Mannen med ljåen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Hei! Jeg har en ganske stor dieseldreven motorseiler av det TUNGE slaget. Jeg synes oppriktig synd på det skjæret som står i veien for meg... Motoren går som ei klokke. Men noen ganger går turtallet opp i et par sekunder. Deretter er alt normalt igjen. Motoren er en 30 år gammel BMC diesel med ca. 47 hester. Noen sier 52, men jeg stoler mer på Murphys lov. Girkassa er like gammal, men jeg husker ikke navnet. Motoren er bolta rett i girkassa, og fra girkassa går akslingen direkte mot propellen. Det innebærer at skyve/drakraften fra propellen som går rundt dytter på girkassa og motoren, og at gir/motor dytter båten framover. Idiotisk og foreldet konstruksjon, er det blitt meg fortalt. En som mener å ha peiling (og jeg har ingen grunn til å tvile) sier at det er noen clutch-liknende greier inne i girboksen, og at denne av og til glipper. det fører til mindre belastning på motoren, som derfor "ruser seg". Derfor hører jeg høyere turtall i et par sekunder. Båten er så stor og tung at jeg merker ingen G-krefter av dette. Det går bare i max 6 knop uansett. Noen innspill? Min far har latt seg forlede til å kjøpe ny girkasse av samme merke og nesten samme modell. Denne er nesten identisk, men litt ulik inni. Deler til den gamle kassa er umulig å få tak i. Jeg tipper den burde skiftes snart uansett, men jeg lurer på om det var den som forårsaket dette. Endret 18. november 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Nå har ikke jeg så veldig peiling da men, det er jo en slags clutch og gir på båter og. Det kan være noen fjærer eller drit som gjør at noe beveger seg litt tregt inni slik at motoren får mindre belastning. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 ja det er clutch ja som oftest to runde plater som blir dratt sammen eller fra hverandre etter som du setter den i gir eller ikke. Lenke til kommentar
Snagga Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 dette er ofte helt normalt, nå vet jeg jo ikke hvor mye motoren hopper i turtall, men litt er ikke uvanelig. bare båten går framover er jo alt fint =D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå