Rekso Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Har en lett mc i garasjen jeg;) Kjørt mye eller? Siden jeg bare er femten og bare hatt den i noen månder så har jeg bare fått kjørt rundt 40 mil. Kjør litt til så ser jeg ikke på deg som en tulling, hvor fort går den? Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Har en lett mc i garasjen jeg;) Kjørt mye eller? Siden jeg bare er femten og bare hatt den i noen månder så har jeg bare fått kjørt rundt 40 mil. Kjør litt til så ser jeg ikke på deg som en tulling, hvor fort går den? 120 ca. Blir litt mye luftmotstand når man nærmer seg 100:P Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Har en lett mc i garasjen jeg;) Kjørt mye eller? Siden jeg bare er femten og bare hatt den i noen månder så har jeg bare fått kjørt rundt 40 mil. Kjør litt til så ser jeg ikke på deg som en tulling, hvor fort går den? 120 ca. Blir litt mye luftmotstand når man nærmer seg 100:P Enjoy your 40k spent on a bike you'll have for 2 years Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 farlig og farlig. . Bare sier det: jeg GLEDER MEG til neste vår hvor jeg kjøper meg en 250ccm ( uplombert til ca 70hk ) sykkel . . Skal bare ruse forbi alle andre på vei til skolen da ass. Så om du ser på: og bli forbikjørt i 100 når man selv er i 45 som "farlig" så ja. Mopeder i 45 er farlig. ? dette med biler da men det er en annen sak . Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Har en lett mc i garasjen jeg;) Kjørt mye eller? Siden jeg bare er femten og bare hatt den i noen månder så har jeg bare fått kjørt rundt 40 mil. Kjør litt til så ser jeg ikke på deg som en tulling, hvor fort går den? 120 ca. Blir litt mye luftmotstand når man nærmer seg 100:P Enjoy your 40k spent on a bike you'll have for 2 years 50 k Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Dette er en generell oppfordring til at diskusjon i denne tråden videre holder seg ren og fri for personangrep og andre ufinheter. Forumets retningslinjer #1 og #2 bør være friskt i minnet når det postes og TWFAs tråd om Skråsikkerhetens tyranni bør muligens også leses. Poster over streken vil brutalt fjernes/redigeres med eventuell annen reaksjon. Denne posten skal ikke svares på i her tråden. Ønsker du å kommentere den sendes det på PM til meg eller en annen moderator eller tas opp i kategorien for tilbakemeldinger til forumet. Lenke til kommentar
hjaadd Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka. forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg. jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18. går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen. Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år fy fanken for noe tull! lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa) sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye. Tull? En venn tok lettMC-lappen i fjor. Kostet 17'000 for lappen inkludert de nødvendige kjøretimene, mopedsertifikatet derimot koster 4000kr. Hvis man skal ha en ny sykkel som går bra, så må man opp i 45-60'000, ihvertfall hvis det er snakk om R-sykkel. En Aprilia RS 125 som kompisen min kjøpte koster 55000kr ny. I tillegg kommer kjøreutstyr og forsikring med. Forsikringa er på 12'000kr årlig. Røft regna så trenger man å ha minst 100'000kr, i tillegg til bensinpenger. Når man så får solgt den for kanskje 45'000 etter 2 år, så er man ca 60'000 i minus. Jeg derimot valgte billigløsningen: - MOpedsertifikat: 4000kr - Ny Rieju RRX: 24000 - Ny hjelm og hansker: 2000kr - Nytt drev, dyse og reed: 500kr - Forsikring: 1500kr Samlet kostnad: 32'000kr Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 æsj nei, man får da en RS 125 i Fin stand til Under 30k som man da bare kan ta ut plomba om ønskelig og den går henholdsvis bra. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Vel,hadde mopeden til den jenta gått i 80 så hadde hun kanskje ikke blitt forbikjørt i det hele tatt. Jeg kan av erfaring si at det ER farligere å kjøre original moped enn trimma. Først kjørte jeg Derbien min med lett trim til og fra skolen, og da klarte den neesten 80. Det gikk fint,var ikke så mange som pressa seg forbi da. Men så gjorde jeg den original igjen, siden politiet var hyperaktive etter å ta trimma mopeder. Etter å ha kjørt noen måneder på den måten, ble jeg livredd om jeg så konturene av en buss eller lastebil langt baki horisonten. Ikke bare kjører de forbi på en sånn måte at man nesten tror man skal dø, men de ligger klin oppi bakdekket på deg sånn at du blir stressa og stiv som en pingvin. Oppgraderte til Lett-motorsykkel etterhvert (var det jeg hadde tatt lappen på) og da gikk frykten for lastebil-bakholdsangrep over til frustrasjon over å ta dem igjen Det morsomme er jo at den offisielle grunnen til at det ikke er lov å kjøre moped i mer enn 45 km/t er at de ikke er laget for å kjøre fortere. De påstår f.eks at bremsene ikke takler det. Yeah right. Dere kan være sikre på at de som har laget disse reglene IKKE har kjørt moped selv (i alle fall ikke de siste 15 årene) Og de fleste "fornuftige smartingene" som er enig med disse reglene kjører heller ikke moped selv. Prøv å kjør i 45 med bilen din, og knappe 20 opp en bakke, så kan du se hvor lang tid det tar før du får en bulk. Og den bulken hadde gjort vondt om du satt på moped.. Bremsene på de fleste gir mopeder er bra... Jeg har to mopeder, en TZR og en MT5. TZR'n gjør 120 og mt'n 85 EKTE km/t og de eneste hjulene jeg ikke klarer låse i så stor fart er framhjulene. det med at du blir sugd til siden oginn i motsatt kjørefelt hvis det kommer et vogntog forbi osv er også bare bullshit... Mt5'n min veier under hundre kilo og det er bare såvidt jeg merker det når en trailer kjører forbi i motgående kjørefelt når jeg ligger på riksveien i 80. Endret 12. juni 2008 av medlem-16183 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Mener du at gode bremser gjør at hjulene låses? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ser sånn ut.. Uansett, det er bedre å spare de penga på bil istedet åss.. Angrer ikke et sekund på at jeg dreit i moped\lett og sparte heller pengene til billappen og bil. Mye phetere å suse forbi folk med en heavy bil enn en lusen moped/lett.. Dette er min mening da.. Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Altså! Mye bedre og kjøre blodtrimma moped enn og sløse penger på å kjøpe lettsykkel! Enn blodtrimma moped går omtrent like bra som en orginal lettsykkel. Og til dere som kommer og nevne noe om den boten du får på 4200kroner da du blir stoppa med mopeden; Du skal bli stoppa jævla mange ganger før det er like dyrt som å ha lett sykkel. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Altså! Mye bedre og kjøre blodtrimma moped enn og sløse penger på å kjøpe lettsykkel! Enn blodtrimma moped går omtrent like bra som en orginal lettsykkel. Og til dere som kommer og nevne noe om den boten du får på 4200kroner da du blir stoppa med mopeden; Du skal bli stoppa jævla mange ganger før det er like dyrt som å ha lett sykkel. Hvis du blir stoppa i 80 km/t da? Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Komme jo ann på hva fartsgrensa er det da. Er den 80 og du blir stoppa i 80. Så skjer det ikke stort anna enn att du får bot for trim på 4200 kroner, og bli innkallt til visning. Endret 14. juni 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Da har du kjørt 35 km/t for fort da? Endret 14. juni 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Fartsgrensa gjelder selv om mopeden din går fortere enn 45 da vettu. Så du får ikke noe fartsbot vis du ligger 60 i en 60 sone eller 80 i en 80 sone(hvis du ikke kjører på motorveg). Bare trim boten du må ut med. Og evt visning. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Er vartfall sånn at på noen hengere som det bare er lov til å kjøre i 60 med, så kan man miste lappen hvis man kjører i 100. :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hadde en moped som var så kraftig plombert at jeg var heldig om jeg fikk den opp i 45. I de litt bratte veiene var akselerasjonen fra 0-35 fryktelig, og i slike bakker var 35 hva den maks kom opp i. Slik gikk det ikke an å ha det. Jeg fikk fjernet plomberinga og den ble mye lettere å ha med å gjøre med en gang. i nedoverbakker kunne den gå i 85. Men på rette strekninger ca 75. Og mye bedre akselerasjon. Jeg hadde mopeden i 3 år. Aldri en ulykke, en farlig situasjon eller noen bøter. Lenke til kommentar
nikotin Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,- say what? se her: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...os=6&tot=14 den koster 15 k og har ikek gått alt for langt. jeg sier ikke at den er fin, men driftsikker, ja!!!! Endret 14. juni 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå