Gå til innhold

Win XP og treg oppstart ADSL

Anbefalte innlegg

Hei!

Har først søkt etter løsninger her på forumet.

Prob: 2 PC m/WinXP, sammekoplet med HUB, mot Telenor ADSL

Kun en PC pålogget av gangen, men det er ok.

Kjører Norton Int.Security på begge maskiner.

Maskinene bruker veldig lang tid på å starte opp, og når endelig NAV-symbolet dukker op i trayet, kan jeg logge meg på.

Kan noen (med teskje) fortelle meg litt om å sette fast IP-adresse på

PC,ene, da jeg har hørt at det kan hjelpe.

Vil denne faste IP-adressen fungere mot Internett?

Har ennå ikke satt opp noen deling av ressursene mellom maskinene,

men kunne tenke meg en forklaring på det også.

Har denne delingen også noe å gjøre med faste IP-adresser?.

Finnes det noen GODE guider på dette, gjerne på norsk ?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Det tar rett og slett litt tid å logge på adsl noen ganger.. prøv å bruke >RASPPPOE protokollen, den er en del raskere!

Denne tregheten er før jeg manuelt logger med på ADSL.

Kan virke som om NAV må komme opp i trayet før maskinen slutter å jobbe intenst, og jeg kan gjøre andre ting, f.eks logge på ADSL.

Kan det være NIS-pakka som bruker så lang tid, eller er det noe

ifm manglende fast IP-adresse?

Lenke til kommentar

Sorry.. skrev litt uklart.. Det jeg mener er at det tar litt tid før man kan logge seg på .. :oops:

Dette gjelder nok spesielt når maskinen er koblet rett på ADSL-linja..

Mitt råd er å bruke RASPPPOE protokollen (søk og du vil finne..) Da vil du kunne logge på ADSL så fort maskinen har startet opp (også med NIS..)

Bruk for all del ikke Telenors påloggingsprogram... Last ned RASPPPOE og følg guiden..

(Bruker den ikke selv lenger da jeg har ruter..)

Lenke til kommentar

Den faste IP'en blir bare på linken mot ADSL modemet.

RASPPOE er unødvendig å styre med da XP har pppoe innebygd. Har du satt opp en oppkobling med XP sin er det bare å lage en shortcut til denne som du f.eks legger i Startup-folderen - da blir du logget inn automatisk forutsatt at du har klikket vekk "prompt for username/password"

Sett fast IP ved å f.eks høyreklikke på "My network places" velge properties, deretter "Local Area Connection" og properties på denne også.

Deretter velger du TCP/IP -> properties.

Velg "Use the following IP adress". Sett denne til gjerne 10.0.0.x, der x er ett eller annet tall utenom 138 i området 0-255.

Subnet mask 255.255.255.0

That's it. Oppstarten min går da på få sekunder...

Har du norsk XP prøv å oversette underveis...

(http://10.0.0.138 gir deg konfig skjermen til ADSL modemet, hvis du har telenor og Alcatel)

Lenke til kommentar

oi, jeg tror jeg har hatt samme problemet som deg. Hver gang du starter maskina, så "henger" den før NIS kommer i gang. Du kan ikke starte andre programmer, bare være på skrivebordet. Når NIS så kommer i gang, så kan du bruke datan. Dette hadde jeg i noen måneder, før problemet bare plutselig forsvant...så kan egentlig ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill

Jeg skal først å fremst prøve metoden til Tomle.

Jeg har også lastet ned "BotVis" et program som analyserer oppstarten

for å se hva som tar så j**la lang tid.

Forresten Tomle, vil ikke en fast IP som du beskriver gi problem mot

Telenor ADSL og deres tildeling av IP?

Lenke til kommentar
Takk for mange innspill

Jeg skal først å fremst prøve metoden til Tomle.

Jeg har også lastet ned "BotVis" et program som analyserer oppstarten

for å se hva som tar så j**la lang tid.

Forresten Tomle, vil ikke en fast IP som du beskriver gi problem mot

Telenor ADSL og deres tildeling av IP?

Nei, det vil ikke by på noe problem. Du får fremdeles tildelt IP på modemet men nettverkskortet ditt får en fast.

Var ihvertfall dette som hjalp for meg når Windows hang etter at desktopen først kom opp i 30-40 sekunder eller så der..

Lenke til kommentar

Hei !

Har satt fast IP-adresse 10.0.0.1 på maskinen

(Netmask 255.255.255.0 og gateway blank)

+ lagt inn diverse XP-tweaks ifm boot/messenger/OE.

Nå starter maskinen MYE raskere, og jeg kan logge på ADSL "nesten" med en gang desktopen smeller opp !. Bra, Tomle !

Jeg satte opp adresse 10.0.0.2 på den andre maskinen, og kjørte Network Wizard på begge maskinene, men de kan ikke se hverandre.

Har satt maskinnavn på begge + samme navn på arbeidsgruppe.

Når jeg velger å se på andre maskiner i arbeidsgruppen får jeg beskjed om at jeg ikke har rettigheter osv + at ingen maskiner vises.

Jeg er admin på begge maskiner. Jeg logger ikke på med passord på noen av maskinene ved oppstart, kan det være noe her?.

Puh, her hadde det vært fint med en XP Hjemmenettverk guide !

Internett fungerer ennå på begge maskinene.

Fjerne NIS ?

Da blir jo maskinen åpen for angrep utenfra når den står på i timesvis.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problemet jeg.

Bruker zonealarm og NIS.

Tar ca. 2 min etter maskinen er på før jeg kan bruke den til noe selv om jeg er på skrivebordet. Jeg har bluecom . Muligens er det NIS og zonealarm som "krangler" litt i starten? For jeg har ikke hatt problemet før. Men men jeg greier meg så lenge jeg kommer meg på nett...etter 3 min. :-?

Lenke til kommentar

heisann sitter her i nettverk med 11 maskiner bruker dynamisk ip her. Men hvis du skal finne de andre maskinene på nettverket da må de ha hvert sitt navn + at de er nødt til å være medlem av samme arbeidsgruppe. jeg her bruker også enkel fildeling på nettet

gå til den mappen du vil dele trykk verktøy mappealternativer /vis/bruk enkel fildeling.etter det er det bare å dele de mappene du vil de andre maskinene skal se. det som også er en ting her er å gi deg selv alle tilatelser.Ikke bruk brannmuren til xp innen nettverket ditt da vil ikke andre maskiner ha tilgang til å se delte mapper

Lenke til kommentar

Hvorfor det går tregt med ADSL og WinXP er rett og slett nettverksdriveren. Bytt denne driveren til en annen en den som XP selv

har. Feks hvis det er noen av dere som bruker realtek 8139 så vil den legge seg automatisk inn i xp, men med det resultatet at du kan få en ventetid på 40-60 sekunder. Bytt denne til versjon whql-8139(504).zip

og ventetiden er lik null.

Hvis dere ikke får tak i denne driveren så mail meg.

GWH

[email protected]

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar Trubadurix

Skal prøve dette når jeg kommer hjem.

Maskinene heter "xp" og "P3", og arb.gruppe er"ARBEIDSGRUPPE"

Skal prøve din metode med mappedeling en gang til.

Her kommer en "shitload" med dumme spørsmål !

Hvor/hvordan gir jeg meg selv alle tillatelser? Tror jeg er admin på begge maskiner.

Hvor/hvordan slår jeg av XP,s brannmur?

Kan jeg mangle noen ikke installerte klienter/protokoller for å lykkes?.

Må man ikke logge seg inn på hver maskin ved oppstart, hos meg kommer desktoppen rett opp?

Lenke til kommentar

hei igjen :) egenskaper på mine nettverksteder/egenskaper på 1394 tilkobling /avansert ta vekk hakene (beskytt datamaskinen og nettverket ved å begrense eller hindre tilgang til denne maskinen fra internet

hvis maskina står som server da må det stå hake på (tilat nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internett tilkobling)

på den andre maskina tar du denne vekk

på lan tilkobling/egenskaper/avansert/ ta vekk haken beskytt datamaskinen og nettverk ved å begrense eller hindre tilgang fra internett

da tenker jeg dette skal gå i box :woot:

Lenke til kommentar

Fjerne NIS ?

Da blir jo maskinen åpen for angrep utenfra når den står på i timesvis.

...har du "mistet" brannmuren innebygd i xp....?

...hvis du tror at Norton's brannmur er tett så tar du feil...

Lenke til kommentar

Høres ut som et godt forslag det Tomle sier, men funker det virkelig med fast IP??? Telenor har jo egentlig ikke det..

Jeg vet at XP har innebygd støtte for PPPOE, men tror det er enda raskere å bruke RASPPPOE (du kan logge på så fort maskinen har startet)... (Uansett.. skal ikke kverulere, tror det var Win 2000 jeg testet det på selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...