Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL routere, hvem synes dere er best?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

Har nettopp funnet ut at om en mnds tid så er ADSL byggd ut her jeg bor, og av bluecom.no får man et modem, da vil jeg gjerne ha en router med 4port switch på, for deling av internett.

Hvem anbefaler dere?

 

har sett på en Zyxel og den virker grei. http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=10...93b22231c5b609a

 

Men denne virker bedre: http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=93...93b22231c5b609a

 

Noen som har no pro/contra denne? eller noen andre anbefalninger?

 

 

 

Takk

 

 

Mvh

Boza

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har nettopp funnet ut at om en mnds tid så er ADSL byggd ut her jeg bor, og av bluecom.no får man et modem, da vil jeg gjerne ha en router med 4port switch på, for deling av internett.

Hvem anbefaler dere?

 

Ellers så deler Bluecom ut tre IP-er pr modem så du er ikke nødt til og ha en router.

Lenke til kommentar

Hei, Jeg har et annet forslag til deg når det gjelder det med router.

Hvis du vil slippe unna med en billig løsning, så kan du sette opp en linux-boks som router internett (deler internett). Dette gir deg også muligheter til å kjøre en del kjekke tjenster som; mailserver, ftp-server, web-server, irc relaterte ting (psyBNC, BitchX, eggdrop osv...). Dette krever dog litt kunskaper om linux. Jeg kjører selv linux Slackware på mine egne servere, og er kjempe fornøyd.

Om dette skulle bli et alternativ så kan du maile meg på [email protected], om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

agvg: Ja, dem sa i tlf at man kunne bare sette på en hub for å dele, hub har jeg, men jeg tenker da også på litt sikkerhet, og at det muligens blir flere enn 3 stk pc'r som kommer til å dele linja i framtida, og en router vil jo dele ut flere IP'r enn 3, hvis jeg ikke tar feil.(?) + Firewall egenskapen.

 

manjana: D-Linken så bra ut den også, men 1 års garanti contra SMC sin LIVSTID... Der scora SMC sin i forhold synes jeg, men begge virker ålreite!

 

 

ahrain: Har en 400Mhz pc, i reserve, som er tenkt til diverse fil,kanskje web, etc, men og sette meg inn i Linux nå har jeg rett og slett ikke tid til selvom jeg har lyst å snuse på det litt, lagrer mail adr din, og tar sikkert kontakt hvis det blir aktuelt.

 

 

Hørt også at D-Link'n har fått mye skryt, så jeg titter lit nøyere på de 2 så blir det vel en av dem, men for all del, har dere no mere å si så spytt ut, takknemlig for alt.

 

 

Takker dere

 

 

Mvh

 

 

Boza

Lenke til kommentar
agvg: Ja, dem sa i tlf at man kunne bare sette på en hub for å dele, hub har jeg, men jeg tenker da også på litt sikkerhet, og at det muligens blir flere enn 3 stk pc'r som kommer til å dele linja i framtida, og en router vil jo dele ut flere IP'r enn 3, hvis jeg ikke tar feil.(?) + Firewall egenskapen.

Boza

 

Routeren vil bare gi LAN adresser, ikke WAN adresser. altså; datamaskinene som kobles opp bak en router vil ha samme ip-adresse mot nettet, routern sin IP.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg bruker selv nå en 3Com Office Connect DSL Router og er bra fornøyd med den.

 

Du nevnte at du ikke har linux kunskaper men vist du har noe gammalt liggendes så er det ikke så vansklig som det kan hørest ut som. http://www.smoothwall.org/home/ <-- Denne distroen er skredder sydd til proxy routing + litt til og er sopas enkel å instalere at jeg og en venn klarte det fint uten å ha tatt i en eneste linux distro før.

 

Vi brukte en K6300 MHz men den var fulstendig overkill på en 704/128 linje,( kom aldri over 0,5% load tror jeg. Distroen i seg selv tar 20MB so en HD på 500 funker fint.. da får du litt Internet cache i tillegg. Den er meget sikker og har web basert brukergrensesnitt så når den er instalert er det bare å putte den i et skap eller.no

 

Vist du har en passendes pc uten skjerm med 2 nettverkskort trenger du uansett en Hub eller Switch så da kommer det nesten ut på likt. Men den linux routeren garanterer jeg knuser alt som er av routere til consumer markedet på alle punkter. :woot:

Lenke til kommentar

olsen: Ja, stemmer det, ! :)

 

Fønix: Bra! SMC sin med livstidsgranti er en bra investering tipper jeg, heller mot den nå...

 

Hawk-eye: Det er bare å sjekke tlf nummeret ditt hos de forskjellige ISP'en som finnes, gud vet hvor mange ganger jeg har sjekka hos ALLE ISP'ene. Plutselig så sto det: "Planlagt utbygging 28.03.03" Da trodde jeg at det var noe feil assa, at basen dems bare kødda til eller .no, så jeg ringte for å få en bekreftelse og jammen skal dem ikke det...endelig.

 

 

Sator: Laster ned: SmoothWall 1.0 GPL (ISO) nå, brannern og tar den med hjem, kanskje en dag jeg får tid. Men hva med brannmur egenskapene på det her da?

Lenke til kommentar
olsen: Ja, stemmer det, ! :)

 

Fønix: Bra! SMC sin med livstidsgranti er en bra investering tipper jeg, heller mot den nå...

 

Hawk-eye: Det er bare å sjekke tlf nummeret ditt hos de forskjellige ISP'en som finnes, gud vet hvor mange ganger jeg har sjekka hos ALLE ISP'ene. Plutselig så sto det: "Planlagt utbygging 28.03.03"      Da trodde jeg at det var noe feil assa, at basen dems bare kødda til eller .no, så jeg ringte for å få en bekreftelse og jammen skal dem ikke det...endelig.

 

 

Sator: Laster ned: SmoothWall 1.0 GPL (ISO) nå, brannern og tar den med hjem, kanskje en dag jeg får tid. Men hva med brannmur egenskapene på det her da?

 

Hva tenker du på?

Det er en langt bedre brannvegg enn noe av det du får i noen billigroutere hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...