Trude Luth Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Hei. Er ny på forumet - diskusjon.no ser ut til å være et hyggelig forum, så tenkte jeg kunne driste meg til litt hjelp angående studievalg. Er veldig takknemlig for erfaringer og råd! Jeg går nå siste året på videregående og saken er at jeg sliter med å bestemme meg for hvilken utdannig jeg skal velge. Jeg har gode karakterer, så jeg kommer inn på det meste. Hovedinteressen ligger nok i realfag, og opplever å løse særlig matte- og fysikkutfordringer uten nevneverdige problemer. Denne evnen har jeg lyst til å bruke videre i livet, og vurderer derfor siv.ing. Jeg liker å lære - spesielt om det er en utfordring. Er også glad i å jobbe med mennesker type samarbeid og prosjektarbeid. Jeg har funnet ut at jeg har lyst til å gå på NTNU fordi jeg har hørt mye bra om både studiemiljø, sosialt miljø og god kvalitet på studiene. Spørsmålet er bare hvilken studieretning... Det jeg ser etter er et spennende studium som leder til en utfordrende og skapende jobb. Jobben bør ha ok lønn samtidig som den etter hvert må kunne kombineres med familieliv og fritid. (les: ikke jobbe hele døgnet) Det jeg vurderer er: Industriell økonomi og teknologiledelse - Fordi jeg finner blandingen av økonomi og ingeniør spennende. (vurderte en stund siv.øk på NHH). Har også hørt rykter om et godt indøkmiljø og veldig gode jobbmuligheter etter endt studium. Attraktiv i jobbmarkedet. Lønnsnivået er også godt - klart dette ikke skal bety alt for mye, men fremtidig økonomisk frihet spiller fremdeles en betydelig rolle. Indøk-studentene virker også å være en hyggelig gjeng jeg ville passet inn blant. Industriell design Jeg interesserer meg veldig for form og funksjonalitet, og har sterke meninger om design og brukervennlighet av produkter. Jeg synes derfor at det ville vært veldig spennende og utfordrende å få muligheten til å jobbe med å utvikle noe slikt selv. Samtidig er det ingeniørstudium som lar meg kombinere min interesse for design med mitt ønske om et teknisk yrke. (få bruk for matte og fysikk) Det som derimot skremmer meg fra å studere dette er det usikre jobbmarkedet. Jeg har hørt om flere som sliter med å finne relevant jobb - dette virker ikke særlig attraktivt (særlig i motsetning til indøk.) Samtidig ligger snittlønna noe lavere enn ved de andre siv.ing-studiene. Produktutvikling og produksjon Jeg synes dette virker ganske likt som industridesign. Hva ligger forskjellene i? At industridesigner er litt mer en arkitekt/designer mens en "produktutvikler" har mer en ingeniør rolle? Vet at det er teit, men industridesign virker mer attraktivt - kanskje fordi karakterkravene er høyere enn ved PuP. (igjen - vet det er teit, men jeg føler at jeg ikke må sløse med de gode karakterene mine - samtidig som jeg innbiller meg at det er bedre studiemiljø ved høyere inntakskrav) ------- Angående skifte i jobbmarked - i hvor stor grad er disse utdanningene utsatt for ned- og oppgangsperioder hva gjelder jobb? Sikre jobbmuligheter er sevføgelig attraktivt... Jeg setter veldig stor pris på erfaringer angående de ulike studiene! - Både fra NTNU-studenter, andre studenter, ingeniører fra relevante yrker, og andre som kjenner arbeidsmarkedet. Tar også imot andre tips og råd! På forhånd takk for svar og erfaringer! Det vil hjelpe veldig for en uerfaren skoleungdom! P.S. Slenger med resultatet fra en interessetest jeg tok hos rådgiver på skolen - for at dere bedre skal få innsyn i det jeg interesserer meg for. D.S. Endret 15. september 2008 av Trude Luth Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Stusser litt på sammensetningen av de tre forslagene du kommer med. Ind.øk. er et generaliststudium, mens de to andre i langt større grad dreier seg om en spesialisering. Alle tre er sikkert gode på mange måter – er du flink finner du alltids på noe å tjene (gode) penger på også. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg grublet en del på om jeg følte meg klar til å velge noe spesifikt, eller om det er bedre å velge noe mer generelt. Kjøp gjerne noen forskjellige introduksjonsbøker, hør med de som studerer på de forskjellige linjene nå om nivå på forelesere osv. En ting det imidlertid kan være verdt å reflektere litt over er at de som tjener mye oftest også jobber mye. I Norge blir det neppe snakk om helt ekstreme mengder, noe særlig mer enn 60 timer ukentlig i snitt finnes det få som driver med i Norge – og da finnes det strengt tatt gode muligheter for fritid, om man klarer å prioritere litt, men det er ikke alle som føler seg komfortable med å komme hjem fra jobb etter ti hver mandag-torsdag. Angående konjunkturfølsomhet – de flinke får stort sett jobb uansett. Etter min kunnskap er ingen av de du nevnte veldig konjunkturømfintlige som helhet (i alle fall ikke om en sammenligner med andre linjer, f.eks. bygg), det blir kanskje mer sentralt hvilken bransje og arbeidsgiver en sikter seg inn mot. En fra ind.øk. kan ende opp i et konsulentselskap som lever godt både i gode og dårlige tider (... når det går nedover er noen nødt til å gjøre «kostndsarbeid», dvs. kvitte seg med klienters overflødige ansatte ...), mens andre bedrifter har sparket halvparten av sine ansatte når det har gått dårlig tidligere. ... men jeg studerer ikke ved NTNU, så dette bør tas med en passelig (stor) mengde salt. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Se på fagprofilene, og velg det som ser interessant ut. Lenke til kommentar
TWA Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Ikke tid til å skrive et utfyllende svar nå, men søk litt i forumet, så finner du en del om de forskjellige studiene. Kan jo nevne at PuP er den gamle Maskin-linja. Er mange som ikke er klar over det på forhånd, og da ser du kanskje for deg forskjellene mellom maskin og design... Og så må jeg legge til at det ikke er noen sammenheng mellom sosialt miljø og inntakskrav på de forskjellige linjene. Ut av egen og venners erfaringer, vil jeg heller si at det er best miljø på linjene som ikke har høyest inntakskrav. Men alt det avhenger jo selvfølgelig av hvordan du selv er som person. Lenke til kommentar
Trude Luth Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takk for respons! Det med introduksjonsbøkene var et godt tips! skal se hva jeg får tak i. Ellers bør jeg nok også sette meg inn i timeplan og læringsmål ved de ulike studiene for å få et bedre inntrykk av hva jeg evt. skal gjøre de neste fem årene... Hva mener du med fagprofiler trøls? type hvor mye det er av de forskjellige fagene på timeplanen? er nok lurt ja. Arbeidstid og lønn henger selvfølgelig sammen ja - alt bllir jo kompromisser... aner jo ikke hva jeg vil tenke om dette når det blir aktuelt, men nå synes jeg 60 timer i uka høres skremmende ut. fint du nevner at dem jeg tenker på ikke er så alt for konjunkturfølsomme. - har lyst til å velge en "trygg" fremtid... Her er for øvrig arbeidsundersøkelser fra avangselevene 2006 for Indøk Industriell design mange takk igjen! Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Det er ikke verre enn at du prøver deg på et studium, om det ikke er noe som treffer deg er det ganske greit å skifte. Det er veldig mange av de samme fagene som går igjen de første to årene. Det å ta ett eller to fag ekstra er noe de fleste kan klare. Når det gjelder en arbeidsmengde på 60 timer - ikke la deg skremme - de timene går ofte fort unna når man må jobbe. Det er også en stor forskjell i innsats, noen trenger ikke jobbe mer enn 40 timer i uka, andre gidder ikke jobbe så mye engang. Alle finner det som passer best i arbeid/utbytte/karakter-ligningen. Og når det gjelder studiemiljø er det litt hipp som happ hvilken linje du velger. Det uansett mye bra mennesker her oppe og det finnes vanvittig mange spennende miljøer man kan begi seg inn på som ikke kommer an på studieretning. Kikk litt på hjemmesidene til de forskjellige linjene, kikk også litt innom Holgers NTNU-tråd her på forumet. Lenke til kommentar
Trude Luth Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Ikke tid til å skrive et utfyllende svar nå, men søk litt i forumet, så finner du en del om de forskjellige studiene. Kan jo nevne at PuP er den gamle Maskin-linja. Er mange som ikke er klar over det på forhånd, og da ser du kanskje for deg forskjellene mellom maskin og design... Og så må jeg legge til at det ikke er noen sammenheng mellom sosialt miljø og inntakskrav på de forskjellige linjene. Ut av egen og venners erfaringer, vil jeg heller si at det er best miljø på linjene som ikke har høyest inntakskrav. Men alt det avhenger jo selvfølgelig av hvordan du selv er som person. Har stort sett lest alt av NTNU-greier her på forumet, men fikk ikke svar på alt jeg lurer på. PuP-forskjellen var nyttig å vite om! Takk! Teit navn! - enig i at navnet for en utenforstående kan virke ganske like? Når det gjelder sosialt miljø så er jeg helt klar over at det ikke er noe bedre på studier med høyt inntakskrav. Jeg formulerte meg kanskje litt uklart, men med studiemiljø så mente jeg utdanningsmessige forhold (type flinke medstudenter som kan påvirke hverandre i positiv retning og kanskje bedre forelesere). Olaaaaa: Det med å bytte studium underveis er jo også en fin mulighet - men det er jo en fordel å treffe blink med en gang - både for å komme inn i det sosiale miljøet og for å slippe det ekstra stesset. - i alle fall når man i utgangspinktet har et (enkelt?) valg. Når det gjelder arbeidstimer tenkte jeg først og fremst i senere lønningsjobbsammenheng. Likevel har jeg hørt at Indøk er norges tøffeste studium vet at gjennomsnittstiden indøk-studentene bruker på studiene er det høyeste i landet - 41 timer. Men det skal i utgangspunktet ikke være noen hindring - jeg er flink til å jobbe under press. Takk for all respons hittil! Hadde forresten vært kjekt med flere direkte erfaringer fra studiene. Type kvalitet på forelesere og jobbmuligheter ++. Lenke til kommentar
Oyvind1988 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Angående konjunkturfølsomhet – de flinke får stort sett jobb uansett. Etter min kunnskap er ingen av de du nevnte veldig konjunkturømfintlige som helhet (i alle fall ikke om en sammenligner med andre linjer, f.eks. bygg), Er det virkelig slik at maskiningeniører(PuP-ingeniører) er mindre utsatt for konjunkturer enn byggingeniører? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Mulig jeg har tatt vann over hodet her – så jeg burde nok moderere mitt utsagn noe, men det jeg i alle fall kan si er at byggebransjen generelt er svært utsatt for konjunkturer (investeringer svinger langt mer enn produksjon som helhet), i tillegg til at byggingeniører i lavkonjunkturer har vært blant de som har hatt store problemer med å få jobb. Rent intuitivt ville jeg anta at maskiningeniører i gjennomsnitt sikter seg inn mot (og er egnet for arbeid i) bransjer som er mindre utsatt for svingninger, men om det var kritisk for meg å være sikker på saken ville jeg gjort vesentlig mer research. Ellers er vel 60 timer + ukentlig blant de mer ekstreme utfallene, de aller fleste jobber mindre. Imidlertid verdt å være klar over før man sikter seg inn mot toppen. Tilsvarende er ikke snittet på 41 timer spesielt avskrekkende, men det finnes gode muligheter for å ligge over snittet på de fleste områder, så også dette. Lenke til kommentar
TWA Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 når oljebransjen en dag går i dass, vil nok noen maskiningeniører slite litt. men det er nok enda en del år til. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Når det gjelder hvilket studium som er tøffest kan det nevnes at her oppe vurderer mange indøk som det letteste av alle siv.ing.-studiene. Fys.mat. og nano er vel det som ofte regnes som de hardeste linjene, men der er det også en hel haug med ekstremt smarte mennesker. Kvaliteten på forelesere varierer fra de naturlig helt geniale foreleserene som gjør hvilket osm helst fag morsomt og engasjerende til de som klarer å kvele enhver form for læringslyst. Det finnes gode og dårlige ved sannsynlig vis alle instituttene. Når det gjelder jobbmuligheter er det vel lov å påstå at når man kommer ut har man en av landets mest anvendelige utdanninger. Det er ingen lov som tilsier at en dataingeniør må bli programmerere, ei heller at en indøker må begynne i et revisjonsselskap. Alle muligheter er åpne, man kan omstille seg om man er motivert til ensten hva som helst. Kjenner en del som har gått inn i jobb i en helt annen bransje enn det de har utdannet seg til. Kanskje det viktigste man lærer er evnen til å ta til seg vanvittig mye detaljert informasjon på kort tid, og kunne forstå og bruke dette på en fornuftig måte. Lenke til kommentar
TWA Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg kjenner en som gikk bygg og nå jobber i EDB Lenke til kommentar
trøls Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jepp, og på byggeplassen jeg jobbet på i sommer, hadde vi en fra marin som økonomisjef og en fra maskin som innkjøpsmann. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Helt ærlig er det vel ind.øk som er lurest ifht jobb etter studier - design er den av ingeniørlinjene der jobbmulighetene er mest usikre - (det er et lite, følsomt felt) - selv om du som designer fra NTNU har muligheter også utenfor design-bransjen. Ind.økere får typisk kontrakttilbud i 3.-4. årskurs hvis de vil. Personlig syns jeg ind.øk-studiet blir litt for generelt for min smak - du vil ikke være med å skape noen revolusjonerende teknologier, men du blir gjerne konsulent eller mellomleder i firmaer. Lenke til kommentar
wanberg Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Når det gjelder hvilket studium som er tøffest kan det nevnes at her oppe vurderer mange indøk som det letteste av alle siv.ing.-studiene. Fys.mat. og nano er vel det som ofte regnes som de hardeste linjene, men der er det også en hel haug med ekstremt smarte mennesker. Indøk som det letteste siv.ing studie? Hvem antar dette? Antar at du ikke går på Indøk, for det er en relativt drøy påstand. Hva tilsier at et studie er "lett"? Jo mer matematikk, jo vanskeligere? Indøk er et studie hvor man presser inn sykt mye på sykt liten tid, både på teknologi- og øko/adm fronten. Mye kvantitativ analyse, hardt press fra de andre i klassen på arbeidsmengde i alt av gruppearbeid samt mange "15 studiepoeng-fag presset inn i 7,5 studiepoeng" gjør Indøk til alt annet enn den letteste siv.ing. retningen, hvis det er noe som heter det i det hele tatt. On topic kan jeg jo si at jeg går Indøk og er veldig fornøyd, det passer bra for de som liker tverrfaglig kompetanse og muligheter til å se de økonomiske konsekvensene av teknologi. Anbefales. Det er også veldig annerledes fra Industriell Design, men folk jeg har møtt fra den linjen virker veldig fornøyde, så det er sikkert ikke noe dumt valg. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Bare en liten artig sak til deg som er interessert i Industriell Design, her kan du se hva noen av dem holder på med: http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer....bb6f31.05022146 Lenke til kommentar
Trude Luth Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 hei igjen og takk for mange nyttige svar! og takk for lenke til universitetsavisa stadskle - virker dritgøy! Nå er det ikke lenge igjen til jeg må velge - 1. juli. Har kommet litt lengre, men er fortsatt usikker. Det står nå mellom: Indøk - opplever det som spennende tverrfaglighet med spennende jobbmuligheter - trygt økonomisk - det administrative høres litt kjedelig ut - samt et godt studiemiljø også sosialt. Industriell design - Har lyst til å jobbe kreativt og problemløsende - artig studium - dog redd for at det blir litt for mye "tullefag" type "klippe-og-lime-nå-skal-vi-være-kreative" - samt at jeg er redd det er få jobbmuligheter som passer kompetansen. - Lite miljø? Fysmat - liker å leke meg med formler, og har inntrykk av at man "alltid" vil få bruk for matte- og fysikkkunskaper. Jeg kan sies å være nerd på flere plan selv - likevel er jeg redd for et "tørt" sosialt miljø. Marin teknikk - Føler at det kombinerer skaper- og designelementet fra industriell design samtidig som jeg får lekt meg med fysikk. Vet bare alt for lite om studiet - dessuten negativt at det ikke er på gløshaugen. Døm mine fordommer! Jobbsituasjonsmessig synes jeg at type traineestilling høres spennende ut. Kunne også tenkt meg å starte egen bedrift. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
dogcow Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg er selv så latterlig usikker og har alt fra indøk, pup og industriell design til sivøk, internasjonale studier og jus blant de ti valgene jeg skal ragnere til 1. juli. Men en ting har jeg funnet ut, og det gjelder valget av indøk eller pup. Går man pup-delen av indøk, så er uansett første semester likt. Personlig er det den delen jeg (om jeg velger indøk) vil velge. Har derfor, inntil videre oppført indøk, med høyest snitt øverst, da det vel vil være lettere å bytte "nedover". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå