Gå til innhold

Vanskelig valg: Panasonic Lumix DMC-FZ18 vs DMC-FZ50

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag et Olympus C-765UZ som jeg ønsker å bytte ut til fordel for et noe mer avansert og funksjonelt kopakt kamera. Etter mye lesing frem og tilbake har jeg omsider konkludert med at jeg velger en av følgende:

• Panasonic Lumix DMC-FZ18
  • Panasonic Lumix DMC-FZ50

Jeg ser både fordeler og ulemper ved å velge det ene fremfor det andre.

FZ50 frister veldig med tanke på manuell fokus- og zoomring.

Men på den andre siden virker det som FZ18 tar noe skarpere og mer detaljrike bilder.

Se følgende testbilder som eksempler:

Dog ser det ut til at det er ørlite mindre støy i bildene til FZ50.

Som jeg innledningsvis nevnte har jeg fra før et Olympus C-765UZ med en god del tilbehør.

Kan jeg muligens bruke vidvinkel- og telekonverter på de nye kameraene (ser ut til å være 55mm både på mitt gamle og FZ50, er usikker på FZ18 - og om det er mulig i det hele tatt)? Det er for øvrig Olympus TCON-17 og WCON-07

Det opprinnelige zoom-området til C-765UZ dekker 38-380mm (f2.8-8.0 (W), f3.7-8.0 (T)), men med konvertere oppnår jeg 26,6-646mm.

Tilsvarende tall for FZ18 er 28-504mm (f2.8-8.0 (W), f4.2-8.0 (T)), eller 19,6-856,8mm med konvertere.

Tilsvarende tall for FZ50 er 35-420mm (f2.8-11.0 (W), f3.7-11.0 (T)), eller 24,5-714mm med konvertere.

Makroegenskapene til FZ50 er dårligere enn FZ18.

Jeg fotograferer hovedsaklig natur og makrobilder, og er derfor litt usikker på hvilket av disse to kameraene jeg skal velge. På papiret virker FZ18 bedre egnet, men ved bruk av konvertere blir saken en annen.

Det er utvilsomt et vanskelig valg, hvor både fordeler og ulemper må vurderes grundig.

Prisen er uvesentlig for min del, prisdifferansen er kun 482 kroner som igjen gjør saken enda vanskeligere.

Hva ville du valgt og hvorfor?

For øvrig; Er det noen som har kjennskap til når en eventuell etterkommer av FZ50 er forventet å komme på markedet?

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest litt grundigere nå, og ser at et er mulig å sette på adapter med vidvinkel- og telekonverter.

Siden både Olympus C-765UZ og Panasonic DMC-FZ18/FZ50 benytter 55mm fatning (ved bruk av adapter) betyr det at jeg i prinsippet kan benytte mine eksisterende Olympus TCON-17, WCON-07 og MCON-40 med diverse filtre.

Anbefales det, eller er Panasonic sine egne bedre egnet mon tro?

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar

Uten at jeg har den ringeste anelse, så vil jeg tro at Panasonics egne er mer egnet til deres kameramodeller, siden man kanskje ikke trenger adapter. Ikke vet jeg, men deres egne konvertere har samme diameter som optikken deres.

En annen sak er at de du allerede har kan være av bedre kvalitet, også uten at jeg har noen faktiske fakta å holde meg til. Det finnes jo også andre produsenter av kvalitetskonvertere, som Raynox. Det kan derfor hende at diameter har null betydning, og at kun kvaliteten er avgjørende. Jeg vil likevel tro at de har forskjellige egenskaper, men det kan du ikke vite før du har prøvd.

Kanskje du bare skulle kjøpe nytt først, og teste hvordan det fungerer. Først da kan du vurdere om de fungerer for deg.

Lenke til kommentar

Helt klart et godt tips, prøve med eksisterende Olympus konvertere først, og deretter se det an.

Begge kameraene krever adapter for øvrig.

Spørsmålet blir nå hvilket av de to kameraene jeg bør velge.

I tillegg kunne jeg også gjerne ønske noen kommentarer fra de av dere som sammenligner testbildene i første post.

Er det tilfellet at bilene tatt med FZ18 er noe skarpere og detaljrike?

Spesielt på disse to bildene synes jeg det kommer frem bra:

1. Testbilde #1 tatt med FZ18

2. Testbilde #1 tatt med FZ50

3. Testbilde #2 tatt med FZ18

4. Testbilde #4 tatt med FZ50

Legg spesielt merke til mursteinene i testbilde nr 1, samt partiene hvor du finner gress og stein/singel i testbilde nr 2.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde nesten likt sprang som trådstarter planlegger, jeg hadde (og har fortsatt) C-750, modellen før C-765, og gikk for FZ-30, som er etter min mening 97% eller deromkring likt FZ-50. Jeg er rimelig overbevist om at du svært raskt vil lovprise de mekaniske ringene for zoom og fokus. Det er også behagelig at objektivet ikke tyter ut ved zooming, all bevegelse foregår inne i objektivet. Jeg deler ellers ikke helt oppfatningen om dårlig makro på FZ-50, den skal optisk sett være lik mitt FZ-30, og på min kameraside kan du jo ellers se litt om mine erfaringer med FZ-30, samt en del testbilder fra dette. Jeg har jo ikke noe erfaringer med klassen mindre, alstå FZ7/8/18, så dette blir jo litt ensidig omtale av din ene kandidat, men det får så være. Jeg er iallfall særdeles fornøyd med mitt, som rundet 2 år i mine hender i oktober. Selv om jeg i sommer kjøpte et E-400 SLR i tillegg, er det FZ'en som fortsatt er 1.valg som turkamera grunnet det meget gode og brennviddefleksible objektivet. Støy på Panasonic har vært nevnt i flere år, så jeg kan bare legge til at jeg kjører fast på ISO 100, og får da bilder jeg er svært fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg takker så meget for innspillet ditt manskow.

Jeg tror selv også at jeg vil oppdage den store fordelen ved mekaniske ringene.

Det som derimot er ankepunktene er:

• Dårligere makroegenskaper enn "lillebror" FZ18
  • Gir mindre detaljrike og mindre skarpe bilder enn FZ18
  • Dekker et mindre zoom-område enn FZ18 (det er vidvinkel som betyr mest for meg)
    • 19,6-856,8mm (FZ18 m/konvertere)
    • 24,5-714,0mm (FZ50 m/konvertere)

Til syvende og sist er det egentlig bildekvaliteten som teller mest, og det er hva som gjør meg usikker.

Noen andre som vil gi sin vurdering på testbildene nevnt lenger opp?

Planen er uansett å gå til innkjøp av DSLR etter hvert (Olympus E-330/E-510), men ønsker i første omgang å kjøpe et bedre kompaktkamera.

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar

Hm, relativt dårlig respons i denne tråden.

Dog setter jeg stor pris på de av dere som har skrevet i denne forumtråden!

Jeg ønsker meg noen kommentarer på testbildene som er nevnt i denne forumtråden,

først og fremst for å dobbeltsjekke at mine antagelser har rot i virkeligheten, og delvis kan bekreftes av andre.

Lenke til kommentar
Hm, relativt dårlig respons i denne tråden.

Dog setter jeg stor pris på de av dere som har skrevet i denne forumtråden!

Jeg ønsker meg noen kommentarer på testbildene som er nevnt i denne forumtråden,

først og fremst for å dobbeltsjekke at mine antagelser har rot i virkeligheten, og delvis kan bekreftes av andre.

Ser ut for meg at bildene er tatt under to forskjellige lysforhold og muligens avstand. Er vel da ikke helt rettferdig sammenligning. På dpreview sine tester fikk FZ50 8,0 og FZ18 7,5 på bildekvalitet. Blir også opplyst om at FZ8 har bedre bildekvalitet enn FZ18. Der er alle kameraene testet under like forhold.

Ta en kikk på bilde sammenligningen der og gjør opp din mening. Når det gjelder konvertere har FZ50 den fordelen at de kan skrus direkte på kameraet uten ett langt adapter.

FZ50 har større ccd sensor. Har også 10 Mpixel mot FZ18 sine 8 Mpixel uten at det er noen fordel.

Lenke til kommentar

Det er mulig begge kameraene er testet under like forhold,

men testbildene har forskjellig utgangspunkt (på samme måte som i testen lenger opp jeg refererte til).

Der i mot synes jeg det kommer bedre frem på testbildene lenger opp, skille mellom skarphet og detaljer på bildene som er "like". Riktig nok under ulike lysforhold, men innstillingene er de samme på begge.

Jeg ser blant annet fordelen med større sensor, men når det i tillegg er flere Megapixler trenger det nødvendigvis ikke å slå spesielt heldig ut.

Jeg må innrømme at til tross for mange "for" og i "mot" argumenter, heller jeg likevel mot FZ50 på grunn av bedre manuell styring av fokus og brennvidde.

Optimalt sett kunne jeg ønske meg en modell som tar det beste fra FZ18 og FZ50, men det blir bare ønsketenkning enn så lenge, inntil en eventuell fremtidig arvtager kommer..

Lenke til kommentar

Forstår godt ditt dilemma. Både FZ18 og FZ50 er blant de beste kameraene i ultrazoomklassen. Fokusring ville jeg ikke bekymret meg om fordi manuell fokus uansett er vanskelig på en LCD-skjerm, selv om du bruker forstørret bilde. Så manuell fokus er noe jeg unngår i det lengste, det er som regel mye lettere å bytte foksupunkt og bruke autofokusen enn å fokusere manuelt.

Zoomring er derimot noe som gjør FZ50 mer brukervennlig enn FZ18, og enig med flere andre kommentarer om at objektivet som gjør all fokusering og zooming internt er en stor fordel hvis du skal bruke vidvinkel eller telekonverter.

Du nevner makro som en av interessene, og FZ18 kan utvilsomt fokusere nærmere (1cm mot 5cm i følge specene), men husk at hverken 1 cm eller 5 cm er noen ideell arbeidsavstand. Du kommer rett og slett for nær motivet, rissikerer å komme borti noe med frontlinsen og det er lett å lage skygger. FZ18 er imidlertid noe bedre på telemakro også - mer zoom og bedre næravstand. Men for meg ville den vridbare skejrmen være et stort argument for FZ50, både når det gjelder makro og for andre situasjoner. Det er sannsnligvis (har ikke sjekket filterdiameteren) også mulig å kjøpe en makroforsats og montere på FZ50 for å få bedre nærgrense med litt mer zoom. Men husk at du da ikke kan fokusere til uendelig før du tar forsatsen av igjen.

Når det gjelder bildekvalitet så har begge kameraene Pansonics Venus III prosessor med tilhørende problemer med støyfjerning ved høy ISO og spesielt med lavkontrast motiv. Panasonic har justert litt på dette og FZ18 er nok et (lite) hakk bedre enn FZ50, men det er fortsatt kraftig støyreduksjon på FZ18. Bildekvaliteten er likevel bra for denne klassen med kameraer og du kan alltids bruke raw ved behov.

Større sensor hjelper ikke noe særlig når det er flere megapiksler, det er størrelsen av den enkelte piksel som betyr noe, og foskjellen er ikke veldig stor så jeg ville ikke lagt noe særlig vekt på dette. Begge kameraer vil gi dårligere skarphet pga diffraksjon så fort du blender ned.

Et annet poeng er at FZ18 er raskere enn FZ50, både på autofokus (FZ50 er heller ikke dårlig til å være et kompaktkamera) og bilde til bilde selv om FZ8 var ennå litt raskere på det området. Spesielt hvis du bruker RAW er forskjellen fra FZ50 til FZ18 stor.

Du er forøvrig ikke den eneste som ønsker deg ett kamera som kombinerer de beste egenskapene fra FZ50 og FZ18, men det finnes dessverre ikke og du må velge hvilke egenskaper som er viktigst for deg. Forøvrig holder Akam på med test av FZ18.

Svein

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt et vanskelig valg.

Jeg er fremdeles svært usikker på hvilket som egner seg best.

Det er både argumenter for og i mot, som utgjør ulikheter.

Vedrørende makroegenskapene har til sammenligning mitt nåværende kamera følgende spesifikasjoner:

# Makrogrense vidvinkel: 3 cm

# Makrogrense tele: 120 cm

Likevel er det fremdeles en nedgradering av makroegenskapene dersom jeg velger FZ50.

På en annen side, siden jeg har planer om å supplere/ekspandere med et DSLR etter hvert, og av den grunn får større valgmuligheter med tanke på blant annet velegnede makroobjektiver.

Jeg heller litt mot FZ50 pga. vridbar skjerm og manuell fokus- og zoomring, selv om FZ18 vil gi noe bedre vidvinkel (tele er ikke så viktig).

Jeg ser også at både FZ18 og FZ50 selges til nesten 1/3 av norsk pris i utlandet, enkelte steder.

Riktig nok har jeg ikke like gode muligheter med tanke på reklamasjon osv. men til gjengjeld vil det nesten heller lønne seg å kjøpe nytt kamera dersom det først skulle være noe feil.

Lenke til kommentar
Det som derimot er ankepunktene er:

Dårligere makroegenskaper enn "lillebror" FZ18

Kikket du på noen av testbildene mine fra FZ30 på siden min? Et par av blomsterbildene er tatt rimelig nære motivet.

Ellers finnes slike ting som dette til å montere på, og gir da enda bedre makroegenskaper.

Fokusring ville jeg ikke bekymret meg om fordi manuell

fokus uansett er vanskelig på en LCD-skjerm, selv om du bruker

forstørret bilde. Så manuell fokus er noe jeg unngår i det lengste,

det er som regel mye lettere å bytte foksupunkt og bruke autofokusen

enn å fokusere manuelt.

Ikke helt enig. Jeg ville vært det om jeg ikke tilfeldigvis fant ut en detalj ved manuell fokus på FZ30:

Hvis den står i manuell fokus, forstørres ganske riktig bildet når man vrir på fokusringen, og det er ikke spesielt lekkert å se på. MEN: om man først trykker utløseren halvveis, for å låse ekspoeringen, og SÅ vrir på fokusringen, da blåses ikke bildet opp, og man kan fokusere med "normalt" søkerbilde. På min modell er bildet så skarpt at iallfall jeg har stor glede av denne måte å fokusere på.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte FZ50 i høst etter at mitt 3 år gamle FZ10 havnet under bilen...

Jeg er meget fornøyd FZ50. Det har mange muligheter som kun avanserte DSLR har og er utrolig inspirerende å bruke. Bildekvaliteten er meget god. Vribar zoom er noe helt annat å bruke enn en knapp. Jeg bruker mest manuell fokusering og søker som fungerer utmrket vha det forstørrede feltet i søkeren. En annen fordel med FZ50 er at det har hot shoe for manuell TTL blitz. Menyene er også meget logiske og brukervennlige.

Lenke til kommentar
Omsider måtte jeg ta et vanskelig valg.

Jeg falt til slutt for Panasonic Lumix DMC-FZ50 som nå er bestilt sammen med 2 stk. Sandisk Extreme III 2GB SD-minnekort. Det blir spennende og se om jeg kan bruke de gamle Olympus konverterne som er på 55mm.

Gratulerer med ett godt valg. flere av olympus konverterene passer perfekt til FZ30 og FZ50. Vil anbefale deg å ta en titt på denne siden her.

Lenke til kommentar

Jo takk, satser på at jeg blir fornøyd.

Det virker lovende, da kan jeg benytte mine tre konvertere jeg har fra før.

Jeg ser også at det selges en 3X telekonverter fra Tokina på eBay til omtrent 500 kroner.

Kanskje den kan være noe å se på etter hvert?

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar
Jo takk, satser på at jeg blir fornøyd.

Det virker lovende, da kan jeg benytte mine tre konvertere jeg har fra før.

Jeg ser også at det selges en 3X telekonverter fra Tokina på eBay til omtrent 500 kroner.

Kanskje den kan være noe å se på etter hvert?

Tokina 3X er testet her og er mildt sagt meget dårlig, så den hadde jeg ikke satset på hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...