Mott Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei, Jeg er 16 år og tjener ca 3500 kr i måneden. Jeg røyker ikke, drikker ikke, har egentlig ingen ordentlige utgifter. Jeg tenkte jeg skulle spare penger til ting som koster litt, f. eks data, tv, ting som koster mer enn en lønning. Det jeg lurte på da var hvordan detet vilel vært greiest. Det er også viktig at jeg ikke bare kan dra et kort for å bruke pengene. Helst at jeg må gå i en bank eller lignende. Morten Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 En BSU konto er et bra sted å starte, du sparer penger samtidig som du får et godt forhold til banken din. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) En BSU konto er et bra sted å starte, du sparer penger samtidig som du får et godt forhold til banken din. Nå er vel ikke en BSU-konto så veldig lurt dersom 16-åringen skal spare til ny PC. En BSU-konto er ment for sparing til bolig, og de pengene du setter inn der kan i prinsippet ikke brukes til annet enn bolig (hvis du tar ut penger, må du betale tilbake evt. skattefordeler du har fått, og mister samtidig retten til å bruke BSU-ordningen igjen). EDIT: Samtidig er jo BSU en kjempegod ordning for dem som ønsker å spare til bolig. Avkastningen (inkludert skattefordelen) er nærmest uslåelig for dem som betaler skatt, samtidig som investeringen er 100% sikker, og at du får et godt forhold til banken. En full BSU-konto er et veldig stort pluss når man søker om sitt første boliglån. Endret 17. november 2007 av hsiverts Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Men som det sies over her, "hvis du betaler skatt". 3500/måneden kan da mulig føre med seg noen skatt? Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Sjekk i Den store fondstråden, øverst på siden her.. Jeg vil anbefale fond.. Eller sjekk i noen av de andre trådene der mange har spurt samme spm.. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Hvor mye må en tjene i året for å få fult utbytte av BSU, med 15000 kr på i året? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Mitt beste tips til sparing, er kombinasjonen av nettvbank og viljestyrke. Ha to kontoer, en brukskonto og en sparekonto. Når du får din lønn eller stipend, sett bort det du håper du ikke trenger inntil neste betaling. Slik har iallfall jeg spart mine sparepenger som duger til egenkapital til et hus nå. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det virker som TS ikke tenker veldig langsiktig, og da vil jeg anbefale f.eks. Skagen Høyrente. Du får bra rente og det er ingen binding. Og det krever litt mer enn å dra et kort for å bruke pengene. http://www.skagenfondene.no/category.php?categoryID=59 Hvem passer fondet for?SKAGEN Høyrente er et godt alternativ til høyrentekonto i bank. Fondet har lav risiko og passer for en investor med kort tidshorisont på sparingen. SKAGEN Høyrente passer også for investorer med et lengre tidsperspektiv, men som ønsker minimal risiko. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Fondsparing er ganske greit, men da er det lurt å sette opp en spareavtale så det trekkes et beløp hver måned, og gjerne tenk litt langsiktig 1 - 5 år ?. Et annet alternativ kan være å åpne en konto i https://www.banknorwegian.no/ der har du ganske brukbar rente 5,60% fra første krone. Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Angående Skagen Høyrente, en avkastning på rundt 4 p.a. er vel ikke akkurat noen høy rente? Du får jo det samme ved å sette pengene på sparekonto i dag. Trådstarter: Gi pengene du sparer til mora di, si hva du sparer til og at hun ikke skal gi de igjen før du har nok. Kanskje en liten fare for at hun mene ny tv er unødvendig da, men det er ikke mitt problem Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Angående Skagen Høyrente, en avkastning på rundt 4 p.a. er vel ikke akkurat noen høy rente? Du får jo det samme ved å sette pengene på sparekonto i dag. Avkastninga til eit rentemarked/obligasjonsfond avhenger sjølvsagt av styringsrenta. Då er det klart at det forrige års avkastning ikkje er like høg som dagens rente fordi forrige års rente var lav i forhold til kva ho er no! Endret 3. desember 2007 av Lars! Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Fondsparing er ganske greit, men da er det lurt å sette opp en spareavtale så det trekkes et beløp hver måned, og gjerne tenk litt langsiktig 1 - 5 år ?. Et annet alternativ kan være å åpne en konto i https://www.banknorwegian.no/ der har du ganske brukbar rente 5,60% fra første krone. Må man ikke være 18 år for å bli kunde der? Jeg klarte ihvertfall ikke å bli kunde der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå