Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig fart trådløst - nytt aksesspunkt?

Anbefalte innlegg

Hei, har lenge hatt et problem med at jeg ikke får utnyttet linja skikkelig når jeg er koblet til trådløst. Bruker jeg kabel til aksesspunktet får alle de 6mbit jeg skal ha, mens med trådløst får jeg bare rundt halvparten. Kan dette ha noe med at min ZyXEL ZyAir er flere år gammel? Ble kjøpt i slutten av 2002. Har forresten problemer med at den faller ut ofte når jeg bruker bittorrent og. Og hvis jeg trenger et nytt aksesspunkt, har noen noen anbefalinger?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sansyneligvis en router som bare støtter 802.11b, noe som gir 11 mbit i teoriet, men i praksis får du rundt halvparten av dette. Merk at dette er under optimale forhold, om du har svakt signal til routeren, om det er forstyrrelser på kanalen e.l så vil hastigheten synke enda mer. Det hadde nok vært lurt å oppgradert til en router som støtter 802.11g, noe som i teorien gir 54 mbit, men samme regler for lavere hastigheter gjelder her. Merk at du da også må ha klientkort som støtter 802.11g.

Om det er dekningen du sliter med kan du prøve en 802.11n router, noe som gir mye bedre dekning. Et annet alternativ er å prøve å flytte routeren til et sted som gir bedre dekning, eventuelt skaffe eksterne antenner til klientene om det er utgang for dette på kortet.

Til deg som nevnte at du ikke fikk support på zyxel routeren din: Min erfaring er at Zyxel har veldi bra support, svarer raskt på mail og har mye kunskaper om produktene. Generelt sett så liker jeg zyxel veldi godt.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...