Gå til innhold

Den store militære infotråden.

Aleksander-

Anbefalte innlegg

Heisann! slenger meg på emnet her jeg..

Har tenkt meg i marinen/sjøforsvaret, men det er noen ting jeg lurer på (går bare i 2. klasse, men veldig greit å vite:D)

1. Hvor i Norge kan man "tjene"? Ulike leirer osv..

Sjøforsvaret har diverse baser rundt om langs kysten, den største er Haakonsvern i Bergen. I tillegg har du Harald Haarfagre ved Stavanger, Ramsund, Olavsvern og noen flere. Du kan også tjene på FOHK, i Oslo og i hæravdelinger hvis du fullfører sanitetskurs på Sessvollmoen og ønsker grønn tjeneste.

http://www.mil.no/sjo/start/fakta/organisasjon/

2. Hvilke fysiske/psykiske påkjenninger må man gjennom?

Rekruttskolen som alle må igjennom, kan være slitsom, men null problem. Ellers avhenger det av hvilken tjeneste du velger. På HOS er det ikke obligatorisk trening og mange legger på seg i løpet av tjenesten.

3. Hvor lang er førstegangstjenesten? Kan man f.eks bare være der et halvt år?

Normalt 12 måneder. Det er mulig å førtidsdimmitere for skole eller jobb før det, men ikke etter 6 mnd.

4. Studiepoeng? Kan man evt ta opp fag eller ta noen kurs der?

Se mitt innlegg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3;entry10682276

5. Lønn?
130 kr dagen, ca 16 kr mer som ledende menig/korporal. 25 000 kr i dimmepenger med mindre du førtidsdimmer.

Takk skal du ha! Virkelig!

Men jeg har et par spørsmål til, denne gangen om UB-kurs:

1. Er det vanskelig å komme inn på dette kurset i sjøforsvaret?

2. Er det krevende å gjennomføre?

3. Får man nytte av det senere? Stiller man sterkere til å komme inn på ulike studier osv?

4. Faren til en kompis av meg tok dette kurset på tre uker (visstnok) før han dro i førstegangstjeneste hvor han da tok kurset i praksis resten av førstegangstjenesten (altså 12 mnd i praksis, 3 uker som elev). Kan man gjøre det samme i dag? i stedet for å være 6 mnd som elev, og 6 mnd i praksis?

Takk for all hjelp!

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du havner i heimevernet, så får du nok 6 mnds førstegangstjeneste, men dette kompenserers for ved at du blir innkalt til repetisjonstjeneste inntil 6 mnd i året inntil du fyller 44. Du kan imidlertid også bli overført til HV og få rep også etter tjeneste i andre avdelinger. Ang de siste spørsmålene dine:

1. Sjøforsvaret har kun ett slikt kurs, nemlig rekruttskoleinstruktør (ved KNM HH). Det stilles visse fysiske krav på opptak (16 pushups, 20 situps, 4 hangups og 3000m på 14 minutter), i tillegg til at du bl.a. må inneha visse lederegenskaper osv. Mer om dette på punkt 4. Dette kurset er trolig nesten identisk med baseforsvar i luft, siden dette også leder til å bli rekruttskoleinstruktør ved KNM HH. Ellers så har du 4 andre muligheter hvis du vil gå ettårig befalsutdanning: vakt og sikring (luft), innsats (hv), jeger (hv) og meldingstjenesten (alle grener).

2. Jeg vet ikke hvor krevende dette er, men du kan nok anta at det tilsvarer rekruttskolen mht. intensitet. Altså er det nok mye som skal læres, og det blir endel trening/fysisk i tjenesten. Dog, det er nok mange andre varianter av førstegangstjeneste som er hardere, både fysisk og disiplinmessig.

3. I forhold til studier stiller du nok ikke sterkere enn om du har "vanlig" førstegangstjeneste, men jeg antar en potensiell arbeidsgiver kan være interessert i at du har en lederutdanning, selv om de fleste nok ville foretrekke den toårige befalsskolen (BS).

4. Jeg vet ikke om du har forstått din far riktig, men det er ihvertfall sikkert at ting har endret seg betraktelig i forsvaret siden han var inne. Du får ingen befalsutdanning på 3 uker, opptaket tar tre uker. Dvs at du stiller til opptak på f.eks. kjevik/haakonsvern/værnes (avhengig av hvilken gren du søker på utdanning i), og gjennom disse tre ukene skal du bl.a. testes i det jeg nevnte ang fysiske (og forsåvidt psykiske) krav og lederegenskaper. UB (unntatt hv-jeger) har opptak to ganger årlig, og vinteropptaket varer meg bekjent maks halvannen uke.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Skal inn i militæret september, men det er sent i desember og må nesten sikkert førtidstdimme for å rekke skolen neste år. Hvordan går det med pengene da? For må nesten ha litt om jeg skal bo på hybel etc. Tviler på at jeg klarer å samle så mye av de 130kr'ene:/

Som T.F.T. sa:

130 kr dagen, ca 16 kr mer som ledende menig/korporal. 25 000 kr i dimmepenger med mindre du førtidsdimmer.
Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt rundt etter dette med sex i Forsvaret, og da tenker jeg ikke bare på for menige. Men heller ikke for menige har jeg funnet noe. "Alle" sier jo at det er forbudt, men uten noe skriftlig blir det vel vanskelig å bli straffet for det. Sex mellom befal og underordnet menig er vel selvsagt ikke tillatt, og jeg har hørt om folk som har blitt omplassert for slikt. Men utover det vet jeg lite.

Noen med info eller historier?

Lenke til kommentar
Jeg har søkt litt rundt etter dette med sex i Forsvaret, og da tenker jeg ikke bare på for menige. Men heller ikke for menige har jeg funnet noe. "Alle" sier jo at det er forbudt, men uten noe skriftlig blir det vel vanskelig å bli straffet for det. Sex mellom befal og underordnet menig er vel selvsagt ikke tillatt, og jeg har hørt om folk som har blitt omplassert for slikt. Men utover det vet jeg lite.

Nå kan ikke jeg si at jeg vet alt....

men det jeg vet er at det ikke er lov til å sex på militært område. Dette skal vistnok være pga at folk har blitt mobbet og pga fare for overgripelse og "voldtekt" (rett og slett at det kan være frivillig i starten, men pluteslihg så er det ikke så gøyaøt lenger....

det var i allefall det befalet sa til oss på rekrutten.....

Mvh

UM Terjesen

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg si at jeg vet alt....

men det jeg vet er at det ikke er lov til å sex på militært område. Dette skal vistnok være pga at folk har blitt mobbet og pga fare for overgripelse og "voldtekt" (rett og slett at det kan være frivillig i starten, men pluteslihg så er det ikke så gøyaøt lenger....

det var i allefall det befalet sa til oss på rekrutten.....

Mvh

UM Terjesen

Jeg ville vel kanskje prøve å holde meg når du er i tjeneste, og heller ha så mye sex du vil når du har perm. Mitt synspunkt er at man skal ha en litt profesjonell holdning når man er i militæret. Jeg vet ikke hva som skjer hvis det blir oppdaget, men er jo veldig kjipt hvis det får konsekvenser, når du heller kunne ventet til helgepermen din.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lurer på to ting her.

1: Når jeg var på sesjon som 18 åring en gang i fjor så kom jeg i katogori 4, altså de som bare går ut i førstegangtjenesten hvis det er krig visstnok. Uansett så sa jeg også nei til å fullføre førstegangtjenesten da. Dette har i ettertid endret seg og jeg er veldig lysten og klar til forsvaret i januar.

Jeg bare lurer på om dette kan få noe innvirkning på om jeg får forsette i forsvaret eller ikke på første dagen.

2: Er det store krav i sjøforsvaret angående syn? Jeg er nærsynt, så jeg må bruke briller/linser for å se ting litt unna. Men jeg bruker som regel briller veldig lite, og klarer meg uten det i jobbsammenheng nå. Vet jeg må skaffe sånn optiker-atest eller hva det var igjen(står på innkallingslappen).

Takk for alt hjelp jeg får på forhånd. Skal si jeg gleder meg, men utrolig redd for å dimme p.g.a. småting.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Mahavishnu: Har ikke vært i militæret enda, men tviler på at de stiller krav til synet i sjøforsvaret. Men om du skal inn i januar kan jeg alltids finne det ut for deg, skal inn til førstegangstjeneste (luftforsvaret med sjøforsvaret skole elns) om 4 dager:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan fungerer systemet når jeg har fritak i fredstid? skal ikke utdype meg selv noe nærmere . men vil gjerne inn i tjeneste etterhvert

hva må til fra min side for å oppheve dette fritaket?

fritak i fredstid betyr vel at du ikke blir kalt ut med mindre det er krig, og det er lite trolig da også.

ring VPV på 03003 og snakk med dem ang fritaket.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg som mange andre,så vil jeg helst slippe Førstegangstjenesten. Men jeg vil forbrede på at jeg kanskje må inn uansett. Viss jeg har forstått ting riktig så er det forskjellige tjenestemuligheter i førstegangtjenesten. Jeg ser på Vernepliktsverket sine sider at det er mye å velge i. En av bekymringene mine er den fysiske delen ved førstegangstjenesten, jeg er i veldig dårlig fysisk form: Så jeg lurer på om alle tjenestemulighetene i førstegangstjenesten er like harde fysisk sett? Eller er det noen som ikke er like harde?

Håper noen som kan hjelpe meg med spørsmålet.

Lenke til kommentar

er du i dårlig form burde du vel kanskje ta noe som er litt fysisk?

er jo ikke slik at man tar 3-mila med sekk første dagen, man blir trent opp til å gjøre det.

jeg var i ganske dårlig form før jeg gikk ut, jeg kuttet 3-kilometeren med godt over 3 minutter i løpet av seks måneder.

formen kommer ganske raskt, vi gikk fra å være delt i 3-4 puljer, alt etter formen når vi gikk ett par km til skytebanen, etter en liten stund var tempoet på alle sammen like høyt, altså like høyt som de raskeste tidligere.

gikk fra å være lettere slitne til å ikke merke noe å gå til skytebana.

men, vil du ikke i bedre form, så er det en del å velge, f.eks velferd-soldat, kontor, vakthold(tror de gjør lite fysisk)

men, synes ikke du skal være redd for det fysiske, det er ikke så ille som det høres ut som.

Lenke til kommentar
er du i dårlig form burde du vel kanskje ta noe som er litt fysisk?

er jo ikke slik at man tar 3-mila med sekk første dagen, man blir trent opp til å gjøre det.

jeg var i ganske dårlig form før jeg gikk ut, jeg kuttet 3-kilometeren med godt over 3 minutter i løpet av seks måneder.

formen kommer ganske raskt, vi gikk fra å være delt i 3-4 puljer, alt etter formen når vi gikk ett par km til skytebanen, etter en liten stund var tempoet på alle sammen like høyt, altså like høyt som de raskeste tidligere.

gikk fra å være lettere slitne til å ikke merke noe å gå til skytebana.

men, vil du ikke i bedre form, så er det en del å velge, f.eks velferd-soldat, kontor, vakthold(tror de gjør lite fysisk)

men, synes ikke du skal være redd for det fysiske, det er ikke så ille som det høres ut som.

Takk for svar. Hvilke tjenestemuligheter som kan være aktuelt for meg er vel sånn som jeg finner ut når jeg er på Sesjon. Jeg har tenkt litt på Garden syns det virker intressant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...