L O G I M A N Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 De kan kreve dekt kostnader de har når en benytter angrefrist, på lik linje med at du må betale frakt tilbake på en vare osv. Men jeg tviler på at de kan kreve så mye 700. Det hørtes litt vel drøyt ut. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 De kan kreve dekt kostnader de har når en benytter angrefrist, på lik linje med at du må betale frakt tilbake på en vare osv. Men jeg tviler på at de kan kreve så mye 700. Det hørtes litt vel drøyt ut. Ved angrefrist skal kunde og selger dele på fraktutgiftene. Det gjøres ved at selger betaler frakten fram til kunden mens kunden betaler returfrakten. Fall i varens verdi dekkes av selger. Men merk at her snakker vi om en vare og ikke en tjeneste som er det NGT leverer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Ved angrefrist skal kunde og selger dele på fraktutgiftene. Det gjøres ved at selger betaler frakten fram til kunden mens kunden betaler returfrakten. Fall i varens verdi dekkes av selger. Sukk. For et samfunn vi lever i. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg tviler på at kostnadene ved å motta en bestilling er så stor, at ved en angrerett skal man i prinsipp egentlig ikke betale noe her. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Iflg. svaret jeg fikk fra NGT pr. epost (og som det er referert til i artikkelen) så må jeg betale 299,- for å endre abonnementet fra det gamle/dårligere jeg har til det som leveres av abonnementer i dag.Jeg kan ikke forstå svaret jeg fikk på noen annen måte. Jo, men de mye tilbudene er hakket bedre, altså koster de mindre, så økonomisk sett er det altså en nedgradering ikke en oppgradering. om du velger noe med samem eller høyere månedspris så blir det ikke en nedgradering, og gebyret skal ikke gjelde. Jeg vet det nå står "produktendringsgebyr" på siden der det tidligere sto "nedgraderingsgebyr", men det jeg har motatt av informasjon da jeg spurte sier ihvertfall at gebyret i praksis fungerer som før, altså ikke for oppgradreinger (der en oppgradering er målt etter månedsprisen, og ikke nødvendigvis hastigheten). -Stigma Endret 20. november 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Bare for å få ting i klarhet. "Oppgraderer" man linjen til et produkt med samme eller lavere pris vil det komme et produktendringsgebyr, så lenge total prisen på de produktene du har er samme eller lavere. Oppgraderer man til en linje som koster mer, eller "oppgraderer" til en med samme pris + bestiller Telefoni, antivirus, digital-tv og total mnd pris går opp kommer det ikke noe endringsgebyr. Regner med tanken bak dette er at mange sitter på adsl1 teknologi, mens Mega produktene til NGT er basert på adsl2+ teknologi. Det koster vanvittig mye å få koblet om fra Adsl til Adsl2+, derfor har de et produktendringsgebyr. Har fulgt med på tråden og mye urettet kritikk som er ute å går. Ta heller opp saken med hvorfor Telenor Jara tar så vanvittig mye penger fra andre leverandører å levere bredbånd over dagens telefonlinjer, det skremmer meg mye mere enn at jeg ikke får en noe kraftigere linje med andre vilkår og sutrer over en par 100,- uten å vite hva det innebærer (Ja jeg vet hva det innebærer). Skal ikke annklage noen for noe, men forstå at det ligger mer bak enn bare et gebyr. edit: leif Endret 20. november 2007 av Samcki Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 ja, sorry, her var jeg nok litt feil, det er "samme eller lavere" som gir gebyr, ikke bare "lavere". Samchi har nok rett. -Stigma Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvis det handler om oppgraderingsgebyr for å oppgrader fra ADSL til ADSL 2+, så skjønner jeg jo at de har et gebyr! Noen som vet om det er det som er saken? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Tja, telenor tok i alle fall ingen gebyr for å oppgradere meg til ADSL2 nå. Men de leverte jo varene litt vel seint. 300kr hadde vært billig om jeg slapp unna det maset Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg sa opp Nextgentel i går. Heldigvis betaler jeg for 3 elller 6 mnd om gangen, så fra 1 januar er jeg ferdig med Nextgentel! Det som var enda bedre, var at Get kjører gratis gjør det selv pakke og gratis internett ut året! Jeg slipper pratisktalt aldri å stresse med Nextgentel igjen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Jeg slipper pratisktalt aldri å stresse med Nextgentel igjen. Håhå... bare vent. Om 6 måneder - da du trodde du var trygg - kommer det en uforståelig faktura fra Nextgentel på 873,- som har 14 dagers forfall. Etter å ha ringt dem og betalt 100 kroner i tellerskritt viser det seg at de glemte å justere prisen på x måneder i 1998. Og når du spør om hvordan de kan komme drassende med et slikt krav så lenge etterpå sier de bare "Det er bare slik det er"... Based on an almost true story... Endret 21. november 2007 av Caze Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Nåja, sånne krav har ikke så veldig lang foreldelsesfrist. Tror det er 3 eller 5 år. Det er jo selvfølgelig noen som vil prøve seg med "nei våre krav blir aldri foreldet"... Lenke til kommentar
koda Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Da er jeg NextGenTel-kunde igjen: Fordi jeg har vært kunde så lenge, ønsker de å oppgradere meg til ADSL Mega 5100 uten å ta gebyr. Det sparer meg for nedetid og oppkoblingsarbeid/-utgifter ifm. flytting til ny leverandør, og kanskje også innsending av ruter. (Jeg må vel sende inn den gamle nå som jeg må ha ny ADSL2+ ruter, så den utgiften slipper jeg kanskje ikke uansett). Så selv om jeg godt kunne tenke meg å ha sluppet å styre med dette i det hele tatt, betyr det nå at jeg har et konkurransedyktig abonnement, så jeg er forsåvidt fornøyd. Forøvrig vil jeg rose kundebehandlerne hos NGT for rask responstid, både på telefon og via nettsidene. (Hadde opprinnelig tenkt å bestille fiber fra Viken, men fikk svar fra dem at området jeg bor i er ferdig utbygd, og jeg kan ikke regne med å kunne bli koblet opp før om 3-7 år. Ikke innen overskuelig framtid innen ikt-verdenen altså. Tilbudet fra Ventelo på 20000/1000 så i utgangspunktet svært fristende ut, men siden jeg ikke har fasttelefon hadde totalprisen allikeve blitt omtrent den samme som hos NGT, pluss montørkostnader.) Lenke til kommentar
G Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 koda: Du nevner det utstyret som kunden sitter med hjemme (modemet). Det må være litt kostnader for Nextgentel å bytte ut de gamle modem'ene som ikke støtter ADSL2+. De som er nye kunder blir muligens utstyrt med det nye modemet fra første dag, eller er det noen som har erfart å motta de gamle modem'ene her nå i nyere tid? Jeg fikk heldigvis byttet modem. Jeg fikk byttet fordi jeg klagde på at jeg ikke fikk surfet skikkelig (som jeg har nevnt tidligere), og det byttet var det faktisk han hos kundestøtten som foreslo. Dette byttet var helt sikkert ikke nødvendig engang, men vi utførte byttet for sikkerhetsskyld. Det er jeg glad for nå, for nå slipper jeg å knote med å vente på nytt modem, og å styre med å koble til og fra ting. Fikk byttet til det som den gang var klar for ADSL2+. Hva gjør dem med alt det gamle modem-utstyret? Skriver det av i regnskapene, og selger det til andre ISP'er (kanskje i U-land) ? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Pakker dem i en container som sendes til kina hvor de blir renset og sendt tilbake igjen så de kan leies ut på nytt til nye kunder her i norge. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Mitt modem gikk istykker, og jeg fikk et nytt. Overraskelsen var ganske stor når jeg måtte betale for det nye. Prisen var riktig nok ikke så stor, men jeg fikk beskjed om at det var fraktutgifter. Det er vel deres måte å snike til seg penger på. Modemet burde vært under garanti, men de regner vel med at jeg ikke tror jeg har rett til å klage på "fraktgebyr". Lenke til kommentar
koda Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 koda: Du nevner det utstyret som kunden sitter med hjemme (modemet). Det må være litt kostnader for Nextgentel å bytte ut de gamle modem'ene som ikke støtter ADSL2+. De som er nye kunder blir muligens utstyrt med det nye modemet fra første dag, eller er det noen som har erfart å motta de gamle modem'ene her nå i nyere tid? Jeg fikk heldigvis byttet modem. Jeg fikk byttet fordi jeg klagde på at jeg ikke fikk surfet skikkelig (som jeg har nevnt tidligere), og det byttet var det faktisk han hos kundestøtten som foreslo. Dette byttet var helt sikkert ikke nødvendig engang, men vi utførte byttet for sikkerhetsskyld. Det er jeg glad for nå, for nå slipper jeg å knote med å vente på nytt modem, og å styre med å koble til og fra ting. Fikk byttet til det som den gang var klar for ADSL2+. Hva gjør dem med alt det gamle modem-utstyret? Skriver det av i regnskapene, og selger det til andre ISP'er (kanskje i U-land) ? Dette med modem skjønner jeg ikke. Tidligere var nok produksjonskostnadene større, men i dag kan ikke slike modem koste stort. Utgifter ifm. administrasjon av utskifting/kundeservice, håndtering av modem i retur, lagring og videresending osv. må jo koste mye mer. Jeg lurer på om selskaper som NGT ikke hadde tjent på å sende modem nesten automatisk til de som har behov for det, og droppet å be om å få de gamle i retur. (Jeg er klar over at NGT krever at kunden selv bekoster forsendelse av modem i retur, men dette kan jo ikke være en stor inntektskilde, kun et irritasjonsmoment for kunden.) Jeg har ikke sett regnskapene til NGT, så det kan selvfølgelig hende jeg tar feil. Det kan også hende at det er et krav om at utstyr må kreves i retur av miljøhensyn e.l., kanskje har har de noen som chip-er modemet sånn at det bare er å sende det rett ut igjen, eller kanskje de har et motto som sier "vi skal være best på tur/retur av modem" Lenke til kommentar
Zailenser Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Frakt er jo frakt. De pengene ser vil ikke nextgentel så mye til, de går vel til Posten. Vanlig sending for privatperson er vel 120 kroner. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har vel noe med avtalene de har med leverandørene av utstyret, ting returneres og resirkuleres. Største utgiftsposten til bredbåndsleverandører i dag er Telenor. Lenke til kommentar
ostebonden Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Da er jeg NextGenTel-kunde igjen:Fordi jeg har vært kunde så lenge, ønsker de å oppgradere meg til ADSL Mega 5100 uten å ta gebyr. Hvor lenge har du vært kunde da? Mine foreldre har også vært kunder hos dem ganske lenge, så kanskje det hadde vært mulig å få til for dem også? Kan tenke meg det er snakk om at de har vært kunder siden oppstarten av NextGenTel, eller kanskje et år senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå