Gå til innhold

Har funnet stativ/Hode, men greit nok?

Anbefalte innlegg

Jeg var innom en fotosjappe her jeg studerer (Ålesund) og falt pladask for Manfrotto 055DB.

Grunnen for at jeg falt pladask var grunnet av at den var stødig som et fjell. Jeg presset litt vekt ned og bevegde til sidene, ekstremt lite movment. Tenkte jeg skulle ha det litt artig og tok handen min på et av de billig stativene som går under Attitude delen av Manfrotto, jeg måtte le..

Prisen i fotobutikken i ålesund lå på svimmlende 2200 kroner (stativet 1200), da ble det for mye for meg.

Utstyr: Samme linkene som over og under:

055DB

Manfrotto 804RC2

I følge Katalogen til Manfrotto skal jeg kjøpe et Challenge Typen av Stativ.

Stativet koster ca 1k i nettbutikkene og hodet jeg tenkte på: Manfrotto 804RC2 koster 650 kroner.

Er dette et godt oppsett? Eller har dere andre forslag?

Jeg synes og bruke 1650 kroner på stativ er godt nok. Men vill ikke gå dyrere. Jeg har følelsen av at dette stativet kan jeg ha til evig tid, mens hodet kan skiftes til bruken jeg får i frammtiden.

Men det er hodet jeg lurer på. Er det greit nok?

Images av utstyret:

img_2109621570_0-564x376.jpg

img_745008072_0_Big-564x376.jpg

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er helt kurante saker. Om man skal ha billig stativ og 3-veishode blir Velbon Sherpa 600R ofte anbefalt. Tror det koster rundt 900 totalt hos Japan Foto.

Jeg startet med å vurdere tilsvarende ting, men endte opp med å tvile meg opp til en Ultimate Ballhead og Benro C157 til den nette pris av 4500 inkl festeplate. I ettertid er jeg glad for at jeg valgte kulehode, da jeg nok ville irritert meg over å måtte skru på flere spaker for å gjøre justeringer. Imidlertid har jeg inntrykk av at et dårlig kulehode vil være umåtelig irriterende, så om du har stramt budsjett er hodet du har funnet antageligvis et greit valg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en veldig fornuftig bruk av pengene. Nå har han jo et brukbart treveishode. Da er det ikke så stor risiko å kjøpe et rimelig kulehode senere. Holder det ikke mål, så sitter han i alle fall ikke uten et brukbart stativ. Ved første investering bør man sørge for å ha noe som garantert fungerer, og det har du nå.

Lenke til kommentar

Edit: Quoten til han over er fjernet.

Hodet i den pakken var jo litt rart. Fordi det står 804RC. Og kan ikke si at jeg finner den i produktgudien. I Katalogen til Manfrotto 2006/07 versjonen så er det bare 804RC2 som finnes (se link i min første post for specs)...

Noen som vet hva 2'tallet betyr i forskjell?

Ser at 055CL blir et slags makro stativ. Den har en "nedre grense" på 8cm mens mitt forslag har på 44cm. Og bare 4-6cm i høydeforskjell i utslått modus (055CL er minst).

Men tror dere/du at det går utover noe? Feks stabilitet og slikt?

Pakken:

Leveres med :

055Cl , 804rc huode, veske, benvarmer

Hva betyr "huode"? Uten hode eller?

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Hodet i den pakken var jo litt rart. Fordi det står 804RC. Og kan ikke si at jeg finner den i produktgudien. I Katalogen til Manfrotto 2006/07 versjonen så er det bare 804RC2 som finnes (se link i min første post for specs)...

Noen som vet hva 2'tallet betyr i forskjell?

Ser at 055CL blir et slags makro stativ. Den har en "nedre grense" på 8cm mens mitt forslag har på 44cm. Og bare 4-6cm i høydeforskjell i utslått modus (055CL er minst).

Men tror dere/du at det går utover noe? Feks stabilitet og slikt?

Jeg tror "stangen i midten" (i mangel av korrekt ord!) kan tas av og settes på stativet vannrett, og at man dermed får en så lav minimumshøyde. Ifølge manfrotto sin hjemmeside står 055CL oppført som mer stødig denn 055D.

Er enig at det er rart at hodet heter 804RC og ikke RC2, kanskje nok en skrivefeil på siden?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har bestillt akkurat det settet RuneMyreng. (jaja, i går-ettermiddag da)

Hvorfor 055DB koster en høvding og 055CL koste 1,5 høvdinger aner jeg ikke hvorfor.

Men det ble ca samme pris som for 055DB + hodet som 055CL + hodet. Men det gjør ikkno.

Gleder meg som en unge her. Håper svenskene får sendt pakken i morgen.

Bestillte sammtidig Veske Midi NG2345 National Geographic. Får se om den er noe tess, ellers så går den i retur.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Er dette et godt oppsett?[/b] Eller har dere andre forslag?

Jeg synes og bruke 1650 kroner på stativ er godt nok. Men vill ikke gå dyrere. Jeg har følelsen av at dette stativet kan jeg ha til evig tid, mens hodet kan skiftes til bruken jeg får i frammtiden.

Godt tenkt.

Nå er det litt sent for deg, men jeg vil (av personlig erfaring) også anbefale Vanguard Tracker-stativene. Er ikke så mange som fører dem, men minst én stor norsk fotokjede gjør det. Det er meget solide og gode stativer, og leveres med gode (utskiftbare) treveishoder. Koster i området 1700-2000 kr, avhengig av modell. De har midtstolpe alle sammen, men den kan tas av og man kan sette på "kamerafeste" slik at man senke det helt ned, og bruke det til makro. Elite-serien deres ser også meget tiltalende ut, i karbon, men den har jeg ikke erfaring med selv.

http://www.vanguardusa.com/tracker.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...