Gå til innhold

Ny monsterpc, budsjett: 25000kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som andre sier så har du med denne prisen allerede fått lite for pengene, da kan du like godt klatte på med SLI med 8800gt/gtx i stedet for et ultra kort. Ikke mye dyrere og nesten like raskt selv uten SLI og mye raskere når SLI funker. Får ikke det råeste uten en slik løsning. Derfor skal jeg snart kjøpe meg et til 8800gtx når de faller litt til i pris :)

Husker enda hvor rått 7950gx2 var kontra andre kort når det kom. Kunne spille i mye høyere oppløsninger og fortsatt ha god fps.

Lenke til kommentar
Skal i alle fall ikke ga under 20000.- for PC-en det er sikkert. sa jeg dropper forste svar lett.

Trodde 32bit kunne ha maks 4GB, og jeg bor vel ikke kjope noe mindre i dag? Altsa MA jeg ha 64bit OS? (noen som har link som forklarer bra forskjell mellom 32 og 64 bit?)

Vista er noe jeg vil ha, jeg liker a leke med nye ting og her bor det vare masse nytt a sette seg inn i. Og om et ar, er det vel Vista som gjelder uansett.

Ser alle anbefaler Nvidia 8800. Vet dere nar neste flaggskip kommer?

Skjermen MA ikke vare for spilling, jeg kommer nok til a se mye film, og jeg er ikke kresen. Jeg liker bare a ha moderne ting(darlig vane)

om et par år er det windows 7 som gjelder:) hvis alt går etter planen(H)

kanskje 3-4 år(A) hehe

Lenke til kommentar

Alltid artig med "monsterpcforslagtråder". Skal prøve å ikke være for produktspesifikk. Synes det er litt teit med "Jeg hadde kjøpt den og den jeg så". Som du ser i signaturen min er gamer riggen min relativt ny (9mnd). Jeg har i tillegg tre generasjoner med P4 maskiner som jeg har bygget selv alle sammen (og de virker!).

Det er 3 områder du skal gjøre grundig research på.

Pri. 1: Grafikkort + Skjerm

For en topp spill PC med 25k budsjett er 8800GTX + stedet å starte. De som sier at "jammen det er jo bare 10% bedre enn ditt og datt" aner ikke hva de snakker om. De har garantert ikke sett hvor mye de 10 prosentene betyr i form av ren kvalitetsfølelse. Dessuten er ikke 8800GTX overkill mer. Med full AA på Crysis 1920x1200 faller fps langt under det akseptable. Forøvrig er det en XfX 8800GTX XXX 630/2000 i min gamer. Den yter nesten like bra som ditt Ultra valg :thumbup:

Neste steg er helt klart en skjerm som følger med i svingene. Min 24 tommers med 6ms grå-grå er faktisk litt i tregeste laget i enkelte spill! Med mindre man skal se på mye på film så tror jeg heller jeg vil anbefale en 22 tommer med ned i mot 2ms respons. Den som stod i din post når jeg startet, NEC, 1:3000, 8ms :hmm: , virker som en jævli bra TV/Film -skjerm, men kan kanskje får problemer med "raske" spill? Dobbelsjekk tester/anmeldelser/erfaringer! Husk at grafikk/skjerm er det som treffer øynene dine i timeshvis. Ikke undervurder verdien av en investering i kvalitet her!

Pri. 2: HK

Skal du ha muligheten til SLI er det kun geforce 680i chipsettet som er reelt akkurat nå. Det er ikke noe mer å diskutere så da kan du likeså godt gå å finne det som gir mest for pengene i form av bundle. Jeg ser at forumdeltakere holder en knapp på X38/DDR3 kompatible hovedkort. Jeg undrer meg litt over dette siden ingen av dem støtter SLI, men 680i er kjent for å ha endel bugs på eldre BIOSer, men mitt er kjempebra og har ingen problemer med 1300FSB ... personlig tror jeg nvidia grafikkort på nvidia chipsett er lurest også. Nå som nTune og nVidia Control panel har fått endel oppgraderinger og ansiktsløft kan jeg kanskje snart overvåke og fikle med alle deler av systemet i ett og samme grensesnitt! (har ikke turt å teste så mye enda, er så glad i min stabile gamer maskin hihi)

Til syvende og sist blir HK et spørsmål om FSB og fremtidig modifisering av riggen. Jeg anbefaler deg å isolere vinnere av 680i og X38 chipsettene, og sammenligne erfaringer/anmeldelser av dem.

Pri. 3: PSU

Jeg har brent meg på dårlig kvalitet her. 500W er heller ikke nok selv om du kjøper høyeste kvalitet. Finn en over 700W. Forøvrig sier jeg bare at les nøye og grundig gjennom tester og anmeldelser før du treffer ditt endelige valg.

Øvrige ting som egentlig ikke er så himmla viktig, bortsett fra at du må ha dem :)

OS

Store konsern venter til tredje store oppgradering før de vurderer å erstatte programvare som en tommelfingerregel. De fleste tok nok steget fra NT/2000 til XP etter SP2 hadde kjørt seg inn. Ihvertfall for arbeidsstasjonene da. Nå ligger XP's service pack 3 for døren og MS har vedtatt å utstede flere lisenser til XP. Noen sier Vista funker fint, andre klager masse. De fleste er enige at XP endelig har blitt et stabilt og sikkert operativsystem. Jeg har tenkt til å bruke det en liten stund til.

Kabinett

Du sa monster PC så jeg tipper du tar støyreduksjon og eleganse som ren bonus hehe. Vel jeg har to Cooler Master Stacker 830 og jeg kan ikke anbefale dem. Det er litt rart fordi jeg har skrytt av dem før, men i det siste har jeg begynnt å mislike dem. De funker akkurat som de skal. Svært luftige og gode kjøle egenskaper. Veldig fleksible, god plass, nokså greie å jobbe med. Vel alt virker fint, men i det siste har de begynt å skrangle litte granne. Små ting løsner litt og lager vibrasjonsstøy. Kabinettet knirker litt her og der. Irriterende ganske enkelt.

Vet ikke hva jeg kan si annet enn at du bør ha et luftig kabinett. Sjekk artikler om antec kabinetter. Jeg har sett litt på et par av modellene deres selv. Merk at luftig ikke betyr støyende. CM Stackerne's mesh design synes å ha en slags lydfelle effekt. Høyfrekvent sus fra små og raske vifter (*host*8800GTX XXX*kremt*) kommer ut, men øvrig støy er dempet og lav frekvent vibrasjoner er så godt som borte når delene sitter fast vel og merke.

Kanskje de nyeste stackerne er bedre?

Harddisk:

Samsung for best pris/kapasitet (og bra ytelse!), Hitatchi for best ytelse/pris (og bra kapasitet!), WD Raptor for ren ytelse (og massse lyd og varme!). Jeg har aldri eid en 10krpm disk så er vel ingen ekspert her, men etter hva jeg har erfart så er 7200rpm disker i 200-500GB klassen temmelig like når det gjelder ytelse for like nye modeller. Samsung diskene mine er soleklart mine favoritter fordi de er ganske enkelt musestille. WD disker er de mest bråkete jeg har eid.

Ikke la deg lure av onboard raid ditt og datt. Kjøp harddisker i par, sett en som dedikert backup for den andre og la windows bruke to til pagefile. Kjør inkrementell full systembackup daglig. Det er sikkert, enkelt og yter like bra som alt annet enn SCSI/SAS/Raptor oppsett. Jeg har 4 harddisker, et par for systemet og et for "media" (alt som tar stor plass inkludert hele mp3 samlingen). Norton Ghost bruker mellom 1-5 minutter for full backup avhengig av hvor mange endringer som er gjort siden sist. Jeg kan spille spill, holde skype konferanse med 3-4 personer, spille musikk via itunes samtidig og IIS server web og ftp mens backup kjøres uten at maskinen svetter.

Ok det hender itunes kræsjer hvis spillet starter sin egen mp3 spiller med det har ikke noe med harddisk/cpu ytelsen å gjøre :)

Optisk:

Her har jeg alltid havnet på Samsung av to grunner

1: Front farger har matchet kabinettet akkurat der og da

2: Prisen har vært lavere enn øvrige drev med matchende farger

Disse drevene har aldri skuffet meg på noen måte.

RAM:

Ikke noen prioritet utover at du må ha minst 2GB DDR2 eller DDR3 som tåler FSB1300 eller mer. Tror kanskje jeg vil anbefale 2x2GB. Da har du litt mer enn nok og plass til masse mer. Ellers er det vel ingenting å si på de PC9600 brikkene du har valgt. Ta vare på kvittering og original emballasje uansett hva du havner på.

CPU:

Ironisk nok det minst viktige valget. Det blir jo intel quad et eller annet. Hvilken modell velger du den beste til ditt HK etter test resultater vs. penger når du plasserer ordren. Du får det du betaler for ganske enkelt.

Lite ord om ytelse tilslutt

Score i 3dmark06 er avhengig av GPU, CPU og PCI-E Buss klokk i den rekkefølgen. Alle de andre tingene i boksen din har nesten ingen effekt så sant de er av minst middels kvalitet. I tillegg vil jeg si igjen at den råeste maskinen er bortkastet uten en skjerm som henger med i svingene. Noe å tenke på når du snur og vender på de siste kronene. Google er din venn!

Lenke til kommentar
SLI driverne til Windows Vista er nokså ustabile, så jeg ville valgt et godt kort nå, og venta med å kjøpe ett til når de får løst ustabiliteten.

Er dette noe du "tror" ? Jeg kjører idag SLI med 8800GT og dette fungerer faktisk bedre i Vista64 en i XP x86 . Det som var en "sannhet" for noen mnd siden er nødvendigvis ikke det idag . ;)

Endret av erikoi
Lenke til kommentar
SLI driverne til Windows Vista er nokså ustabile, så jeg ville valgt et godt kort nå, og venta med å kjøpe ett til når de får løst ustabiliteten.

Er dette noe du "tror" ? Jeg kjører idag SLI med 8800GT og dette fungerer faktisk bedre i Vista64 en i XP x86 . Det som var en "sannhet" for noen mnd siden er nødvendigvis ikke det idag . ;)

Stemmer stemmer utviklinga går alt for fort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...