knutby Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Etter et par ar uten pc vil jeg kaste meg pa bolgen igjen(ja litt spilling er alltid goy) Men jeg har totalt mistet teften pa hva som er bra og ikke. Budsjett: 25,000kr Bestilles ca. 1.desember. Jeg er pa reise na og kommer hjem 11. desember. da er alt pa posten haper jeg. Skjermkort: kun ET skjermkort, men ogsa sa bra som mulig. Ser at Nvidia er best na, men det er vel ganske modene kort som er ute na, hvor lenge ma man vente for det neste flaggskipet kommer? Minne: 4GB fornuftig minne, altsa ikke dyrest mulig, men i alle fall ikke billigst mulig. CPU: Vipper mellom DUO og Quad.. siden jeg bruker PC-en til en del mere en spilling ogsa. men det blir isafall den beste fra intel utenom EE edition. Skjerm: en pen HD skjerm vil jeg ha. Men ikke den aller beste. HDD: litt usikker, men 2x500GB bor vel holde. De beste pa markedet, men dropper raptor. Hovedkort: Har ingen anelse, men liker ikke a spare her. Et kvalitets HK med mulighet for en god del ekstra. Det som er viktig er at det holder folge med CPUen Kabinett: Cooler Master Stacker fra microplex.no er ganske sa sikkert, om ingen andre mener noe annet. liker ikke masse vinduer og dill. PSU: ? sa lenge den er sterk nok. anbefalinger? Mus/Tastatur: fikser jeg selv Lyd: jeg har alleredet Logitech z5500(tror jeg det het) sa trenger egentlig kun optisk ut/spdif sa skulle forsterkeren i anlegget gjore resten? Operativsystem: Vet ikke om jeg gidder styret med a kopiere Vista, sa en OEM av Vista ultimate eng skulle klare seg. edit: glemte CPU Den 3ghz core 2 duo. 6850 eller noe Noe jeg har glemt? Takk! --------------------------------------- Etter a ha forsket litt selv har jeg kommet fram til noen komponenter her. Noen som har noen forslag til dette opsettet? DVD (kjoper 2 av denne) NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Harddisk (2 her ogsa) Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM HK (Som foreslatt er det et DDR2 kort) Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Kabinett Coolermaster stacker(den gamle?) Power 500+ Wat PSU Minne (2 pakker totalt 4GB) Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 Operativsystem Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk OEM DVD,64 Skjerm Eizo 24" LCD FlexScan S2411WK TCO-03 Bla Wide (1920x1200), 8ms, 3000:1, VGA/DVI Skjermkort XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB XT, PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP, 650/2200Mhz I tilleg kommer vifter og annet dill som jeg fikser selv. Endret 26. november 2007 av Loffelur Lenke til kommentar
jorgen9362 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Hovedkort: MSI P35 Combo platinum støtter core2duo og quad og støtte for ddr2 og ddr3 ram. CPU: ville virkelig gått for Intel quad den er litt svakere til spill en duoen men det er fordi ingen spill klarer og utnytte alle kjernene utenom crysis. Minne: ville gått for OCZ Gold GTX 2 eller 3 gb ram. prisen ligger rundt 1000-14000 skjermkort: her er det 1000 muligheter men selv ville jeg gått for "gainward geforce 8800GTS 360 MB" eller et NX8800GT her er d flere leverandører some eks XFX,gainward,msi og EVGA HDD: 2x 250 GB seagate Sata 2.5 kan jeg virkelig anbefale på mitt sterkeste PSU: ville gått for hiper 520W eller crosshair 520W skjerm: Hmmm samsung har veldig bra skjermer se etter en skjerm du liker der men pass på at d er mellom 2-8 MS OS: Ta xp for guds skyld tar du vista blir d, det samme som og slå dit barn=) denne PC-en vill fint ligge på mye under 25K Endret 18. november 2007 av JohndoeMAKT sitat af førstepost fjernet Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Seriøst hva slags råd er det du gir mann? Han får jo en middelmådig pc med de specs'n du foreslår. Quad CPU er en selvfølge, men han bør seff gå for 8800gt eller gtx, videre bør han gå for 4 giga minne da 3 giga blir å kjøre singelchannel Når det gjelder disker anbefaler jeg western digital på det sterkeste, gjerne 500 giga SE 16 mb da de er både billig og veldig bra ytelsesmessig PSU 620 watt Corsair Skjerm så vil TN være best for spilling, mens det jeg sjøl går for er Eizo S2431...da snakker vi kvalitet Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 i allefall ikkje for guds skyld man velger XP framfor Vista. Skal han ha 4 gig ram, må ha ha 64bit Vista. Fleire og fleire kjem til å gå over til 64bit, fordi ram er billig for tida, og at 32bit operativsystemer ikkje tar meir enn ca 3gb ram allt etter kva anna hw man har i PC-en. Mine anbefallinger. Skjermkort: Nvidia GeForce 8800GT Minne: Kanskje 2 pakker med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329419 Finnes plenti med minne og velge mellom CPU: Q6600 eller Xeon X3210 Skjerm: Her bruker du resten av pengen du har igjen... men du bør ikkje spare på skjermen, den har du jo som regel litt lengre enn PC-en. HDD: Gå for ein kjapp Raptor disk! til ein så dyr pc må du jo ha ein kjapp OS disk... eller 2. Hovedkort: Finn eit hovedkort bassert på X38 brikkesetta i allefall, dropp støtten for DDR3 ram. Hovedkort med støtte for begge deler har sine svakheiter. Oppgraderer du neste gang, kjøper du DDR3 hovedkort. Kabinett: Cooler Master Stacker sjefs kabinett det, har det sjølv! PSU: Klin til, her er det heller ingen vits å spare, det er jo hjertet i systemet ditt, uten strøm og ampere duger PC-en din ikkje stort. Operativsystem: Windows Vista 64bit OEM Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Seriøst hva slags råd er det du gir mann? Han får jo en middelmådig pc med de specs'n du foreslår. Quad CPU er en selvfølge, men han bør seff gå for 8800gt eller gtx, videre bør han gå for 4 giga minne da 3 giga blir å kjøre singelchannel Når det gjelder disker anbefaler jeg western digital på det sterkeste, gjerne 500 giga SE 16 mb da de er både billig og veldig bra ytelsesmessig PSU 620 watt Corsair Skjerm så vil TN være best for spilling, mens det jeg sjøl går for er Eizo S2431...da snakker vi kvalitet Er jo ingen umuligheit å få 3 giga i dualchannel. 2x1gb og 2x512... stappe det i rett ddr kanalene på hovedkortet og du har dualchannel, men gå får 4 gig, og vista64bit da. Kanskje han skulle gått for eit 8800GTX kort ja... hmm... Har rota i sammen eit forslag, litt meir konkret... Når det gjelder kabinettet, går eg ut i fra det er denne stackern du meiner, samme navn på fleire kabinett der jo! Legger bare til eit kabinett på komplett hanldelista som har ca samme pris... http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...12-4AC1DAB74571 Lurer på om det er noke eg har gløymt no... Det er store muligheiter for å omrokere litt, du kan ta billigere ram, og få meir harddisk plass, ta eit billigere skjermkort osv osv osv... Prisen på det skjermkortet er jo den samme som den var for 1 år sida, så... det skurrer litt for meg, å betale så masse for 1 års gammal tekonolgi, men hverken ati eller nvidia kjem med noken bedre kort i nær framtid trur eg som kan måle seg. Du må nesten velge kva du vil skjere ned på for å få prisen til 25k. Ta for all del ikkje raptor disken! Ta heller skjermkortet eller RAM'n. Tok jo også ein forholdsvis dyr skjerm, men det er sikkert verdt det. Endret 18. november 2007 av Cornel Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 hehe joda...det er mulig men hva i pokker er vitsen med å bare delvis fylle opp to minneslotter? vil jo bare koste noen hundringser ekstra å få dobbelt så mye minne på den ene kanalen Lenke til kommentar
knutby Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Skal i alle fall ikke ga under 20000.- for PC-en det er sikkert. sa jeg dropper forste svar lett. Trodde 32bit kunne ha maks 4GB, og jeg bor vel ikke kjope noe mindre i dag? Altsa MA jeg ha 64bit OS? (noen som har link som forklarer bra forskjell mellom 32 og 64 bit?) Vista er noe jeg vil ha, jeg liker a leke med nye ting og her bor det vare masse nytt a sette seg inn i. Og om et ar, er det vel Vista som gjelder uansett. Ser alle anbefaler Nvidia 8800. Vet dere nar neste flaggskip kommer? Skjermen MA ikke vare for spilling, jeg kommer nok til a se mye film, og jeg er ikke kresen. Jeg liker bare a ha moderne ting(darlig vane) Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Vel her er en test på den Eizo skjermen jeg snakka om...du får den for 6000 kr i sort versjon på komplett. Test av Eizo S2431W Her er forresten noen passende minnebrikker til deg: Link Endret 18. november 2007 av Lightning Lenke til kommentar
knutby Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 @Lightning den ser bra ut. skal gi den et seriost valg. litt dyr da... Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Fant en tråd ang Vista som kan være greit å lese litt på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=788275&hl= Hovedsaklig er forskjellen på 32 kontra 64 at du kan behandle dobbelt så mye informasjon om gangen. Litt varierende hvilken HW sammensettning du har kan du med 32bit bare utnytte litt i overkant av 3bg ram på en gang. Endret 18. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 32 vs 64bit... Det er korrekt at 32bit kan addresere opp til 4 giga med ram, men du har ram i skjermkortet ditt som trenger noken post adresser også, derfor må du over på 64bit OS. Har køyrd 64bit OS i lang tid, også XP 64bit. 64bit støtter vel ikkje 16bit programmer... men bortsett i fra det så er det ingen store problemer. Redigerte den 2. posten min, scroll opp og sjekk forslaget. Alttid stilig og mekke sammen PC-er når penger ikkje er problemet. Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) @Loffelur...vel gutten når du først skal legge 25 000 på bordet så er det like greit å bruke en del penger på en skikkelig skjerm og Eizo er kvalitet så det holder, er knall fornøyd med den 17" Eizo skjermen jeg har hatt i 3 år men den begynner å bli litt vel liten hehe @Cri, det som i hovedsak er med et 64 bits OS er muligheten til fler minneadresseringer, dvs at du kan ha eksponensielt mer minne...husker ikke hva begrensningen er men det er vel snakk om i terrabyte klassen, ellers er det liten eller ingen ekstra ytelse å hente idag med dagen cpu arkitektur. Intel reklamerer jo faktisk 64 bits delen av sine cpuer som muligheten til mer minne, ikke høyere ytelse @Cornel, bra oppsett...ikke så veldig ulikt mitt eget Endret 18. november 2007 av Lightning Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Mulig det... Jeg forstår 64 bit som en informasjonskapsel som kan inneholde dobbel så mye informasjon som 32 bit. Nå skal det sies at det er ingen ytelse forbedring om ikke programmet er 64bit også da, for det vil jo bety at halvparten av informasjonen består bare av 0'er .. Hmm... dårlig forklart Lenke til kommentar
knutby Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 takker for raske svar. jeg blir borte en stund, men kommer tilbake nar jeg skal bestille. Savner fortsatt svar pa siste sp: Nar kommer neste grafikkort flaggskip. altsa er det noe som virkelig er verd a vente pa(ja er jo alltid det, men innenfor rimelighetens grenser) Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 @Loffelur, er vel snakk om på neste år...vet ingen dato dessverre men vet at det skal komme en kraftigere versjon av 8800 gt...som ironisk nok skal hete gts som igjen skal være kraftigere enn gtx....er det rart at man bruker evigheter på å oppdatere seg på all av maskinvare og revisjonsdritt Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Nvidia G92 + G98 Skulle egentlig vært her.. eller det var beregner 4 kvartal og det er jo forsåvidt nå. Da skulle man tro at 9 serien var på vei, men G92 GPU'en har gått inni 8800 kortene. Kilde : http://www.hardware.no/lanseringsguide/tim...e.php?catId=229 Edit : Har forresten selv 8800GTS 640mb .. nå ser jeg at de fleste blir rådet til GT versjonen etter noen tester som viser ytelse nivå likt GTX og Ultra (flaggskipet) til ett betydlig lavere prisnivå .... kan ikke bekrefte dette siden jeg ikke har sett testen, men det kan vel googles Rekkefølgen blir da GTS(G80) > GT(G92-nytt kort) > GTX > GTS(G92-kommer) >Ultra(flaggskip) | | Men her gjelder det også litt at de forskjellige kortene har forskjellig mengde minne, og derfor vil gi andre testresultater i forskjellig oppløsning. Jeg kjører 22 widescreen og da jeg kjøpte ville jeg ikke legge allverden av penger i det, så GTS var det beste i forhold til pris/ytelse. Skulle jeg velge nå hadde det kasnkje blitt GT Endret 18. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hvis PC-en først skal bestilles 1. desember ville jeg definitivt gått for samsungs 1 TB harddisk i stedenfor en raptor Lenke til kommentar
Thrak Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Når en først skal bruke så mye grunker på en pc, synes jeg det er litt rart at flere foreslår annet enn toppmodell på GPU. Riktignok er GT-kortet mye bedre value for money, men gtx/ultra er jo et bedre kort. 50% mer minne kan jo bli utslagsgivende om en stund når 512mb er "standard" og high-end kortene kommer med 1gb. Uansett hva du gjør så dropp raptor. Høy feilprosent og mye støy/varme. Sett deg litt inn i hvordan RAID fungerer og kjøp et hovedkort med god støtte for dette, eller helst et eget kontrollerkort. SSD-løsninger for OS blir jo også stadig mer aktuelt. Jeg er ikke oppdatert på priser, men har fanget opp at det finnes ata-CF adapter som ikke trenger å ruinere deg slik som de fleste SSD-løsninger ville gjort tidligere. Det er også viktig å tenke litt på kjøling. Du har ikke nevnt overklokking eller støy som noen kriterier, men vær forberedt på at en high-end pc utvikler mye varme som krever raske/store vifter for å luftkjøle. Stock kjøling bruker som regel små/raske vifter som fort kan gi plagsom støy. Min beste pc-investering noensinne er en reserator passiv vannkjøler som gjorde min pc nesten lydløs. Den eneste lyden jeg hører er diskene som også blir noe dempet av kjøleblokken. Denne kjøleren tillater i utgangspunktet ikke mye overklokking på et moderne system, men ved behov retter jeg bare en bordvifte mot kjøleren og plutselig har jeg et ganske heftig vannkjølingsanlegg. Dette gjør jeg kun når jeg skal spille spill som er ekstra krevende (les crysis). Lenke til kommentar
knutby Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) *bump* Forsteposten er oppdatert med et nogenlunde fornuftig oppsett. Noen meninger? ligger en liten smule over 25k (26k) men sann er livet) Endret 26. november 2007 av Loffelur Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) WB ser ut som en super rigg Kan anbefale corsair HX620 psu'en ... kjenner ikke til skjermen der, men noe på 2 ms? 2Hdd.. så kanskje en raid edition av den WD500 CPU? Endret 26. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå