentar
Justin-Case Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Lov om opplysningplikt og angrerett (Angrerettsloven) gjelder kun ved kjøp av varer utenfor fast utsalgssted. Dette være seg internett, telefonsalg o.l. Ved kjøp i butikk har du altså ingen angrerett, men du har forbrukerkjøpsloven på din side. Du kan kansje få det inn under §16 pkt.b i forbrukerkjøpsloven. "selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet" Tror vel og merke ikke Datakjeden ikke er så "kjip" at de ikke vil la deg bytte maskinen... Lenke til kommentar
jor-el Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Tja dette er jo nå en sak hvor du føler du ikke har fått det produktet du er blitt lovet av selger. Om du tar og pakker alt fint ned i esken igjen og tusler deg en tur innom den butikken du handlet hos mener jeg det ikke skulle være noe problem å få byttet maskinen ...men vær litt obs på at du ikke har noe krav til å få hevet kjøpet. Som ansatt hos Datakjeden hadde vært morro om du kunne fortelle oss hvilken butikk du handlet hos. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Tja dette er jo nå en sak hvor du føler du ikke har fått det produktet du er blitt lovet av selger. Om du tar og pakker alt fint ned i esken igjen og tusler deg en tur innom den butikken du handlet hos mener jeg det ikke skulle være noe problem å få byttet maskinen ...men vær litt obs på at du ikke har noe krav til å få hevet kjøpet. Som ansatt hos Datakjeden hadde vært morro om du kunne fortelle oss hvilken butikk du handlet hos. Hehe. Jeg tenkte faktisk på at det jeg skrev kanskje ville bli lest av noen ansatte :-) Jeg handlet på Datakjeden i Oslo, og fikk bra service der, men det ble litt innvikla. Jeg kjøpte først en Asus, og kravene mine var at den skulle være stille, ha minst 1440x900 oppløsning og at den skulle kunne spille av HD uten trøbbel. Når jeg pakka opp Asus'en så viste det seg at det var 1280x800. Dette var egentlig ikke så veldig mye selgers feil, for det var 2 varianter av den laptopen, og han så på feil spec når han sjekka oppløsningen. Ringte ned og la frem saken og fikk beskjed om å komme ned igjen med laptopen. Fikk da hjelp av en annen fyr som gikk over utvalget og så hva han hadde av laptoper med bedre oppløsning. Og da havna vi altså på HP Pavilion dv9525, en 17" som bråker mer enn laptopen jeg bytta ut fordi jeg syntes at den var bråkete :-) Lenke til kommentar
zonko Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hvis du opplyste til selger nummer 2 at byttemaskina også skulle være lydløs og at dette var grunnleggende for valget av maskin, kan du ha rett til å bytte. Dette foru du da har basert kjøpet på selgers kunnskap om produktet. Har du ikke opplyst om dette, har du ikke denne muligheten. En annen løsning kan være å ta turen ned til butikken, forklare problemet og høre om du kunne bytte enda en gang. Om de ikke har ei maskin om tilfredsstiller kravene, kan du høre om de har mulighet til å bestille inn. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takker for svar. Skal ringe dem i morgen så får vi se hvordan det går. Virket ikke å være de vrangeste å snakke med gutta der. Lenge siden jeg kjøpte PC, men det overrasket meg litt at det fortsatt er så mye 1280x800 på bærbare. Jeg trodde vi var forbi det stadiet jeg :-) Lenke til kommentar
zonko Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Håper det ordner seg. Virker som oppløsning på skjerm fortsatt ikke prioriteres nok blant produsentene, det ligger et forbedringspotensiale her. Lenke til kommentar
jor-el Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Vi er ikke så vanskelig å ha med å gjøre ... Sånn jeg forstår det har kanskje ikke selger nr.2 fått med seg annet enn at du var ute etter en bra maskin med en opplsning på 1440x900. Håper du finner den PC som passer deg og dine behov. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Trodde ikke dette skulle by på noen problemer, men ville bare sjekke hva slags rettigheter/plikter jeg egentlig har i sånne saker. Har telefonert Datakjeden i dag, og dette ordner seg nok uten problemer :-) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 hvis du finner en gammel LG T1 Express Dual, så har den akkurat de kvaliteter du jakter på. Den vifta har du ikke sjanse til å høre, samt at det er 1440x900 oppløsning på den. 14" skjerm og veier 1,9kg. Perfekt liten sak Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Da har jeg vært på Datakjeden og bytta inn HPen i en ASUS som har alt jeg var ute etter. Må berømme servicen jeg fikk. Dersom folka i butikken var lei av meg, klarte de i alle fall å ikke vise det. Har ikke altfor dårlig samvittighet heller, siden PCene ble dyrere for hver gang jeg bytta ;-) Lenke til kommentar
jor-el Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Godt og høre at det løste seg og at du er fornøyd med oss Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Beklager at jeg graver opp denne igjen Jeg bestilte en OPPO DV981HD over nettet, mottok ordrebekreftelse og alt ok. Som alle andre måtte jeg ha denne så fort som mulig og dro ned i butikken i Møllergata og hentet den ut der (hvor jeg også betalte med kort på bankterminalen deres) Jeg er nå mildt sagt misfornøyd med kvaliteten på bildet på denne og lurer på om jeg kan benytte angreretten eller om jeg må kvitte meg med den på en annen måte? (Den skal oppskalere til 1080p, men gjør en så dårlig jobb med bildekvaliteten at den ikke er egnet for HDTV'er i det hele tatt (meget dårlig svartnivå, meget tydelig pixelering i de svarte områdene. Generelt mye støy i bildet, i hvertfall i forhold til forventet kvalitet over HDMI og 1080p. Jeg har prøvd den med alle mulige utsignaler, 576p. 720p og 1080p, samme resultat) Jeg kan ikke skjønne at dette produktet som selges MED hdmi kabel skal levere dårligere bilde en min 1000 kroners Sony DVP-NS333 m/SCART!, kjøpt for 5 år siden. Hva sier du supermann? (Jor El altså) Edit: Eller var Supermann Kal El og faren Jor El? Forvirra... Endret 31. januar 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Panter Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Oppo spillerne går generelt for å være meget bra, men 981HD kan trenge litt kalibrering. Når det gjelder angrerett så blir det samme diskusjon som har vært flere ganger om Netshop Oslo. De praktiserer ikke angrerett og mener de har lov til det, men det har vært litt diskusjoner om det her på forumet. Ettersom du bestiller den på nettet uten forpliktelse til å gjennomføre kjøpe, men gjør det i en butikk skal det argumenteres hardt for å påstå at du har noen rett til å heve kjøpet. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Avforums's OPPO tråd Du får lese igjennom og se om det noe du kan gjøre- Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Vil legge til at angretten gjelder ved fjernkjøp, og ikke bare internett. Altså, alle kjøp utenfor selgerens egentlige tilholdssted regnes som fjernkjøp(eks. mobilselger på gata, messe). Varen må også være over 300kr for at det skal gjelde. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Vil legge til at angretten gjelder ved fjernkjøp, og ikke bare internett. Altså, alle kjøp utenfor selgerens egentlige tilholdssted regnes som fjernkjøp(eks. mobilselger på gata, messe). Varen må også være over 300kr for at det skal gjelde. Dette er nå faktisk ikke "fjernkjøp", men "salg utenfor fast utsalgssted". Sjekk angrerettloven §6 for definisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå