Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkort eller CPU ødelagt - kan jeg finne ut hva?

Anbefalte innlegg

Jeg tror svaret er nei, men jeg spør likevel i tilfelle noen har en veldig god idé: Jeg har en PC som slår seg på, men ikke gjør noe som helst. Det kommer ikke bilde på skjermen, og det kommer ikke piping fra maskinen når jeg tar ut skjermkort og/eller minnebrikker (det burde jo vanligvis kommet piping for å markere at noe mangler). Og jeg har selvsagt prøvd med annen strømforsyning, andre minnebrikker (i tilfelle piperen på hovedkortet er ødelagt) og annet skjermkort. Problemet er at dette er et Aopen i975Xa-YDG-hovedkort med dobbeltkjerne Yonah-prosessor, altså bærbar prosessor socket 478, ikke 775. Og noen ekstra prosessor har jeg ikke. Må jeg sende både hovedkort og prosessor til nettbutikken jeg kjøpte det fra, eller er det noen som helst metode for å finne ut om det er HK eller CPU uten å ha tilgang til ekstradeler?

Og for å gjøre det litt ekstra innviklativt oppdaget jeg nå at jeg har kjøpt prosessor og hovedkort i to forskjellige butikker!! :(

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det samme problemet en gang, da med et p5n32-e sli kort og 775 prosessor. Hadde ikke tilgang til noe ekstra prosessor, så jeg tok med hovedkortet mitt ned til en sånn "pc-hjelp" butikk og spurte om jeg kunne låne et testoppsett med strømforsyning, ram, skjermkort og prosessor... Fikk da bekrefta at HK var gåent...

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Det kunne fungert hvis det hadde vært noe sånt i nærheten. Men jeg lurer på om eneste mulighet her ute på bondelandet er å kjøpe en CoreDuo-prosessor fra en nettbutikk og teste, og så sende den tilbake etterpå. Krøkkete metode, og så koster det jo litt i porto.

Lenke til kommentar

Det finnes POST kort som du kan stappe i en PCI slot og få lest av POST statuskoder fra BIOS. De fungerer på 99% av alle korta eg har brukt det på, unntatt et i945GT kort som også er socket 479M. Eg hadde heldigvis en Core Solo cpu liggende som eg kunne teste med, og kunne konkludere med at kortet var gåent og et nytt er allerede på vei i posten.

Trur dette POST kortet kostet "en neve dollar" på eBay og er absolutt verdt "investeringen" om du feilsøker på maskinvare litt over gjenomsnittlig ofte..

Bor du på bondelandet i omegn av Bergen kan du sende meg en PM så kan vi sikkert ordne med utlån av både kort og CPU..

Lenke til kommentar

Men siden hovedkortet er kjøpt hos en butikk og prosessoren hos den andre, vil de nok ikke ta imot begge deler hos noen av dem, er jeg redd... Og jeg betaler ikke i bøtter og spann (hvis jeg ikke husker feil er minsteprisen for ting som ikke er garantireparasjon 500 kroner) for å la dem finne ut at "nei, dette er nok den delen som er fra den andre nettbutikken som er i stykker, så da får du ikke denne kontrollen på garantien hos oss". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...