Saint Anger Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Har sett på bios og prøvd noen småting her og der, men må si jeg ikke skjønner meg så mye på overklokking. Kjører med stock kjøling for øyeblikket, men skal ha meg noe bedre så fort jeg har skjønt basicen på klokking. Har lest framog tilbake og sett at jeg burde greie 3.0GHz på en god kjøler(ribbe og vifte. er det det de kaller på luft?). Bare så dere vet hva jeg har, så er listen her: Intel Core 2 Duo E6600 Foxconn hovedkort Geil Minne 4x1GHz Nine hundred tower Corsair HX620w Strømforskyning 8800gt på vei i posten Men sitter et 7600gts i for øyeblikket PC-en er oppe og går i default. Hovedkortet støtter 1333MHz, cpu 1066MHz og minne 800MHz. Hva har disse å si for hverandre og hva burde jeg forandre på? Minne kjører på 400MHz i dual channel, så 800MHz om jeg har skjønt det riktig(står 800MHz i bios oppstart og dual channel er aktivert). Kjører nå hele systemet på på 800MHz pga rammen? Etterhvert som jeg holt på å teste ting i bios, virket det som om uansett hva jeg gjør at ting ikke vil forandre seg. alt er tilbake på default når pc restartes. Eneste unntaket er når jeg prøvde på manuelt å sette rammen til både 533MHz og 677MHz i dual channel, for å kjøre likt med hovedkort og cpu, men PC-en ville da ikke starte og satte seg selv tilbake til default. Mulig det er dumt, men som sagt kan ikke noe særlig om disse tingene. Burde jeg kjøpe ny ram med foreksempel 533MHz eller 667MHz for riktig dual channel eller kan den stilles? Tror jeg gjorde et litt dumt kjøp av deler, men håper ting kan fikses. Neste problemet mitt er at jeg ikke skjønte hvor eller hvordan jeg skal skru opp hastigheten på cpu til 3.0GHz i bios. Prøvde å bruke foxOne programmet også, men da bare hang PC-en seg. All hjelp tas imot med stor takk Endret 18. november 2007 av Union Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Hei! Hvis du ser på testen jeg skrev, og ser på biosbildene tror jeg det er mulig å se de instillingene jeg gjorde når jeg overklokket. Blant annet kan man se at SSP-volten må økes, og minnet bør kjøres i linked (667Mhz) ser også at jeg må fikse den testen, etter forumoppdateringen tullet bildene seg til.. Og ja, rammen kan stilles inn til å kjøres på bestemt hastighet. Endret 18. november 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
Saint Anger Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Takker så meget for svar! Fikk endelig til litt, men har litt problemer med ram. Den står forsatt på 800MHz, med cpu er oppe i 3GHz nå med stock kjøler. Hvis jeg forstår det riktig, så er ikke tallene jeg har nå så værst. Litt usikker på volt, men PC-en går da Skal prøve å legge med bildene fra CPU-Z og Fox One, Men har ikke lagt til sånt før, så vi får se https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=190960 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=190962 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=190961 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=190963 Endret 19. november 2007 av Union Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Bildene fungerer ikke (bruk "last opp vedlegg") har du testet med stressprogramm og brukt f.eks coretemp til å se hva temperaturen blir under load, og om den er stabil? Lenke til kommentar
Saint Anger Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Da prøver vi igjen cpu_z_cpu.bmp cpuzhovedkort.bmp cpuzminne.bmp foxone.bmp Lenke til kommentar
Saint Anger Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Fox one har eget temp måler, så se velegget for i alle fall standard load. Stress program har jeg ikke prøvd. Hva er å anbefale der? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Prøv OOCT. Foxone viser sansynligvis feil temp, du må bruke f.eks coretemp eller everest for å se riktig temperatur. temperaturen bør ikke gå så mye over 60 grader under stress test. Ellers kan det se ut som du ikke kjører linked 1:1 på minne, men det fungerer sikkert greit på den hastigheten der. Endret 19. november 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
Saint Anger Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Ferdig med OCCT og den sier at PC-en er stabil. Everest viser også ca. samme temp som fox one. Lenger ned under CPUID på everest står det: Tjmax Temperature 85 °C (185 °F) er ikke sikker på hva denne er Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det betyr bare at PC-en slår seg av om cpu blir varmere enn dette. Lenke til kommentar
Saint Anger Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Men da lar vi den stå sånn for nå. Takker så meget for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå