Gå til innhold

Hvor langt vil fremtidens RPG'er bli?

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Jeg elske lange rollespill som finalfantasy 7,8,9 og 10. Når spill klarer å innvolvere meg så mye som FF 7 klarte, så er jeg i himmelen. Jeg ønsker ikke at det skal ta slutt. Men jeg ser bekymret på dagens utvikling. Jeg håper selvfølgelig fortsatt at Final fantasy 13 blir over 50 timer slik 7 var men jeg tviler. Nå har jeg ikke spilt dagens nextgen rpg'er så vet ikke hvor lange de er. Men når mann ser at Mass Effect som skulle være så sinnsykt stort bare tar 14 timer å fullføre, og kanskje opp mot 20 timer om man gjør masse sidequests. Mye av skylden er nok de stadig økende kostnadene i spillindustrien. Er tiden over der man bruker godt over 100 timer i ett RPG, om man ønsker å gjøre alt, over? Blir meget skuffet om FF 13 skulle vise seg å bli under 40 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vi har jo f.eks Oblivion hvor jeg selv klokket inn godt over 100 timer og har venner med over 200 timer spillt. Jeg tror nok ikke denne typen rollespill er på vei ut, men kanskje vi også får flere rollespill som ikke er fullt så lange og som er lettere å fordøye for de som ikke er hardcore RPG fans.

Edit: Når det gjelder MMORPGer så snakker vi vel fort heller 100 dager enn 100 timer.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar

Liker og spill som tar lang tid og som er innvolverende., vet ikke om dere har hørt om det men spilte Tales of Symphonia på GC, tok 80 timer første gjennomgang, og 90 timer ved andre, og ikke en eneste time var kjedeligere enn en annen. håper ikke slike RPG'er dør ut i innvaderingen av MMORPG's.

Nå skal det sies at oblivion blei en eneste cheat-suppe og enda et spill lagt på hylla før gjennomføring.

Lenke til kommentar

Det er to grunner til at det blir færre og færre lange spill.

1) Det koster mye penger (og tar lang tid) å lage spill-verdenen nå. Alt skal være utrolig detaljert. Det var mye enklere før.

2) Målgruppen har endret seg. Før var det (stort sett) forholdsvis unge folk som drev med spill. De gikk gjerne på skole og var single, så de hadde rikelig med tid til å spille lange spill. Nå har disse folkene vokst opp, stiftet familie og fått seg jobb. Mange har derfor ikke tid til 100-timers spill. De vil mye heller ha et spill som de faktisk klarer å komme seg igjennom, enn et spill som tar så lang tid at de gir opp/finner seg et annet spill. Mange vil si at lengden på spillet ikke er et problem siden man kan spille det i mange (korte) bolker, men det har vist seg å ikke stemme. Etter at man har holdt på x antall dager med et spill, blir man ofte lei og får lyst til å prøve noe annet.

Selv ble jeg nettopp ferdig med The Witcher, og det synes jeg tok veldig lang tid. Hvis du liker lange spill, vil jeg anbefale dette. Storyen var veldig bra, og det var action fra første stund.

Lenke til kommentar

Er nok det evige maset om grafikk som tar størsteparten av dagen utviklingskostnader, tar lengre tid å lage ting enn det gjorde tidligere, ser det i nesten alle spill, grafikk skal liksom være alt og dessverre så har dette gått over både gameplay og lengde det tar på spilla. Men vil tror att dette er en trend som bare vill fortsette framtiden RPG vill være over på 10-20 timer.

Lenke til kommentar

Tja, rollespill handler vel egentlig ganske mye om hva du gjør det til selv, så om noen sier at spill X tar Y timer å gjennomføre, tar jeg det med en klype salt inntil jeg har prøvd det selv. Oblivion brukte jeg over 300 timer på ved første gjennomspilling. Sikkert det dobbelte da jeg spilte Morrowind for første gang. Så min oppfatning er at spriket er ganske stort mellom meninger om hvor lang tid et slikt spill tar å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Målgruppen har endret seg. Før var det (stort sett) forholdsvis unge folk som drev med spill. De gikk gjerne på skole og var single, så de hadde rikelig med tid til å spille lange spill. Nå har disse folkene vokst opp, stiftet familie og fått seg jobb. Mange har derfor ikke tid til 100-timers spill. De vil mye heller ha et spill som de faktisk klarer å komme seg igjennom, enn et spill som tar så lang tid at de gir opp/finner seg et annet spill. Mange vil si at lengden på spillet ikke er et problem siden man kan spille det i mange (korte) bolker, men det har vist seg å ikke stemme. Etter at man har holdt på x antall dager med et spill, blir man ofte lei og får lyst til å prøve noe annet.

Hmmm, dette stiller jeg meg tvilende til. Virker som ren spekulering fra din side. Det har da kommet en ny generasjon unge. Er ikke de en målgruppe?

Lenke til kommentar
Er spill i ferd med å dø ut takket være dette grafikk maset?

Tenker da på spill generelt, ikke bare RPG.

Spillbransjen har da aldri vært sterkere..

Ja men kan det ikke hende den dreper seg selv på en måte, nå som spillene bare tar lenger og lengre tid å lage. Kan det ikke da hende at de finner ut at de tjener for lite og dermed setter opp prisene? Noe kundene da ikke finner seg i og slutter å kjøpe spill.

Det er jo den veien det går spill har blitt dyrere og folk har begynt å klage på prisene, personlig syns jeg vi skal være fornøyd med grafikken slik den er i dag. Da kan spillprodusentene bruke mer tid på å lage bedre gameplay.

Lenke til kommentar
Hmmm, dette stiller jeg meg tvilende til. Virker som ren spekulering fra din side. Det har da kommet en ny generasjon unge. Er ikke de en målgruppe?

Jo, og det er derfor lange spill ikke kommer til å forsvinne helt. De eldre spillerne er derimot en mye større målgruppe (og de har mer penger). Derfor vil de fleste spill bli vinklet mot disse.

Edit: De som sier at gameplay var mye bedre før, dere tar feil synes jeg. Grunnen til at dere kanskje synes spill var bedre før, var at det var lettere å imponere da. Ja, det er mange gamle bra spill, men det var også mange elendige. Dette blir som de som sier at film var mye bedre før. Jeg skal være enig i at det blir laget mange dårlige spill og filmer nå, men det kommer ut veldig mye bra også. Tingen er at man husker de gode spillene/filmene best. Hvis dere tenker litt tilbake, så tror jeg dere kommer fram til at det var mye dritt før også.

Den eneste sjangeren spill jeg har savnet de siste årene er adventure-spillene. Jeg elsket (og elsker enda) Lucas Arts og Sierra-spillene. På slutten av 90-tallet ble slike spill upopulære, og det synes jeg er synd. Nå har vi fått Sam & Max i episode-format, og det ser heldigvis ut som om sjangeren er på vei inn i varmen igjen.

Jeg vil gjerne se noen eksempel på at spill har blitt dårligere. Er Half-Life 2 og Crysis dårligere enn Doom 1/2? Neppe. Er Super Mario Galaxy dårligere enn SM3? Nei.

Jeg vil faktisk si at det er mye bedre story i nye spill enn det var i gamle.

Edit 2: Og dette er ikke spekulering fra min side, men noe jeg har sett flere utviklere nevne på f.eks forumet til Shacknews og PlanetCrap.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg føler det slik at spill har blitt billigere med årene..alle husker vel nintendo spillene som kostet 800 kr. Nå får man mange nye spill til 399-449, og med sonefrie spill og konsoller kan alle spill importeres til rundt om 400 kr.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg føler det slik at spill har blitt billigere med årene..alle husker vel nintendo spillene som kostet 800 kr. Nå får man mange nye spill til 399-449, og med sonefrie spill og konsoller kan alle spill importeres til rundt om 400 kr.

Helt enig. Tror jeg betalte 800 kr for Donkey Kong en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Spill er grisebillig i forhold til hva de var før ja. Dette er fordi de når ut til nye, pengesterke grupper. De selger mange flere spill. Selv om utviklingskostnadene har gått i taket, kan de faktisk sette ned prisen.

Denne trenden håper, og tror jeg, at fortsetter.

Se bare på Nintendo Wii. Den har dårligere maskinkraft, men det gjør ingenting. Den har lav pris og nyskapende spill og den selger som bare juling. Forhåpentligvis vil resten av bransjen innse at det er bedre å selge noe til lavere pris, men i større volum, enn å selge få enheter til høy pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...