Gå til innhold

Den store militære infotråden.

Aleksander-

Anbefalte innlegg

Denne trådens førstepost burde oppdateres, eventuelt burde noen lage en tilsvarende tråd som faktisk blir jobbet med.

Går i førsteklasse nå, men gleder meg veldig vernepliktstiden. Vurderer å gå HBS, det virker veldig spennende. Kjenner en fyr som tjenestegjør i artilleriet nå, han storkoser seg. Hvordan er det med kortspilling osv. på brakken? Er det ikke snakk om at også menige skal få nyte alkohol på brakken nå? For et dårlig forslag, i så fall.

Gidder noen å skrive om en helt vanlig dag, omtrent slik? Hvor tjenestegjør/-gjorde dere, og hvordan er/var maten?

Er Soldat 2000 gjennomført nå? Fortell gjerne litt om jageravdelingene. Er det noen som har noen erfaring med millitærorienteringslandslaget (for et ord)?

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, to spørsmål

jeg er snart ferdigutdannet, og fikk under utdannelsen utsettelse, sist gang til 2007. etter dette har jeg ikke hørt fra de. Nå lurer jeg på om de har glemt av meg eller ikke. Kan jeg regne med å få ny innkallelse sånn plutselig i postkassa? har hørt at når de først har valgt deg ut, så kommer du ikke unna. uansett må det jo være veldig mange som ikke avtjener førstegangstjeneste. ifølge statistikken så leser jeg at under halvparten av de som erklæres tjenestedyktig blir rekvirert til tjeneste: http://www.mil.no/felles/vpv/start/faktabi...articleID=88427

Leirskole i ett helt år er ikke helt ueffent, men tror jeg bør velge noe som er relevant. er det noen som har erfaring med førstegangstjeneste hos ffi? er det vanskelig å få til?

Lenke til kommentar
Hva skulle soldater gjort uten våpen da?

Tja, kjørt minibuss, lastebil, sittet på velferden, vært leirmester, vært resepsjonister ("vaktsoldater"), vært OPS-asser. Nei fysj, sånne ting har ikke forsvaret bruk for. Det er viktig at alle vernepliktige får grundig våpenopplæring slik at de kan f.eks. skyte Scaniaen de kjører, gå amok på velferden eller ha med seg våpen når de maler gjerder og klipper gress.

Er ikke dumt å lese litt om utdanningen du begir deg ut på, tror jeg. Hadde du gjort det, ville du visst at det første halvåret ditt foregår på HVBS ;)

Baseforsvar(rekruttskoleinstruktør)=Kjevik

Vakt og sikring=Værnes

Med mindre dette har endret seg det siste året.

Lenke til kommentar
Hva skulle soldater gjort uten våpen da?

Tja, kjørt minibuss, lastebil, sittet på velferden, vært leirmester, vært resepsjonister ("vaktsoldater"), vært OPS-asser. Nei fysj, sånne ting har ikke forsvaret bruk for. Det er viktig at alle vernepliktige får grundig våpenopplæring slik at de kan f.eks. skyte Scaniaen de kjører, gå amok på velferden eller ha med seg våpen når de maler gjerder og klipper gress.

Men i en eventuell krigssituasjon, så må alle disse kunne bruke våpenet sitt de også, da ALLE i forsvaret, fra divisjon (en gang i tiden) via brigade, bataljon, kompani, tropp, lag og helt ned til enkeltmann må kunne drive egensikring. Du skal ikke være avhengig av at andre passer på deg for å kunne utføre jobben.

Lenke til kommentar
Men i en eventuell krigssituasjon, så må alle disse kunne bruke våpenet sitt de også, da ALLE i forsvaret, fra divisjon (en gang i tiden) via brigade, bataljon, kompani, tropp, lag og helt ned til enkeltmann må kunne drive egensikring. Du skal ikke være avhengig av at andre passer på deg for å kunne utføre jobben.

gjelder ikke ALLE i forsvaret, ved krig så sitter jeg i en eller annen bunker med heftig sikring, jeg er sivilist i forsvaret, men det gjelder også de som militært personell her.

gjelder kanskje de fleste i "grønn" stilling, altså de som er ute å løper i skogen...

Lenke til kommentar

gjelder ikke ALLE i forsvaret, ved krig så sitter jeg i en eller annen bunker med heftig sikring, jeg er sivilist i forsvaret, men det gjelder også de som militært personell her.

gjelder kanskje de fleste i "grønn" stilling, altså de som er ute å løper i skogen...

Beklager, skulle stå alle soldater i forsvaret. Alle som er militært ansatt, må kunne drive egensikring. Ikke bare de som er grønn, men piloter, baseansatte, velferdsassistenter, sjåfører osv.

Lenke til kommentar

Mulig dette ikke er riktig sted å poste, men: Er det bestemt hvor man blir innkalt i god tid før man får selve brevet hjem i postkassen? Jeg var på sesjon i april 08, og går nå siste året på videregående. Når kan jeg finne ut hva jeg blir innkalt til? Og når kan jeg regne med å bli innkalt?

Lenke til kommentar

Send mail og spør evt hvor og når du er planlagt innkalt.

Fungerte for meg: siden jeg var såpass tidlig ute fikk jeg dratt rett i fgtj etter VGS, istedenfor å vente til jan 08 da jeg var planlagt innkalt, for så å måtte utsette det pga studier.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Fikk nå et brev i posten om innkalling til førstegangstjeneste i juli. Jeg skal gå dataingeniør, og ønsker derfor å utsette førstegangstjenesten til etter studiene.

Problemet er at de krever stempel fra skolen, men jeg får jo ikke vite om jeg kommer inn på skolen før jeg må ut i tjeneste. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...