Gå til innhold

Billig pc med ytelse for pengene

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny pc. Jeg har ikke veldig mye penger å bruke og ønsker å få det så billig som mulig. Har satt opp en handlevogn. Viktige ting er a PC-en enkelt skal kunne oppgraderes med bedre cpu (Firekjerners), skjermkort og settes inn en harddisk til etterhvert, om jeg ønsker det.

Jeg har skjerm, tastatur og mus fra før

Link

Er dette mye ytelse for pengene og vil det yte bra?

Trenger jeg å kjøpe skjermkort?

Er det bare tulle å bruke så lite penger når man først kjøper maskin?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal i hovedsak brukes til lekser/skolearbeid, internett, musikklytting. Med andre ord: Den er ikke tiltenkt tunge programmer eller spill. Om jeg skulle finne på å ha lyst til det vil jeg kjøpe meg et skjermkort. (For det går vel bra, ikke sant), og muligens en ny cpu. Jeg vil også antagelig kjøpe en ny harddisk om behovet melder seg. Denne PC-en er tenkt å være enkel og mulig å oppgradere.

Har ikke 6k akkurat nå, og jeg har egentlig ikke behov for noen slik pc akkurat nå. Det som er det viktigste er at den kan oppgraderes senere.

Min plan:

1. Bruke lite penger på pc akkurat nå, fordi jeg akkurat nå ikke har behov for noe mer kraftig.

2. (6mnd-12mnd fram i tid) Skaffe greit skjermkort til fornuftig pris om jeg skulle få en sykelig trang til å spille. Ny prosessor om nødvendig. Alt til fornuftige priser.

3. Mer ram om behovet melder seg. 4gb da ramprisene sikkert er lave.

Som dere forstår er dette et langsiktik pc-kjøp av to grunner: Jeg trenger ikke det nyeste og høyeste ytelsen. og jeg trenger ikke veldig høy ytelse nå. Og jeg ønsker å ha best mulig pc for pengene lengst mulig(Slik at jeg slipper å kjøpe ny på noen år)

Det er sånn jeg tenker. Er det en dum tankegang når det gjelder pckjøp? Det vil jo alltid komme noe nytt... men poenget er å få det ganske billig.

Lenke til kommentar

Ja, det har du helt rett i, men jeg tenker på å slå noen fluer i en smekk ettersom jeg har behov for litt lagringsplass, ikke vil spare så veldig mye på å skaffe noe brukt med slik lagringsplass, jeg ønsker å ha muligheten for å oppgradere senere for å ha en maskin jeg kan ha lenge.

Jeg tror at det på sikt, ettersom jeg før eller siden vil trenge og oppgradere eller skaffe noe nytt,er unødvendig å kjøpe noe brukt, ettersom jeg da ikke kan vite at jeg kan oppgradere det senere. Som dere ser tenker jeg langsiktig og ikke bare på beovet mit de neste 2 månendene. Jeg vil komme til å bruke maskina til å spille, men ikke nå. Det kan tenkes at jeg skaffer meg nytt grafikkort til sommeren eller høsten, men ikke nå, det primære behovet mitt nå er skolearbeid.

Dette lurer jeg fortsatt på:

Er dette mye ytelse for pengene og vil det yte bra?

Trenger jeg å kjøpe skjermkort for at maskina skal virke?

Edit:@moss92: Takk. Det kortet så greit ut(Billig:P). Men det er jo integrert lydkort på hovedkortet (?). Yter dette lydkortet bedre?

Endret av Andrs
Lenke til kommentar

Du mangler jo strømforsyning i oppsetter ditt da.

Ser ikke helt vitsen med ekstra lydkort. Så lenge du hører på mp3 tipper jeg du ikke hører forskjell på integrert lydkort og et ekstra til 125kr, da dette ikke akkuratt er HIGH END... + at du får porto fra 2 forskjellige nettbutikker. Jeg personlig hadde ikke giddet.

Lenke til kommentar

Skal du ha deg god lyd (merk: BILLIG) kan jeg anbefale disse. De er de billigeste høyttalerene jeg kan anbefale, men har hatt slike selv, og kan anbefale disse hvis du sitter foran PC-en og hører på musikk. Plasser suben riktig, og den smeller godt for å være så liten. De kan ikke sammenlignes med et anlegg, men til prisen mener jeg de er sinnsykt bra. MERK: MP3 har jo en del kvaltetstap, så direkte HI FI blir det ikke. Men hvem er det som har et anlegg fra Bose eller B&W tilkoplet PC-en? (Jeg har NAD/DALI).

De holder i massevis til kontoret/gutterommet!

Lenke til kommentar

Syns det var veldig fornuftig. Du trenger ikke mer for å få kraft nok til det vesle du trenger, og det er lett å utvide etterhvert.

Når det gjelder lydkort så vil jeg anbefale å vente med det også. Hør om du syns lyden på det innebygde på hovedkortet er bra nok før du velger å dytte inn et ekstra lydkort.

PS! Til den bruken der kan du faktisk fint klare deg med Ubuntu, så sparer du pengene til Windows uten å måtte piratkopiere noe. Skal du absolutt ha Windows så ville jeg kjøpt XP OEM.

Lenke til kommentar

Takk. Nå har det kommet en del oppklaring. Jeg har høytalere, så jeg kommer ikke til å kjøpe det.

@kalg: Strømforsyning hadde jeg helt glemt. Takk!

Jeg kan fint klare meg med ubuntu, og jeg føler jo ikke helt for xp. Piratkopiering vil jo bare bli problemer, fordi Microsoft gjør det ganske surt for de som gjør det. (og det er ikke lov heller :p ) Men når jeg prøver å holde prisene så lave som mulig, er det surt å måtte betale 650 kroner for windows. (Hmmm....det var jo egentlig ikke så dyrt?) Men oem versjonene er jo billigere, og jeg mener å huske det var trøbbel hvis jeg byttet for mange deler. Planlegger nå og oppgradere fremover...

Men er denne strømforsyningen snill? link

Trykte på den fordi den hadde mye watt. Er det en fordel å ha? For jeg kan jo finne på å skaffe et kraftig skjermkort, og da ville det være surt å måtte bytte ut psu'en.

Lenke til kommentar

OCZ lager knall strømforsyniger, og med mindre du tenker å oppgradere til high-end klassen kunne du klart deg med en mindre strømforsyning. For eksempel denne fra FSP. Mange vil sikkert tro den er for liten, men den er kraftig nok til en god del.

Ville oppgradert CPU et hakk, den er rimelig treig den du har valgt.. Helst E4xx serien ihvertfall.

Du kan selvfølgelig oppgradere skjermkort, da hovedkortet har en PCI-EX 16x slot.

MVH Todda7

Lenke til kommentar

Takk. Da la jeg til den strømforsyninga du foreslo todda7.

Den prosesoren jeg har valgt har en frekvens på 1600mhz, mens e4400 har 2000mhz. e4400 koster mer. vil jeg merke stor forskjell på e2140 i forhold til e4400? Har da tenkt å ha en billig prosessor nå, for senere å oppgradere til firekjerner når de er blitt litt mer fornuftig priset, så da må jeg eventuelt gå rett på firekjerner og det vil jeg ikke og trenger ikke.

Mitt behov er jo skolearbeid og surfing og musikk, samt å holde prisen nede. Trenger jeg e4400 til det?

Lenke til kommentar

Synes oppsettet ditt så greit ut, men dobbeltsjekk at hovedkortet har integrert skjermkort, jeg kunne ikke finne at det hadde det. Jeg har et ASROCK 4core1333fullhd som jeg er godt fornøyd med, det innebygde skjermkortet er helt greit, i alle fall bedre enn intel sitt. I ettertid har jeg kjøpt meg et Radeon 1950Pro i tillegg.

Ville, som noen nevnte før meg, vurdert en E4400 istedet for den CPU'n du har valgt. Sats også på en ok strømforsyning, har selv en corsair 450W som er stabil og stille. Den koster litt, men den driver oppsettet du ser i profilen min uten problemer. Du havner nok nærmere 4 tusen med mine forslag, men mener det definitivt er verdt det...

Lenke til kommentar

eneste jeg ville gjort anerledes i vognen i din første post var å velge 667mhz minne med cl 4.4.4.12 cpu'en er ganske klokkevennlig. og du bør ikke ha noe problem med å få den nært 3ghz. problemet er vell heller at chipsett med intrigrert skjermkort er elendig å klokke med.

intrigrert skjermkort vill funke helt frem til du får lyst til å spille et spill med litt eye candy.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...