Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

NGT krever oppgraderingsgebyr


Anbefalte innlegg

Hvis det handler om oppgraderingsgebyr for å oppgrader fra ADSL til ADSL 2+, så skjønner jeg jo at de har et gebyr!

 

Noen som vet om det er det som er saken? :)

 

Nei, det er ikke tilfellet. Regelen er nedgraderingsgebyr kun basert på om endringen medfører samme eller lavere pris. Å oppgradere til 2+ i seg selv innebærer ingen gebyr, men om du samtidig velger å endre til en linje som koster mindre pr. måned så gjør det det, men det har altså ikke med hvilken teknologi som brukes.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jeg NextGenTel-kunde igjen:

Fordi jeg har vært kunde så lenge, ønsker de å oppgradere meg til ADSL Mega 5100 uten å ta gebyr.

Hvor lenge har du vært kunde da? Mine foreldre har også vært kunder hos dem ganske lenge, så kanskje det hadde vært mulig å få til for dem også? Kan tenke meg det er snakk om at de har vært kunder siden oppstarten av NextGenTel, eller kanskje et år senere.

 

Som nevnt flere ganger tidligere i tråden så er det ikke noe oppgraderingsgebyr, kun nedgraderingsgebyr dersom du velger å gå nedover i månedskostnaden (mindre eller lik). Jeg tviler på det gjøres særlig mange spesialunntak basert på at du har vært langtidskunde. Jeg kan tenke meg grunnen til at det ikke kostet Ostebonden noe var rett og slet fordi han teknisk sett oppgraderte, ikke pg.a han hadde vært langtidskunde (men det nevner jo han ikke spesifikt, så det er bare spekulasjon intill han evt. svarer naturligvis).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Da er jeg NextGenTel-kunde igjen:

Fordi jeg har vært kunde så lenge, ønsker de å oppgradere meg til ADSL Mega 5100 uten å ta gebyr.

Hvor lenge har du vært kunde da? Mine foreldre har også vært kunder hos dem ganske lenge, så kanskje det hadde vært mulig å få til for dem også? Kan tenke meg det er snakk om at de har vært kunder siden oppstarten av NextGenTel, eller kanskje et år senere.

 

Som nevnt flere ganger tidligere i tråden så er det ikke noe oppgraderingsgebyr, kun nedgraderingsgebyr dersom du velger å gå nedover i månedskostnaden (mindre eller lik). Jeg tviler på det gjøres særlig mange spesialunntak basert på at du har vært langtidskunde. Jeg kan tenke meg grunnen til at det ikke kostet Ostebonden noe var rett og slet fordi han teknisk sett oppgraderte, ikke pg.a han hadde vært langtidskunde (men det nevner jo han ikke spesifikt, så det er bare spekulasjon intill han evt. svarer naturligvis).

 

-Stigma

Grunnen til at jeg slapp gebyr var i følge kundebehandler hos NGT at fordi jeg hadde vært kunde der så lenge så ønsket de å beholde meg videre. Jeg fikk altså byttet abonnement fra ADSL Classic (3500/650) til ADSL Mega 5100 (5100/1000). Begge abonnementene koster det samme.

Lenke til kommentar
Da er jeg NextGenTel-kunde igjen:

Fordi jeg har vært kunde så lenge, ønsker de å oppgradere meg til ADSL Mega 5100 uten å ta gebyr.

Hvor lenge har du vært kunde da? Mine foreldre har også vært kunder hos dem ganske lenge, så kanskje det hadde vært mulig å få til for dem også? Kan tenke meg det er snakk om at de har vært kunder siden oppstarten av NextGenTel, eller kanskje et år senere.

 

Som nevnt flere ganger tidligere i tråden så er det ikke noe oppgraderingsgebyr, kun nedgraderingsgebyr dersom du velger å gå nedover i månedskostnaden (mindre eller lik). Jeg tviler på det gjøres særlig mange spesialunntak basert på at du har vært langtidskunde. Jeg kan tenke meg grunnen til at det ikke kostet Ostebonden noe var rett og slet fordi han teknisk sett oppgraderte, ikke pg.a han hadde vært langtidskunde (men det nevner jo han ikke spesifikt, så det er bare spekulasjon intill han evt. svarer naturligvis).

 

-Stigma

Grunnen til at jeg slapp gebyr var i følge kundebehandler hos NGT at fordi jeg hadde vært kunde der så lenge så ønsket de å beholde meg videre. Jeg fikk altså byttet abonnement fra ADSL Classic (3500/650) til ADSL Mega 5100 (5100/1000). Begge abonnementene koster det samme.

Dette er akkurat samme situasjon som mine foreldre er i. Samme hastighet fra før, og ønsker nå 5100/1000 for samme pris. Ifølge stigma skal vi da betale et "nedgraderingsgebyr". Min far ringte dem nettopp nå, og fortalte at vi ønsket å skifte til nevnte abonnement uten å betale gebyr. Kundebehandleren var veldig innstilt på at dette IKKE lot seg gjøre, men etter å ha slått i bordet med at andre kunder hadde sluppet dette gebyret og hintet til at "det finnes andre muligheter enn nextgentel" skulle han opprette "en sak" på dette. Min far fikk intrykket av at det skulle gå i orden. Men måtte du binde deg for 12 nye mnd, koda? Min far ble fortalt at det måtte han gjøre i så fall..
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt NGT i X antall år (da de hadde Bravo 640/120 eller tilsvarende) byttet jeg bort etter mye rot og drit i det siste. Plutselige purregebyr på modem som var levert inn for over 3 år siden etc.

 

Litt vemodig å oppdage at gresset ikke er så mye grønnere hos combitel / GoBergen. Her har vi i tillegg opplevd nedetid, noe NGT "aldri" hadde. En ting har jeg funnet ut av i det siste i alle fall; i telebransjen og forsikringsbransjen blir man nesten belønnet for å være "utro". Det er litt arbeid med det, men om flere hadde gjort det hadde vi presset dem på priser og service.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge Nextgentel ikke sitter på gjerdet med å senke priser og forbedre tjenesten, ja så tror jeg jammen jeg blir sittende på Nextgentel gjerdet jeg også.

 

Nå kan jeg fortsette å fortelle konkurrenter at jeg er skeptisk til å bytte ISP, fordi stabiliteten på linjen har vært så god hos Nextgentel. Det skal ihvertfall Get få høre inntil jeg kommer på andre tanker igjen (da Get er nærmeste alternativ for meg, som bor i ett "Get'ifisert" borettslag).

 

Så gjør jeg jo også alle ISP'er en god tjeneste ved å holde meg unna som kunde hos Telenor. Jeg er så glad det ikke er noe virkelig bredbåndsmonopol her i landet. Håper termineringsavgiften opphører en gang også (eller hva det kalles de 60 kronene per måned, for det er nemlig ikke alle som slipper å betale den avgiften).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nå kan det godt hende at det er jeg som roter, jeg har abonnementet "Classic" (er vel det som er oppdatert til "Mega" nå.

 

Sist gang jeg sjekket så oppgraderte de til 5mbit ned og 650kbit ut.

Ifølge speedometer på hw.no så ligger jeg på 4,5ned og 550 ut.

 

De nye prisene for studenter er på: ADSL Mega 5100 5100 1000 398,-

Mens ADSL Mega 4100 og 1000 ut er 349

 

Siden jeg ikke har fasttelefon blir det et tilleggsgebyr på kr 60

 

Disse prisene er ikke akkurat imponerende

Lenke til kommentar

Nå kan det godt hende at det er jeg som roter, jeg har abonnementet "Classic" (er vel det som er oppdatert til "Mega" nå.

 

Sist gang jeg sjekket så oppgraderte de til 5mbit ned og 650kbit ut.

Ifølge speedometer på hw.no så ligger jeg på 4,5ned og 550 ut.

 

De nye prisene for studenter er på: ADSL Mega 5100 5100 1000 398,-

Mens ADSL Mega 4100 og 1000 ut er 349

 

Siden jeg ikke har fasttelefon blir det et tilleggsgebyr på kr 60

 

Disse prisene er ikke akkurat imponerende

 

Er ikke vits å ha låg hastighets linjene hos ngt det koster mer en det smaker. 20Mbit koster 469kr per måned då har du 4 dobblet linjen din, og telenor mfl. tar også gebyr for at du ikke har telefon så der er de ikke alene. Men det de suger sterkt på å oppgrader linjer. Tar 4 uker pga de må leie inn montører i fra telenor (og realcom i bergen) siden de ikke eigere koblingsboksene men har leid plass inne hos telenor. Og det koster de 1500kr per kunde uansett type jobb, så de blir flåd av telenor og vi blir flåd av de igjen.

 

Source: Samboren jobber hos ngt.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Er ikke vits å ha låg hastighets linjene hos ngt det koster mer en det smaker. 20Mbit koster 469kr per måned då har du 4 dobblet linjen din, og telenor mfl. tar også gebyr for at du ikke har telefon så der er de ikke alene. Men det de suger sterkt på å oppgrader linjer. Tar 4 uker pga de må leie inn montører i fra telenor (og realcom i bergen) siden de ikke eigere koblingsboksene men har leid plass inne hos telenor. Og det koster de 1500kr per kunde uansett type jobb, så de blir flåd av telenor og vi blir flåd av de igjen.

 

Source: Samboren jobber hos ngt.

 

Nå må du vel være klar over at TelenorJara som eier linjenettet i Norge, det er ganske så strengt hvem som får komme inn på sentralene da dette er telefonsentraler.

Alle bredbåndsleverandører bruker samme montører, avhengig av hvilken sentral det skal knyttes opp i mot. Hver montørselskap får tildelt sin telefonsentral de skal holde styr på.

NGT trenger ikke å bestille montør _hos_ telenor, men gjennom telenor da det er de som eier linjene. Relacom, Sønnico, El-tel er egne selskap som ikke har noe med telenor å gjøre.

Skjønner ikke hvorfor folk er så negative, her er det faktisk en bredbåndsleverandør som er med på å presse prisene ned i Norge.... Kunne godt ha tenkt meg hvordan det har vært med Telenormonopol :p hadde vel vært ISDN = Bredbånd...

Lenke til kommentar
Jeg klarer meg helt fint med 4,5mbit ned.

 

Jeg skulle gjerne endret for å fått langt raskere hastighet ut

Helt enig. Har classic her også. Ligger på 4400/530. Er ikke helt sikker på hva nedhastigheten er lenger, men er rimelig sikker på at det er 600 ut. Er ikke særlig fornøyd med å ligge 70 under på en hastighet som jeg synes er lav i utgangspunktet. Er uthastigheten jeg først og fremst ønsker å gjøre noe med.

 

Nå har jo BKK planer om å bygge ut fiber i bergen på nyåret også. Er jeg heldig bygger de tidlig ut i området hvor jeg bor. Da sier jeg bye bye, NGT. Dere følger ikke med i timen lenger. Tidligere oppgraderte dere jevnt og trutt uten noen omkostninger for kundene, men nå skal dere ha gebyr slik at deres eksisterende kunder kan oppgradere til en hastighet som egentlig allerede er forhistorisk. Kan ikke skjønne annet enn de vil miste en haug med kunder dersom fiberen til BKK ikke koster skjorten. Stabiliteten er i mine øyne det eneste argumentet for å fortsatt være kunde hos NGT.

Lenke til kommentar

De er ikkje enkle, oppgraderte til 2+, gikk litt opp til 4500 ned og en tier mer pr. mnd - problemet er opplastinga, den er 1/2 parten av det den "skal være" :thumbdown: fikk vite at det kunne være lengda fra sentralen som var skyld i den glippen. Får vel hive meg rundt og si opp ASAP - flytter om to mnd. og litt av trikset med oppgraderinga var 3 mnd. oppsigelse..

Lenke til kommentar

Og hvordan tester dere linjene?

Testet med en real opplastning av en fil, og flersimuntale nedlastninger?

 

Om du ikke får hastigheten du skal ha er det ikke værre å sjekke hva grunnen er, som oftest er det at du enten bor for langt på landet og unna en sentral.

 

Verdt det eller ei, det er du som ønsker det og det koster... så du er klar over det er Mega produktene også basert på Adsl2+ teknologi som krever en montør for omkobling.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte 20mb av dem med lovnad på min 16mb i forhold til en test dem tok.

Fikk router og det som var og satte det sammen.......6mb:(

Ringte inn og dem "trimma" den opp til 8mb som den måler nå.

Fikk en mld om det skulle komme en og "fikse" linja i løpet av forrige uke (var ikke sikkert han måtte inn til meg), men har ikke hørt noe..

Er ikke noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...