Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av Ford Mustang 1996


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg tenkte på å importere en ford mustang til sommeren, men da jeg var på nettet og så på den slags bil var det nesten ingen til salgs?

Va kommer dette av? Noen så vett om det er import forbud av denne typen bil?

 

Kostet heller ikke mer enn 140,000kr å få den in til norge.

 

Noen så har erfaring med denne typen bil?

 

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=baqbzo1stfgc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problemer med å ta inn en slik bil, men de kan være ganske tungsolgte videre igjen med V6'ern. Er forøvrig ikke så alt for lenge siden at de ble godkjente i Norge, før det var de kun på flyttegodts samt en liten håndfull som ble tatt inn helt spesielt (på midten av 90 tallet). Originalt yter V6'eren før 1999 146hk og det kan bli ganske snaut selv om du har greit med dreimoment, spesielt med automat. Du bør virkelig se ann bilen før du tar inn en, det bruker å skille lite mellom en superstrøken modell kontra en med masse riper, bulker og lang kjørelengde. Importavgiften er tross alt den samme.

 

I 1999 kom en facelift med mye skarpere linjer. V6'eren ble også oppgradert til 190hk (og det er IKKE bare en chip som skal til på eldre modeller).

 

Min far har en 97 modell V6'er i cabutførelse. Ikke spesielt rask, men du fanger maaange blikk når du kommer kjørende. Utrooolig lett å få tak i deler til hvis du bestiller fra USA, men det er null problem i Norge heller - men til enn litt høyere pris. Finnes oppgraderingsdeler i bøtter og spann også. Min fars har gule koni rund baut, tårnstag, cold air kit, letta svinghjul, større throttlebody, fullt sportseksos, samt 13" skiver frem og 12" bak med 4 pot kalippere. Kompressor er også på vei nå for å øke trøkket litt.

 

Bilde av deler av morroparken vår (mangler -71 Mach 1 og -77 Mach 1)

post-4091-1195388994_thumb.jpg

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min teori er at cab'en er mer attraktiv som sommerbil enn hardtop. Hardtop igjen blir kanskje mer gøyal med V8'er siden man da får en bil som ser tøff ut OG går greit. Min mening er at V6'eren ikke står i stil til utseendet.

 

Må ofte betale mer for en strøken cabriolet enn en hardtop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når jeg har vært i USA, har jeg lånt bl.a. en Mustang GT med 5.0 V8 av noen venner som bor der. Bilens utseende og image tatt i betraktning, ville jeg ikke vurdert noe mindre enn V8 i denne bilen, ihvertfall dersom jeg skulle velge hardtop. Cab er litt mindre "muskelbil-preget", og her spiller det mindre rolle.

Lenke til kommentar

Forøvrig greit å vite at det er null problem å skaffe + montere kompressor på V6 modellen. Med moderat presse vil du havne på samme hk nivå som V8 modellen, men få en med litt bedre vektfordeling pga lettere motor. En kompressor til -94/-98 mod V6 ligger på rundt 2500$ og er en forholdsvis enkel affære å montere.

 

Med andre ord: Du kan bygge en rimelig rå V6'er med kompressor+div trim, eksosanlegg med dobbelt utblås, 13" skiver, heftig understell til samme prisen som å importere tilsvarende V8'er (drøyt 50 lapper i forskjell i avgifter på en 96 modell). Da vil du ha en bil som kjører fra 8'eren på rett vei og knuser den i svingene. Verdt å tenke på. :)

Lenke til kommentar

Sistnevnte GT er uten engangsavgift på rundt 480.000,- så den blir vel rimelig kostbar.. :)

 

Skal man ha 2005+ mod V6'er så bør man definitivt ta inn en selv fra USA, da de i Norge er ekstremt høyt priset. Med de nye avgiftsendringene som ble utført (CO2 i stedenfor motorvolum) har de dessuten blitt 40-50.000,- billigere å ta inn. :) Mao kan man få en 2005 V6 ferdig regga for under 350.000,- uten problem (co2 utslipp på V6 = 254 g/km, vekt ca 1550kg).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Sistnevnte GT er uten engangsavgift på rundt 480.000,- så den blir vel rimelig kostbar.. :)

 

Skal man ha 2005+ mod V6'er så bør man definitivt ta inn en selv fra USA, da de i Norge er ekstremt høyt priset. Med de nye avgiftsendringene som ble utført (CO2 i stedenfor motorvolum) har de dessuten blitt 40-50.000,- billigere å ta inn. :) Mao kan man få en 2005 V6 ferdig regga for under 350.000,- uten problem (co2 utslipp på V6 = 254 g/km, vekt ca 1550kg).

 

Hvor fikk du tak i informasjonen om Co2 utslipp?

Tollvesenet vil vel sikkert at en kan dokumentere dette, for å få beregnet avgiftene.

 

Har kontaktet Ford Motor Norge, og de sier at det ikke finnes slik dokumentasjon. De sier at jeg må beregne avgifter på "gamlemåten".

Lenke til kommentar

Det er tallene Ford i USA selv opererer med, men jeg så jo det etterpå at de tallene ikke var godkjente i Norge. Akkurat som om Norske stat ved bedre enn produsenten.. :( Da blir det gamlemåten da, og endel dyrere å få norske skilter på bilen(e).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...