Gå til innhold

Ustabilt turtall, innbords diesel


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ganske stor dieseldreven motorseiler av det TUNGE slaget.

Jeg synes oppriktig synd på det skjæret som står i veien for meg...

 

Motoren går som ei klokke. Men noen ganger går turtallet opp i et par sekunder. Deretter er alt normalt igjen.

 

Motoren er en 30 år gammel BMC diesel med ca. 47 hester. Noen sier 52, men jeg stoler mer på Murphys lov.

 

Girkassa er like gammal, men jeg husker ikke navnet.

 

Motoren er bolta rett i girkassa, og fra girkassa går akslingen direkte mot propellen.

Det innebærer at skyve/drakraften fra propellen som går rundt dytter på girkassa og motoren, og at gir/motor dytter båten framover. Idiotisk og foreldet konstruksjon, er det blitt meg fortalt.

 

En som mener å ha peiling (og jeg har ingen grunn til å tvile) sier at det er noen clutch-liknende greier inne i girboksen, og at denne av og til glipper. det fører til mindre belastning på motoren, som derfor "ruser seg". Derfor hører jeg høyere turtall i et par sekunder.

 

Båten er så stor og tung at jeg merker ingen G-krefter av dette. Det går bare i max 6 knop uansett.

 

Noen innspill?

 

Min far har latt seg forlede til å kjøpe ny girkasse av samme merke og nesten samme modell. Denne er nesten identisk, men litt ulik inni. Deler til den gamle kassa er umulig å få tak i. Jeg tipper den burde skiftes snart uansett, men jeg lurer på om det var den som forårsaket dette.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...