Gå til innhold

Fender Strat - Støy/sus problem..

tommy_sn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at det er en standard Strat med singlecoils og at forsterkeren er en kombotype (kabinett, power og preamp i ett)? Har problemet alltid vært der eller oppstått nylig?

1 - endrer støyen seg dersom du holder på strengene i forhold til å ikke holde på strengene?

2 - endrer støyen seg dersom du snur seg, beveger deg lenger bort fra forsterkeren, skrur av pc, lysstoffrør eller prøver ustyret i et annet rom?

Lenke til kommentar

Jeg har lest at det hjelper noe å forbedre jordingen i Stratocastere, det vil si å kle den innvendig med kobberfolie, og å sleeve kablene til pickupene med metallstrømper som kobles til jordingen. Jeg har ikke gjort det selv, så har ikke noen egen erfaring å komme med. Det er nok en jobb som tar noen timer.

En grei forklaring på dette finner du blant annet her: http://www.manchesterguitartech.co.uk/electrics.html

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Regner med at det er en standard Strat med singlecoils og at forsterkeren er en kombotype (kabinett, power og preamp i ett)? Har problemet alltid vært der eller oppstått nylig?

1 - endrer støyen seg dersom du holder på strengene i forhold til å ikke holde på strengene?

2 - endrer støyen seg dersom du snur seg, beveger deg lenger bort fra forsterkeren, skrur av pc, lysstoffrør eller prøver ustyret i et annet rom?

Jeg har samme problemet, og kan svare ja på begge disse spørsmålene. Jeg har også oppdaget at hvis jeg bruker halsmikken, stolmikken, eller alle tre så er det mer støy enn hvis jeg bruker hals og midterste mikk, eller stol og midterste.

Forslag til ting jeg kan gjøre?

Red.: Virker for meg som om det har noe med jording og gjøre.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Ja på første spørsmål tilsier at strengene er jordet, noe de skal være.

Ja på andre spørsmål betyr at man har støykilder i rommet som virker inn på lyden. Dette vil det alltid være med singlecoils, og man må rett og slett prøve å begrense det til et akseptabelt nivå ved å slå av støykildene, bytte sted å spille på e.l.

Når man har skjekket disse to tingene, må man se etter "feil" ved oppsettet. Dette kan enten ligge i gitaren (mest sannsynlig) eller i forsterkeren. Derfor er det veldig nyttig å kunne isolere problemet ved å teste gitaren på en annen amp, og motsatt.

EDIT: viktig å merke seg at jording og skjerming er to forskjellige ting.

God jording sikrer at det ikke genereres støy i gitaren fordi det oppstår jordsløyfer hvor en liten strøm igjennom en leder skaper et spenningsfall og dermed potensialforskjell i jordinga. Ideelt sett bør derfor alle komponenter jordes til samme punkt med en ledning hver. Dette er ikke alltid veldig praktisk, men i gitarer kan det gjøres uten store problemer. Jordingspunktet burde da være jack-utgangen, eller alternativt bruke volumpotet og deretter føre en enkelt leder til jackutgangen.

Skjerming derimot skal hindre at elektromagnetisk stråling utenifra eller fra andre komponenter/ledere induserer en spenning i andre ledere. Man kan i en gitar for eksempel legge skjerming på pickguard/elektronikkhulrommet, eller benytte seg av skjermede kabler innvendig. Denne skjermen skal være koplet til jord den også, og er minst like viktig å jorde godt som andre komponenter.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

En Stratocaster har normalt singlecoil pickups, som har en helt annen lydkarakterisikk enn humbuckere som blir brukt i de fleste Gibson gitarer. Disse er dessverre mer følsomme for støy utenifra. Det er derimot ingen andre ting (i alle fall ikke som jeg kjenner til) som tilsier at Gibson støyer mindre enn Fender. Å generalisere slik, uten en gang å nevne bakgrunn for sin påstand blir helt feil. Å hinte til at personer som kjøper Strat er mindre oppegående enn personer som kjøper Gibson på bakgrunn av denne generaliseringen blir enda mer feil. :)

Lenke til kommentar

Det er helt naturlig. Vrengen vil komprimere signalet noe som gjør at svake partier kommer tydeligere frem fordi de kraftige blir noe dempet. Samtidig vil vrengen legge til en del overtoner, og når grunnfrekvensen er komplisert (hvit støy er tilnærmet helt tilfeldig) blir det fort hørbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...