Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre i 45 km/t med moped!?

MHF

Anbefalte innlegg

Altså, du får en helt grei moped til 10 tusen, pluss lappen er på 4-5 tusen.

Det er 15.000 spenn! Så koster det ikke mye å ta plomba og dreve den om, og da gir den fort vekk 100 km/t.

16-17 tusen har du alt! Du skal jo bare ha den i 2 år anyway! Så det er egentlig care i helvette, men for de som gidder å bruke 30-50 tusen på lett er fan meg skutt i hue. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 15.000 spenn! Så koster det ikke mye å ta plomba og dreve den om, og da gir den fort vekk 100 km/t.

16-17 tusen har du alt! Du skal jo bare ha den i 2 år anyway! Så det er egentlig care i helvette, men for de som gidder å bruke 30-50 tusen på lett er fan meg skutt i hue. :p

Hvorfor er de fan meg skutt i hue?

Lenke til kommentar

Hvert til sitt bruk.

Moped er jo egentlig ment til å komme seg fra korte A-B distanser. F. eks i byen eller fra hytta og ned til stranda i stedet for å sykle eller gå.

Derfor går den ikke raskere enn 45km/t.

Den er "billig" å kjøpe og lappen er lett og ta. Skulle den ha gått raskere måtte man hatt bedre opplæring som resulterer i dyrere sertifikat og avgifter. Da ville heller ikke spranget opp til lett MC være like stort så flesteparten hadde nok valgt det i stedet.

Lett MC er en motorsykkel som kan gå raskere enn tillatt i Norge og de er ofte større og tyngre og derfor bedre å kjøre langt med. Den er etter min mening en forberedelse til tung motorsykkel. Fin å få erfaring på.

De er dyrere å kjøpe. Avgifter og sertifikat er også dyrere på grunn av større motorvolum og effekt enn moped.

Endret av gilera
Lenke til kommentar

SNAKKER DU TIL MEG??????

Endret av Rekso
Lenke til kommentar

Han gjør nok det,og den som er mest skutt i huet her er den som beskylder andre for å være det. Dette er et forum hvor alle kan få si sine meninger, og det uten å bli beskyldt for å være skutt i huet.

Ont: Dersom du retter på alt som er galt med mopeden får du lett-mc. Det gjelder både fart og opplæring. Jeg ser ikke hva som er så galt med det, for de som har tid og penger til det. Dessuten koster ikke sertifikatet til lett-mc mer enn moped dersom du også skal ta sertifikatet for bil (evt. tung mc) senere.

Lenke til kommentar

Det er ikke fartsgrensen som er farlig heromkring. Det er respekten moped- og scooter -førere har. Min scooter er original på mange måter, også 100% utrimmet. Denne kjører jeg til jobb med og hjem igjen (10 minutter). På denne strekningen har jeg opplevd skumle ting.

Det første var en rå forbikjøring. Jeg var på vei hjem. Det var mye trafikk i motsatt kjøreretning og der flyr det en bil mellom MEG og den bilen i det andre feltet. Så da var det TRE kjøretøy i bredda (veien er tofelts).

Det andre er flere tragiske forbikjøringer der de kjører forbi meg og bremser fordi de skal ut på en annen vei. Det topper seg med at jeg må stoppe. Klarer de ikke vente?

Hadde tohjulingene fått litt respekt hadde ikke alle disse unødvendige forbikjøringene tatt sted.

Lenke til kommentar

SNAKKER DU TIL MEG??????

Jepp. Lurer på hvorfor de som gidder å bruke 30-50 tusen på lett mc er fan meg skutt i hue?

Lenke til kommentar

Fordi du skal ha den i 2 år da tulling, og det blir bare 1 år, fordi du kjører ikke på vintern. Så hvorfor kaste 50 lapper til helvette? Du får ALDRI solgt den for det du kjøpte den for ;)

Tåpelig bare! Mopeden min økser flere lett-mc! Så hvorfor bruke så sykt mye cash?

Lenke til kommentar
Fordi du skal ha den i 2 år da tulling, og det blir bare 1 år, fordi du kjører ikke på vintern. Så hvorfor kaste 50 lapper til helvette? Du får ALDRI solgt den for det du kjøpte den for ;)

Tåpelig bare! Mopeden min økser flere lett-mc! Så hvorfor bruke så sykt mye cash?

hvem har sagt at man skal ha den i 2 år? og kjøre på vinteren her i bergen er ikke så veldig stor problem, bare ha et ekstra sett med knaste dekk det, en i klassen kjørte i vinter på sm dekk null problem, og lappen trenger ikke koste 50k, får en grei sykkel for 15-20k og vis du er flink til å kjøre greier du lappen på 12-14k. så da blir det rundt 34k

Lenke til kommentar

Greia med at trådstarter mener at det er farlig å kjøre moped i 45km/t er at det kan oppstå farlige situasjoner i trafikken, f.eks aggressive bilførere som foretar farlige forbikjøringer...

Til og med kjørelæreren på trafikalt grunnkurs mener det er farlig å kjøre moped i 45km/t.....

Lenke til kommentar
Så du sier hvis jeg vil lovlig holde fartsgrensa så er jeg en tulling?

Og hva er vitsen med en moped når man bare skal ha den i 2 år. Kan jo likegodt sykle.

Du høres ut som den største tullingen, så bare glem moped/lett... Sorry ass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...