Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre i 45 km/t med moped!?


MHF

Anbefalte innlegg

Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,-

 

 

Lappen koster alt fra 10-20 tusen og jeg betalte 25 tusen for min sykkel ny. Det er ikke akkurat noe farts maskin, men er digg å kjøre med tanke på komfort. Yamaha Ybr. Det er kvalitet også ;)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

dere som snakker om at det er de som har trimmede mopeder som har flest ulykker. HVOR mange er det som IKKE trimmer mopeden?? det er veeeldig i fåtall! jeg som bor i larvik(bakke-by #1), kjører i 20 i oppoverbakker. og det er ikke få av de bakkene... kjører jevnlig til stavern og sandefjord, og det er nesten-ulykker hver eneste gang! skal trimme mopeden min nå til uka - så den går i ~80 km/t. jeg er i den store tro at det er tryggere for meg å ligge i fartsgrensen, enn at jeg ligger nesten i dobbel så liten hastighet som resten av kjøretøyene..

folk som kjører bak blir irriterte, så blir det køer osv osv. og jeg syns det er über-teit å kjøre innom hver jævla busslomme for å sleppe biler forbi.

 

dere som mener at det er helt riktig at mopedene skal være plombert så den går i 45 km/t, kan putte noe i toer'n.. prøv det, så kan vi se hva du mener etterpå. det er ikke akkurat en hyggelig opplevelse

 

og de som maser om lett-lappen. om du har 60.000 når du er 16... ja... da begynte du tidlig.

 

billigste 125cc som er å få tak i er vel rundt 35k(ny, vel og merke.)? så er det opplæring, kjøreutstyr osv.

 

60.000 er vel kanskje å ta i, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Endret av Tvitsj
Lenke til kommentar
Gleder meg til jeg får bil :) Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det :)

 

Det der var bare idiotisk sagt! Mopedisten kan vel ikke noe for at reglene i Norge er slik?

Og, er ikke alle som er like glade i å trimme, fjerne plomba osv vettu!

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hei dere !

 

Det er tydelig at enkel økonomi blir vanskelig når man tar frem ytterpunktene.

 

Mopedlappen er helt ok for mopedbruk, men her krever man at man har muligheten til å

få den til å gå i 80.

Da måtte følgende ting bli endret:

 

1: Avgifter som de er på et kjøretøy som er kraftigere, altså ville mopeden bli enda dyrere.

2: Annerledes opplæring for å tilpasses høyere fart og kraftigere kjøretøy. Dette blir dyrere.

3. Forandringer på designet på enkelte av mopedene som er mindre holdbare. Også dyrere

 

Det viktige i dette er å se logisk på det.

Mange kjøper ny moped og selger den kort tid etter for å kjøpe bil. Et økonomisk tap.

Prisforskjellen er nokså liten i ordinær kjøreopplæring. Jeg vet at mopedlappen ofte 'sponses'

for å være mulig å gjennomføre billig. Det forutsetter at utstyr og fører er tilpasset lav fart og

mindre risiko.

 

At det er farlig å kjøre i 45 km/t på en vei der det kjøres mye fortere, kommer an på mopedisten

i første rekke. Man skal vike når man ikke kan/skal følge farten til øvrig trafikk. Øvrig trafikk har selvsagt

et stort ansvar også.

 

Derimot ønsker man seg kraftigere redskap. Mye av kostnadene som skiller disse to er kravet til at

alt er nytt eller ubetydlig brukt. Forbereder man seg litt foran kjøreopplæringen og kjøper en brukt

motorsykkel kommer man billig fra det. Man får da gleden av bedre kjøreopplæring som lønner seg i

forhold til billappen og man får et mer stabilt kjøretøy.

Lette motorsykler holder greit fartsgrensene, trimmede mopeder har problemer med dette i tillegg til

at slik kjøring sliter mye på mopeden. Det gir lavere salgsverdi.

 

Men det er naturlig at man ikke tenker på avgifter, lover og regler da man diskuterer dette.

Det blir en realitet når man får noen år på veien som fører.

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er man 16 år og nettop har fått lappen på moped, kan det være greiest å ha en utrimmet, altså en moped som går i 45 km/t.

Men om man har kjørt et år eller to, og fortsatt ønsker kjøre moped, er det nok ikke så usikkert lengere å trimme litt, for da kjenner man til trafikkregler og man kan reagere fortere på veien, og derfor takle høyere fart.

 

Jeg derimot er snart 20 år, og er livsfarlig på moped - så om dere ser en svart Derbi med sub-anlegg i Drammen i 100 km/t gjennom sentrum er det meg ;)

 

Så vet egentlig ikke hvorfor jeg i det hele tatt oppfordrer til noen ting her XD

 

Mvh

napster

Lenke til kommentar

Problemet er vel i hovedsak at vi i Norge bruker mopeder til helt andre formål enn hva de brukes til ellers i Europa. Mopeder generelt brukes til bykjøring, noe de fungerer utmerket til, mens vi bruker dem til å kjøre fra bygd til bygd og steder hvor det er lange skoleveier.

 

Jeg kan godt forstå frustrasjonen hos begge parter når det gjelder mopedenes hastigheter, både for dem som faktisk ligger i 45 kmt på motorveien, og dem som ligger bak dem som ligger i 45 kmt på motorveien. Personlig mener jeg at 16-åringer har ingenting å gjøre på et kjøretøy som beveger seg raskere enn 60 kmt, og hvis man skal i det hele tatt øke farten til 60 kmt, så bør sikkerhetskursene også skjerpes. Dette vil naturligvis øke prisen på førerkortet, men sånn er det bare. Jeg kjører tung motorsykkel selv, og lappen til tung MC er alt annet en billig selv om jeg ikke har lov til å kjøre raskere enn 80 kmt.

 

Poenget mitt er ihvertfall at vi kan ikke ha en mengde umodne tenåringer som suser rundt på mopeder i høye hastigheter iført boblejakker* og dongeribukser som eneste beskyttelse. Skal fartsbegrensningen på mopedene økes, så får virkelig kurset de må igjennom bli mer omfattende.

 

*Men de ser jo litt søt ut på motorveien i de store boblejakkene sine... får meg til å tenke på småspurver som blåser opp fjærene sine om vinteren for å ikke fryse. ;)

Lenke til kommentar

jeg skjønner godt at mopeder ikke skal gå fortere enn 45kmt. Opplæringen på "mopedlappen" er ufullstendig, og alt for dårlig, og når dette i kombinasjon med en hormonbombe på 16år skal ut på veien, å kjøre tulling så må det bare gå galt. En moped greier seg teknisk sett greit med en toppfart på rundt 80kmt, derimot så vet ikke en 16åring hvor farlig det egentlig er. Fikk mange "aha-opplevelser" under opplæring til billappen kan du si.

 

Bare for å understreke det, så var jeg selv en av disse mopedfanatikerne da jeg var 16. Jeg hadde alt du fikk av trim til mopeden min. Jeg merket selv at doningen var ustabil når man passerte 100kmt, men hvem brydde seg på den tiden? Dette var tøft med moped som gikk 110 og en 2-takts lyd på 92db på tomgang.

 

Nå ser jeg egentlig hvor tragisk dette er/var. Spar heller pengene til tung mc, moped er ikke noe å satse på.

Lenke til kommentar
Problemet er vel i hovedsak at vi i Norge bruker mopeder til helt andre formål enn hva de brukes til ellers i Europa. Mopeder generelt brukes til bykjøring, noe de fungerer utmerket til, mens vi bruker dem til å kjøre fra bygd til bygd og steder hvor det er lange skoleveier.

 

Jeg kan godt forstå frustrasjonen hos begge parter når det gjelder mopedenes hastigheter, både for dem som faktisk ligger i 45 kmt på motorveien, og dem som ligger bak dem som ligger i 45 kmt på motorveien. Personlig mener jeg at 16-åringer har ingenting å gjøre på et kjøretøy som beveger seg raskere enn 60 kmt, og hvis man skal i det hele tatt øke farten til 60 kmt, så bør sikkerhetskursene også skjerpes. Dette vil naturligvis øke prisen på førerkortet, men sånn er det bare. Jeg kjører tung motorsykkel selv, og lappen til tung MC er alt annet en billig selv om jeg ikke har lov til å kjøre raskere enn 80 kmt.

 

Poenget mitt er ihvertfall at vi kan ikke ha en mengde umodne tenåringer som suser rundt på mopeder i høye hastigheter iført boblejakker* og dongeribukser som eneste beskyttelse. Skal fartsbegrensningen på mopedene økes, så får virkelig kurset de må igjennom bli mer omfattende.

 

*Men de ser jo litt søt ut på motorveien i de store boblejakkene sine... får meg til å tenke på småspurver som blåser opp fjærene sine om vinteren for å ikke fryse. ;)

vi kan ikke kjøre på motorvei med moped :p

Ontopic så mener jeg at 55, 65 km/t hadde vært perfekt for moped. raskt nok men ikke for tregt heller, har kjørt en som gikk i 55 og da hadde bilene mer tålmodighet til å vente med kjøre forbi ,når jeg kjørte i 40-45 bare for å se, ble de mer ivrige etter å kjøre forbi og da mener jeg ganske ivrig.

Endret av Seeders
Lenke til kommentar

Jeg tok mopdelappen i høst. Det kostet meg 6000 for alt. Jeg kjøpte mopden til broren min for 12 000. Mopdenen er uten plombering og får den opp i 90 km/t.

 

Jeg har kjørt scootere som går i 45 km/t og vet hvordan det er og bli presset i trafikken. Selv om jeg kan få mopden min opp i 90 kjører jeg som regele i 60 km/t. Da har følger jeg med i traffikken og føler meg trygg på veggen.

Jeg har opplevd og ligge i 70-75 i 50 sona og fortsatt blitt forbikjørt av "fornuftige familiefedere" som mener at de er så flinke.

 

Personlig syns jeg at moped opplæringen burde vær mye bedre slik at mopedførerene har den opplæringen de trenger for og kjøre en mopde i 60-70. Da hadde mopdeførerer følt seg tryggere i trafikken og blitt en del av trafikken, ikke bare en hinder. Det hadde gjort at færre ville trimmet og vi mopdeførere hadde vært mer skikket til og kjøre.

 

Skjønner ikke hvorfor grensen kan heves litt slik at traffikken blir tryggere for alle parter!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...