Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken trim-sylinder er best til moped?


MHF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du kjører på orginal veiv vil jeg anbefale DR.

DR og TP er i utgangspunktet samme sylinder, laget på samme fabrikk. Forskjellen er at TP75 har 0,5mm større borring, og eksosportene er høyere enn i DR.

 

Det vil si at du har mer bunndrag i DR enn i TP, der det heller er mer toppdrag.

 

Så DR er en mer vennlig sylinder mot veiva di. ;)

Lenke til kommentar

DR har effekten på lavt turtall, TP har den på litt høyere turtall.

 

Men man bruker somregel samme dreving på begge sylinderene, så mye mer toppfart blir det ikke.

 

Men for all del, klarer du å skifte veiv, så er det bare å gjøre det. Også om du kjøper DR, så er du på den sikre siden. ;)

Lenke til kommentar

TP-en går lengre på turtallet + at man får dratt ut, da man har effekt på toppen av turtallet.

Dessuten så kjører han nok orginal CDI.

 

Når det er sagt, så er det ikke bare som alle tror, at det er antall rotasjoner pr min som teller på hvor lenge den vil leve, er kompresjonen som tar kvelden på sakene.

Lenke til kommentar
Men man bruker som regel samme dreving på begge sylinderene, så mye mer toppfart blir det ikke.

 

TP har jo både større borring og mer kubikk så det er jo logisk at toppfarten på den er noe høyere enn på DR? ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er i hovedsak drevinga som teller på hvor fort den går.

 

TP'en har toppdrag, så man får den kanskje litt høyere på turtall enn DR'en, som igjen kanskje gir litt høyere toppfart. Men det er faen ikke mye.

 

Så lenge du klarer å dra ut drevinga, så går den ikke noe fortere uannsett hvilken trim du har, med mindre du drever om.

Lenke til kommentar
Men man bruker som regel samme dreving på begge sylinderene, så mye mer toppfart blir det ikke.

 

TP har jo både større borring og mer kubikk så det er jo logisk at toppfarten på den er noe høyere enn på DR? ;)

 

Nope, men du kan dreve tyngre slik at motoren orker å dra den ut på girene, og dermed høyere toppfart.

Lenke til kommentar
Nei, det er i hovedsak drevinga som teller på hvor fort den går.

 

TP'en har toppdrag, så man får den kanskje litt høyere på turtall enn DR'en, som igjen kanskje gir litt høyere toppfart. Men det er faen ikke mye.

 

Så lenge du klarer å dra ut drevinga, så går den ikke noe fortere uannsett hvilken trim du har, med mindre du drever om.

 

Spørs på hva slags turtall de forskjellige sylindrene leverer det? Når det er snakk om såpass små sylindre, er det gjerne sånn at man gjerne skal dra ut mest av drevinga.

 

Han har forøvrig bestilt seg CDI, og han får altså høyere fart da turtallet på TP-en når lenger enn DR-en, logisk.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Det er snakk om DR og TP75 her, så og si samme sylinder.

 

Bruker 15_47 dreving på DR'en min, og tror ikke man ville brukt noe tyngre dreving på TP75 for å si det sånn.

Og jeg får jo dratt ut DR'en, så jeg ser ikke helt problemet ditt.

 

Snakker nå om org CDI, for DR'en går ihvertfall til sperra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...