2bb1 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei, fant et par høytalere i kjelleren som jeg gjerne skulle ha fått koblet til pc-en, og trenger da litt hjelp med hvordan jeg skal få gjort akkurat dette. Under ser dere et bilde av hvordan pluggene som kommer fra høytalerene ser ut. Det kommer en rød og en svart fra den ene, og en hvit og en svart fra den andre. Her har dere også et bilde av innganene på anlegget de egentlig var koblet til, just in case: Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det ser ikke ut som det der er aktive høyttalere, dvs forsterkeren sitter i boksen på nederste bilde. Ergo bør du enten skaffe en 2-kanal forsterker, eller bruke den du allerede har (igjen: nederste bilde). Kobler du 4 eller 8 ohms passive høyttalere rett på lydkortet, blir du antagelig skuffet... Signalinngangene til venstre på nederste bilde ser ut til å ha samme kontakttype som høyttaler-utgangene. Da trenger du en overgang fra stereo mini-jack (lydkortet) til 2 stk RCA/phono (forsterkeren). Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Okei, takk skal du ha. Koblet akkurat til dataen den som du ser på bildet under, og lyden var jo grei, men 0 bass. Har du en logisk forklaring på det også? Er så dårlig når det gjelder lyd, men så er det samtidig kjempehøy å holde på med. Endret 17. november 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Koblet akkurat til dataen den som du ser på bildet under, og lyden var jo grei, men 0 bass. Har du en logisk forklaring på det også? Er så dårlig når det gjelder lyd, men så er det samtidig kjempehøy å holde på med. Hm, du koblet den ikke til uten forsterker vel...? Lydkortet i PC-en har ikke innebygget høyttalerforsterker! (Unntatt det SB 16-kompatible kortet jeg hadde i 386-en, det hadde egen forsterker for et par 1W-høyttalere) Alternativt kan det hende tilkoblingen mellom delefilteret og basshøyttaleren har røket. Endret 18. november 2007 av josef_stalin Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 jeg annbefaler deg å kjøpe nye høytalere. Det der får du neppe noe bass utav. F.eks x-530 koster ikke allverden nå men spiller nok mye bedre enn det der du har kobla til. du får dem til 475 på netshop Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Koblet akkurat til dataen den som du ser på bildet under, og lyden var jo grei, men 0 bass. Har du en logisk forklaring på det også? Er så dårlig når det gjelder lyd, men så er det samtidig kjempehøy å holde på med. Hm, du koblet den ikke til uten forsterker vel...? Lydkortet i PC-en har ikke innebygget høyttalerforsterker! (Unntatt det SB 16-kompatible kortet jeg hadde i 386-en, det hadde egen forsterker for et par 1W-høyttalere) Alternativt kan det hende tilkoblingen mellom delefilteret og basshøyttaleren har røket. Ingen forsterker tilkoblet nei, men trodde det skulle komme pittelitt bass fordiom Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Ingen forsterker tilkoblet nei, men trodde det skulle komme pittelitt bass fordiom Der har du forklaringen.. en 'line out' tilkobling gir bare et veldig svakt lydsignal (spenning på rundt 1 volt så vidt jeg husker) Dette signalet er ikke ment til å drive noe som helst av høyttalere uten å bli forsterket først! Lydtilkoblingen på en PC er vanligvis laget for å kunne drive hodetelefoner også, men noe større enn det vil ikke fungere. Endret 19. november 2007 av josef_stalin Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) jeg annbefaler deg å kjøpe nye høytalere. Det der får du neppe noe bass utav. F.eks x-530 koster ikke allverden nå men spiller nok mye bedre enn det der du har kobla til.du får dem til 475 på netshop Du kan ikke bedømme lydkvaliteten utifra noen bilder, og høytalerne kan låte bra selv om de er gamle. Uansett, jeg tipper at du må finne en måte koble kasett-spilleren (eller hva det nå var høytalerne var koblet til før) til lydkortet, eller kjøpe en forsterker. Men då må du nok kjøpe en overgang av noe slag for å få koblet høytalerne til forsterkeren. Dessuten ser det ut som det er en RCA-inngang på kasett-spilleren din, hvis det er tilfellet trenger du bare en RCA til minijack overgang for å koble den til lydkortet på PC-en, som feks. den her. Endret 24. november 2007 av dir3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå