Herr Brun Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er formelt mer sett mer enn nok til HBS og samtlige UB-kurs (og sikkert en del linjer i sjø og luft), men HBS sier at de fortrinnsvis vil ha folk med enten generell studiekompetanse eller fagbrev. Du kan dog søke, men forvent at de spør deg på intervjuene hvorfor du ikke har fullført videregående. Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er formelt mer sett mer enn nok til HBS og samtlige UB-kurs (og sikkert en del linjer i sjø og luft), men HBS sier at de fortrinnsvis vil ha folk med enten generell studiekompetanse eller fagbrev. Du kan dog søke, men forvent at de spør deg på intervjuene hvorfor du ikke har fullført videregående. Tusen takk for svar Herrbrun jeg fant på en av befalsskolens sider: For å kunne bli innkalt til opptak ved Hærens befalsskoler må du være norsk statsborger, snakke og skrive norsk, ha normalt god helse og vandel, og fylle 18 år i løpet av opptaksåret. Du bør også ha generell studiekompetanse. I tillegg må du ha husket å fylle ut søknadsskjemaet innen 15. april. Det som jeg la merke til: Du bør også ha... Jeg ser vel dette som litt i min fordel lol Så får jeg søke og krysse fingrene for at dette går greit Igjen takk for svar MVH Anne Marie Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Som sagt, forbered deg veldig godt på å forklare hvorfor du ikke har studiekompetanse, og eventuelt naturlige oppfølgingsspørsmål (hva har du gjort de siste årene?), og forbered deg veldig godt fysisk slik at du skiller deg litt ut der, så går det nok bra om du er typen de ser etter Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Som sagt, forbered deg veldig godt på å forklare hvorfor du ikke har studiekompetanse, og eventuelt naturlige oppfølgingsspørsmål (hva har du gjort de siste årene?), og forbered deg veldig godt fysisk slik at du skiller deg litt ut der, så går det nok bra om du er typen de ser etter Ja, har begynt å trene og hvis jeg kommer inn så blir det nok ikke før sommeren 2009, da må jeg jo bare ha kommet i stor form Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Da gjelder det bare å fortsette å trene, og ikke gi opp, så ordner det seg nok skal du se. Hva slags befalsskole vil du gå? Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Da gjelder det bare å fortsette å trene, og ikke gi opp, så ordner det seg nok skal du se. Hva slags befalsskole vil du gå? Ja jeg får gjøre det Jeg har lyst til å gå Hæren. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 En utmerket idé. Har du tenkt på fagretning? Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 En utmerket idé. Har du tenkt på fagretning? Alt jeg vet helt sikkert til nå er at jeg vil gå HBS (er ikke det Hæren befalsskole, litt ny på forkortelsene enda ) Og kanskje gå krigsskolen etterpå Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er det forrsten et nr. jeg kan ringe til befalsskolen? Jeg finner bare mail adressen ([email protected]) men mailen min sender ikke alltid, så tror det er lurest å ringe Mvh Anne Marie Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Er det forrsten et nr. jeg kan ringe til befalsskolen?Jeg finner bare mail adressen ([email protected]) men mailen min sender ikke alltid, så tror det er lurest å ringe Mvh Anne Marie Usikker, ring 03003 og hør nr. er til vernepliktsverket Endret 12. november 2008 av Sofakriger Lenke til kommentar
Serendipity_1986 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Er det forrsten et nr. jeg kan ringe til befalsskolen?Jeg finner bare mail adressen ([email protected]) men mailen min sender ikke alltid, så tror det er lurest å ringe Mvh Anne Marie Usikker, ring 03003 og hør nr. er til vernepliktsverket Takk for svar, da prøver jeg på det Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Får man lov til å prøve seg med noe skytevåpen under førstegangstjeneste? Er ingen gun-nut, men er jo fascinert av våpen som gutter flest. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Nei, gud forby å måtte bruke våpen! Norges militære styrker klarer seg uten den slags. Selvfølgelig får du prøve deg med skytevåpen under førstegangstjenesten! Du har faktisk ikke noe valg, om du nekter så vil du bli sendt til siviltjenesten. Blir du sendt til hæren, vil du sannsynligvis få bruke våpen MYE. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Får man lov til å prøve seg med noe skytevåpen under førstegangstjeneste? Er ingen gun-nut, men er jo fascinert av våpen som gutter flest. helt klart jeg var på skytebana eller lignende og skøt ca 2 ganger pr uke så du kan være heldig å få mye skyting Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Nei, gud forby å måtte bruke våpen! Norges militære styrker klarer seg uten den slags. Haha, trodde det kanskje var ment for de mer vidrekommende da vet du. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hva skulle soldater gjort uten våpen da? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hva skulle soldater gjort uten våpen da? Da skulle vi gått tilbake til barneskolen hvor man lekte soldat i skogen med pinner og sånn. Bæng bæng bæng. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 vet ikke om en fortsatt lærer bajonett-teknikk, men har sett video fra leksjoner i bajonettbruk på befalsskolen. Da bruker de tre-geværer Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Fikk et brev fra Vernepliktsverket om at søknaden min hos HVBS UB-kurs på Værnes var registrert hos dem, og at de ventet på karakterkort og vitnemål fra meg. Nå har det seg slik at jeg ikke har søkt på UB-kurs hos HV, men i luftforsvaret. Er det noen grunn til at ønsket mitt er overstyrt? Og når har HVBS UB-kurs inntrykk? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Søkte du tilfeldigvis vakt og sikring eller baseforsvar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå