napster1989 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hvis det er livsfarlig å ligge i 45 km/t er det rart at de fleste som omkommer på moped ligger i en høyere hastighet. Grunnen til at disse omkommer eller blir skadet i ulykker pga. høy fart, kan vel være fordi de er opplært til å kjøre i 45 km/t... Hadde mopedsertifikatet innbært en opplæring til å kjøre i f.eks. 80 km/t. Tror ulykkene (i høy fart) hadde vært skjeldnere. Dessuten tror jeg det også er pga. uvøren trimming. Altså folk som har rævtrimma mopeden slik at den f.eks. har skjært seg i høy fart og lignende! Dekkene er også et viktig tema her! Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Noen personer er flinkere til å kjøre enn andre. Noen er kanskje snille, rolige og følger alle slags regler, de lar være å trimme mopeden sin. Og så har vi noen som er spinnville,skamtrimmer mopeden sin, kjører fortere enn Schumachchcher og så dør av det. Men det betyr ikke at det er farlig å trimme mopeden sin likevel, ingen grunn til at det skal være forbudt. Jeg mener det at de som er så gærne at de dreper seg pga høy fart,de trimmer mopeden sin uansett hvor lite lov det er. Skjønner tankegangen? Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Noen personer er flinkere til å kjøre enn andre. Noen er kanskje snille, rolige og følger alle slags regler, de lar være å trimme mopeden sin. Og så har vi noen som er spinnville,skamtrimmer mopeden sin, kjører fortere enn Schumachchcher og så dør av det. Men det betyr ikke at det er farlig å trimme mopeden sin likevel, ingen grunn til at det skal være forbudt. Jeg mener det at de som er så gærne at de dreper seg pga høy fart,de trimmer mopeden sin uansett hvor lite lov det er. Skjønner tankegangen? Og så har vi de som trimmer mopeden slik at de kan kjøre i 80, og holde følge med trafikken:) Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 60 Km/t hadde vært perfekt på moped og 100 km/t på lettsykkel. Det med trimming er å sette livet på spill, hadde Norge slutta å plombere mopedene hadde de gått ca 60 km/t. Alt skal være så jævelig trygt her i landet og alt skal forbys. Kjører selv en daukjørt suzuki rmx, nesten så jeg sovner når jeg kjører. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Yrkessjåfør, sier du?Det er faktisk lastebilene som burde plombes. Ingen har dårligere bremser enn dem, dårlig sikt har de og. Har du peiling på lastebiler du eller?? finnes ikke et kjøretøy med bedre bremser enn lastebilene. Hvordan skulle dem ellers greie å stanse noe som veier 50 ganger så mye som en personbil, på bare det dobbelte av strekka av personbilen?? Kravet er vel å kunne stoppe et vogntog på 37 meter, hvis man kjører i 60 km/t. Hadde det vært samma bremsene, hadde du redusert hastigheten med et par kilometer i timen før dem hadde vært helt ødelagte. Finnes heller ikke et kjøretøy med bedre sikt. I personbil ser du ræva på bilen forran, å litt på sidene, mens i lastebil ser du over alle bilene, å så langt fram veien varer. Å Samtlige lastebiler etter 1992, er faktisk plomba på 80 km/t (dvs 87 km/t i praksis inkludert feil-margin), så det forslaget er nok iverksatt for lenge sia. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 i alle fall så er ikke alle trailere og busser plomba på 80(87)...Det merkest! Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 i alle fall så er ikke alle trailere og busser plomba på 80(87)...Det merkest! Busser har ei litt høyere plombering. trur det er 100. Men lastebiler SKAL være ploma på max 87. Men er nok en del som trikser med det. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 i alle fall så er ikke alle trailere og busser plomba på 80(87)...Det merkest! Busser har ei litt høyere plombering. trur det er 100. Men lastebiler SKAL være ploma på max 87. Men er nok en del som trikser med det. Mener du også trailere når du sier lastebiler? For jeg pleier å forbinde lastbiler med de som kjører sand rett forbi huset mitt=p Uansett så er det mange trailere som kjører i 100! Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Trailere skal ikke plombes til 80. Tenk deg trailertransport fra Oslo til Lindesnes.. 100 km/t hele veien (fartsgrense) Hadde alle trailere pinglet rundt i 80 hadde alt bare blitt et stort kaos. Trailere hjemme hos deg/dere kjører kanskje forbi for å transportere noe, eller har levert noe osv ... Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 ALLE kjøretøy som selges i norge i dag over 3,5 tonn skal plomberes, og INGEN kjøretøy over 3,5 tonn (med unntak av utrykkningskjøretøy), har lov å kjøre mer enn 80 km/t. Detta blir sjekka til EU-kontroll hvert år, å det er egen kontroll kun på speedometer/skriver annenhvert år, for å sjekke at bilen ikke går for fort, ekstra grundig, å justere eventuelle ting som ikke er som de skal. Om fartsgrensen er 100, javel....du som kjører lastebil har alikevel ikke lov å kjøre fortere enn 80 km/t. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Har selv vært ute for mange nesten ulykker pga nedplomert moped. Dette er absolutt ikke bra, men grunnen til at de ikke hever grensen er fordi det er flere som dør med trimma moped enn det er med orgrinale. But then again, vi kunne ha forbedret opplæringen slik at vi kunne kjørt i 60km/t eller 70km/t. 45 km/t er ikke så utrolig sakte, men det som er problemet er at når en moped er mekanisk plombert til dette, drar den ekstremt dårlig i oppoverbakker. Og dette skaper frustrasjon for en bilist når han ligger i 30km/t opp en bakke. ^^ Og det er ikke NORGE som plomberer mopedene. 45km/t regelen er et direktiv fra EU, som vil si at de kjører plombert i både Italia, Danmark, Norge osv. Men ikke at det hadde spesielt mye med saken å gjøre. 60 km/t hadde vært ideelt spør du meg. Men da skulle det også vært en elektronisk sperre i sykkelen, slik at den drar rimelig godt opp til 60km/t, og ikke bruker 20 minutter på det, som det føles ut på en mekanisk sperret sykkel. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 ALLE kjøretøy som selges i norge i dag over 3,5 tonn skal plomberes, og INGEN kjøretøy over 3,5 tonn (med unntak av utrykkningskjøretøy), har lov å kjøre mer enn 80 km/t. Detta blir sjekka til EU-kontroll hvert år, å det er egen kontroll kun på speedometer/skriver annenhvert år, for å sjekke at bilen ikke går for fort, ekstra grundig, å justere eventuelle ting som ikke er som de skal. Om fartsgrensen er 100, javel....du som kjører lastebil har alikevel ikke lov å kjøre fortere enn 80 km/t. Hvem sa at jeg snakket om norske kjøretøy? Det kommer jo utenlandske transportbiler til Norge? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvem sa at jeg snakket om norske kjøretøy?Det kommer jo utenlandske transportbiler til Norge? Nå er det EU som har satt krava da (hennviser til EU-direktiv 2002/85/EF), så gjelder utenlandske lastebiler å. Men uanset, poenget er: en eller annen mente man burde plombe lastebiler istedefor mopeder...men lastebilene ER allerede plomba! Lenke til kommentar
corvald Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 45km/t = LIVSFARLIG!! Snakker av erfaring! ja for du har vel daua i 45 siden du kan så mykje om det Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år Så du har ikke planer om å selge? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år Så du har ikke planer om å selge? Det er ikke alle som har 40k vettu - Har du råd: Gå for lett-motorsykkel - Har du ikke råd: Gå for moped og trim den Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det er ikke alle som har 40k vettu - Har du råd: Gå for lett-motorsykkel - Har du ikke råd: Gå for moped og trim den mopedlappen koster vel 7-8 omtrent, gileraen din koster 22000 +-, et par tusen for effektanlegg og man er over 30 allerede, mange 125ccer holder seg mye bedre i pris i tillegg til at veldig mange mopedeiere må plusse på 4200-8400 i trimmbot, som er penger man aldri får noe goder av, i motsetning til å bruke de på bedre førerkort som gir mye bedre opplæring som igjen gjør bil-lappen billigere. at mopedlappen er egnet for de med mindre penger er en ting, men er ganske bak mål å bruke det argumentet når du kjøper splitter ny moped og godtar risikoen med å få store bøter.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det er ikke alle som har 40k vettu - Har du råd: Gå for lett-motorsykkel - Har du ikke råd: Gå for moped og trim den mopedlappen koster vel 7-8 omtrent, gileraen din koster 22000 +-, et par tusen for effektanlegg og man er over 30 allerede, mange 125ccer holder seg mye bedre i pris i tillegg til at veldig mange mopedeiere må plusse på 4200-8400 i trimmbot, som er penger man aldri får noe goder av, i motsetning til å bruke de på bedre førerkort som gir mye bedre opplæring som igjen gjør bil-lappen billigere. at mopedlappen er egnet for de med mindre penger er en ting, men er ganske bak mål å bruke det argumentet når du kjøper splitter ny moped og godtar risikoen med å få store bøter.. Jeg betalte ikke 7-8k for mopedlappen. Snarere 3-4. 2k for trafikalt grunnkurs og 1-2k for lappen som jeg tok via skolen. Og ja det er riktig at mopeden min kosta 20k, så + hjelm og eff. anlegg blir det ca 26k tilsammen med sertifikatet. Det er ikke billig, men hadde jeg tatt lett lappen og kjøpt meg en KTM (som er drømmen å eie) så hadde det fort blitt en god del mer. Noe som jeg ikke hadde råd til da jeg var 16. Så derfor ble det en slik en. Og ja jeg regner med tap når jeg selger den. Større tap enn hvis jeg hadde kjøpt en brukt lett sykkel, men som sagt hvis jeg skulle hatt lett sykkel så ville jeg hatt en KTM eller Husqvarna og det hadde jeg ikke råd til. I hvertfall ikke til en som var i god/"som ny" stand. Skal jeg ha noe, skal det være strøkent. Så med budsjettet som var den summen jeg fikk til konfirmasjonen, ble det moped. Og det holdt akkurat med et par tusen til overs. Så da lever jeg heller i frykten for Statens Vegvesen. Et uhyre i vegkanten som jeg hittil har klart å holde meg unna. Mvh. gilera Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) vel... Jeg er 23 og kjører trimmet moped som gjør 80 på flaten. jeg trimmer for å kunne holde følge med resten av trafikken og hvis den hadde gått 45 ville jeg heller gått eller syklet. Amerikanerne har kjørt bil fra de er 16 lenge og i Spania er grensen 16 og de går 80 lovlig. Jeg holder regler og er aktpågivende, det må nevnes at jeg driver med bil lappen og har mye mere erfaring enn en 16 åring. Det er som med ADHD, sjangsen for å få rusproblemer er mye større enn hvis du går på medisiner, det jeg mener er at de som dør i trafikken med trimmet moped i utgangspunktet var veldig sårbare for ulykker på motorisert kjøretøy uavhengig av om det var trimmet eller ikke. må legge til at SELVFØLGELIG skades flere når man kjører fortere, trenger da ikke være rakettforsker for å skjønne det... Skal man si til fallskjermhoppere at det er ulovlig fordi man kan dø av det? Dette er overformynderi... UT MED DET!!! Vi er lei politikere som bysser oss i søvn. Endret 20. februar 2008 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 60 Km/t hadde vært perfekt på moped og 100 km/t på lettsykkel. Det med trimming er å sette livet på spill, hadde Norge slutta å plombere mopedene hadde de gått ca 60 km/t. Alt skal være så jævelig trygt her i landet og alt skal forbys. Kjører selv en daukjørt suzuki rmx, nesten så jeg sovner når jeg kjører. Men da hadde jo en moped kosta mye mere, siden den må ha mere hk:P i alle fall så er ikke alle trailere og busser plomba på 80(87)...Det merkest! Busser har ei litt høyere plombering. trur det er 100. Men lastebiler SKAL være ploma på max 87. Men er nok en del som trikser med det. 103 sa en til meg:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå