Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre i 45 km/t med moped!?


MHF

Anbefalte innlegg

Gleder meg til jeg får bil :) Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det :)

 

Vær så god! Da kjører jeg bare forbi deg.

 

Da kjører du jo bare for å provosere din idiot!

 

 

Å legge seg i midten av veien minsker risikoen for å bli forbikjørt, dermed blir det mer trafikksikkert.

 

 

10 000,- for lappen på lett-mc er råbillig! Alle jeg kjenner som har 125cc har ikke kommet under 18 000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å legge seg til siden er ikke å ta til vettet. Det er å beskytte eget liv.

Det er ikke langt fra veiskulderen til grøfta, og den holder jeg meg unna.

 

Det finnes mange biler som tror at mopeder ikke har krav på hele kjørebanen.

Men det har de, på lik linje med alle trafikanter.

Når disse bilene kjører forbi, gjør de det som om mopeden ikke var der. Klaring på 30 CM er farlig.

 

Kjør gjerne forbi, men kryss den gule midtdeleren når du gjør det!

 

 

Å fjerne plomba er å ta til vettet.

det står også noei trafikkloven om at vis du fører et kjøreteøy som ikke klarer å overtholde fartsgrensen skal slippe andre som kan det forbi. dvs vis du ligger i 35 i 60 sona så er du pliktig til å slippe andre som kan holde fartsgrensen forbi. vis ikke hindrer du trafikken. er det samme med de jævla traktorene som kjører rundt i 70 sona, ikke kan de kjøre fortere en 30 - 50km/t men de kjører der fordi om og ikke alle(faktisk veldig få dessverre) overtholder det om å ikke være til hinder i trafikken og er en stor plage for folk som kjører mye på veien. det er i alle fall intrykket jeg sitter igjen med etter mye prat med folk som kjører mye på veiene lokalt.

 

er enig i at mopeder bør bruke hele veien for å bli sett og også unngå farlige forbikjøringer av den typen presse seg forbi mopeden. men mange mopedister svinger ikke ut eller gir folk mulighet til å komme forbi på annen måte selv om de er til hindring for resten av trafikken ved å ikke slippe folk forbi.

 

en moped burde (spør du meg) være satt til 55 - 60km/t det ville vært tryggere og generelt sett gjort mopeden til et mindre irritasjonsmoment for andre trafikkanter som kan (og har lyst) til å kjøre fortere

Lenke til kommentar
torslo: ja hvem av du og kameraten med moped til 26000 betaler mest i forskikring? og hvilken trur du går færrest tusen ned i pris på to år, mopeden eller viragoen?

eg har del-kasko og han "full-kasko"...eg betaler 1632,- i året og han rundt 2000,- , angående hva som går mest ned i pris på 2år eg sjølvsagt virago'n, da den alt har detti ned "førstegangskjøptapet" når du kjøper den hos forhandler,

 

rektig nok er årsavgifta på lettmc på rundt 1600,- og 400/500 på moped,

 

 

 

 

 

HondaOlav: JEPP, eg var heldig med kjøreskule, kjenner folka der så fikk "tilbud"

Lenke til kommentar
torslo: ja hvem av du og kameraten med moped til 26000 betaler mest i forskikring? og hvilken trur du går færrest tusen ned i pris på to år, mopeden eller viragoen?

eg har del-kasko og han "full-kasko"...eg betaler 1632,- i året og han rundt 2000,- , angående hva som går mest ned i pris på 2år eg sjølvsagt virago'n, da den alt har detti ned "førstegangskjøptapet" når du kjøper den hos forhandler,

 

rektig nok er årsavgifta på lettmc på rundt 1600,- og 400/500 på moped,

så det årlige er omtrent det samme, og mopedeieren taper flere tusen mer enn du på sykkelen, også kan man jo plusse på en veldig realistisk trimm-bot på kostnadene til mopedisten, og vipps tjente du penger på å velge lett.

(så forbanna lei alle som er så vennvittig sikre på at lett er 100 ganger dyrere uansett)

Lenke til kommentar
Å legge seg til siden er ikke å ta til vettet. Det er å beskytte eget liv.

Det er ikke langt fra veiskulderen til grøfta, og den holder jeg meg unna.

 

Det finnes mange biler som tror at mopeder ikke har krav på hele kjørebanen.

Men det har de, på lik linje med alle trafikanter.

Når disse bilene kjører forbi, gjør de det som om mopeden ikke var der. Klaring på 30 CM er farlig.

 

Kjør gjerne forbi, men kryss den gule midtdeleren når du gjør det!

 

 

Å fjerne plomba er å ta til vettet.

det står også noei trafikkloven om at vis du fører et kjøreteøy som ikke klarer å overtholde fartsgrensen skal slippe andre som kan det forbi. dvs vis du ligger i 35 i 60 sona så er du pliktig til å slippe andre som kan holde fartsgrensen forbi. vis ikke hindrer du trafikken. er det samme med de jævla traktorene som kjører rundt i 70 sona, ikke kan de kjøre fortere en 30 - 50km/t men de kjører der fordi om og ikke alle(faktisk veldig få dessverre) overtholder det om å ikke være til hinder i trafikken og er en stor plage for folk som kjører mye på veien. det er i alle fall intrykket jeg sitter igjen med etter mye prat med folk som kjører mye på veiene lokalt.

 

er enig i at mopeder bør bruke hele veien for å bli sett og også unngå farlige forbikjøringer av den typen presse seg forbi mopeden. men mange mopedister svinger ikke ut eller gir folk mulighet til å komme forbi på annen måte selv om de er til hindring for resten av trafikken ved å ikke slippe folk forbi.

 

en moped burde (spør du meg) være satt til 55 - 60km/t det ville vært tryggere og generelt sett gjort mopeden til et mindre irritasjonsmoment for andre trafikkanter som kan (og har lyst) til å kjøre fortere

Grunnen til at jeg ville ha holdt meg mitt i veien, er at da tvinger jeg bilene til å passere midtstripa i veien.

 

Hvis det er en del biler bak meg hadde jeg stoppen en gang i blandt og sluppet dem forbi. Da hadde de tatt hintet, og heller ventet med farlige forbikjøringer og latt meg stoppe og slippe dem forbi. Jeg pleide å gjøre det når den gikk i 45 :cool: og det funket faktisk :) Men du vil alltid he de som MÅ forbi..

Lenke til kommentar

Forbikjørende trafikk SKAL krysse midtstripa uansett, men i praksis suser de forbi mopeden med null margin. Jeg ser ingen grunn til å balansere på vegskulderen, uansett hastighet.

Da har du allerede brukt opp marginen din når noen kommer bakfra.

 

Hvis det kommer motgående trafikk på en smal vei, vil han som kjører forbi deg instinktivt presse deg av veien, for å unngå frontkollisjon med motgående.

 

Jeg holder meg så langt unna veiskulderen som mulig. Blåser i hva som står i nevnte utdrag av veitrafikkloven. Et annet sted står det nemlig at alle har plikt til å kjøre hensynsfullt og aktpågivende. Dessuten har jeg ikke lyst til å dø for at en fremmed skal spare 2 minutter.

 

Å hjelpe folk til å kjøre forbi uten å krysse gulstripa, det er ikke aktpågivende.

 

 

Hvis den uplomberte mopeden min av en eller annen grunn skulle være langsommere enn den øvrige trafikken, stopper jeg i busslomma og slipper folk forbi.

Men dette tullet slipper jeg når jeg har toppfart på 75.

 

 

Egentlig burde man ha stuntmannsertifikat for å få kjøre i 45 på offentlig vei.

Har aldri hatt så mange livsfarlige situasjoner som den dagen jeg skulle teste lovlig moped.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt; en moped er ikke ment for å kjøres i vanlig trafikk. Det er mer som en motorisert sykkel, og altså ment å brukes på korte strekninger i bymessige strøk, "til og fra butikken". 16-åringer med oppblåst selvbilde som tror de har fått "lappen" når de har fått et mopedførerbevis, og som presser grenser ved å kjøre på trafikkerte veier med fartsgrense på 60-80 km/t bør jekke seg ned noen hakk og innse at kjøredoningen deres ikke går noe særlig fortere enn en tråsykkel, og innrette kjøringen deretter. Dessuten bør de ta hensyn til annen trafikk og slippe forbi folk i bur, som jo stort sett har mer fornuftige grunner til å være på offentlig vei enn den gjennomsnittlige 16-åring.

 

Hvis man ønsker å kjøre på "ordentlige veier", og holde følge med trafikken, kan man vente til man er 18 år og ta bil/MC-lappen, eller man kan skaffe seg lett motorsykkel.

 

Og nei - det er ingen menneskerett å kjøre ordentlige kjøretøy i en alder av 16 år. Hvis man vil kjøre over 45 km/t må man gjennom full kjøreopplæring, og det er ikke gratis.

 

De som mener at opplæringen til MC-lappen er for dyr, kan gå hjem, ta seg en bolle og vente til de blir voksne. Kjøreopplæringen og kravene til førerkort er dårlige nok som de er, vi trenger absolutt ikke flere umodne testosteronbomber med trimmede piratplastikkracere på veiene.

 

Hilsen 27 år gammel yrkessjåfør og lidenskapelig MC-entusiast (Nei, jeg er ikke en pertentlig regelrytter, jeg kjører jevnt over fartsgrensene og tar glatt en stoppie fra 150 km/t, men jeg liker fremdeles ikke snørrunger på trimmede mopeder).

Lenke til kommentar

Yrkessjåfør, sier du?

Det er faktisk lastebilene som burde plombes. Ingen har dårligere bremser enn dem, dårlig sikt har de og.

 

En moped kan kjøre hvor den vil, bortsett fra utmark og motorvei.

Og da burde den få kjøre i den hastigheten som står på skiltene.

Mopedene er forresten ikke laget i piratkopiert plastikk, men stål.

Eneste forskjellen på en skikkelig moped (snakker ikke om tradisjonell Vespa) og en lett MC er en plombe.

 

Opplæringen har blitt bedre, men det har du kanskje ikke fått med deg. Når man attpåtil har MC- eller billappen, er det ingen grunn til å påstå at opplæringen er for dårlig.

 

Det er ikke lettere å kjøre seint. Kryss, vikepliktsregler og alt det andre er det samme.

Det jeg kan gå med ppå,. er at de trenger mengdetrening. Men som moped-eier i 5 år, har jeg mer enn nok av det.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
10 000,- for lappen på lett-mc er råbillig! Alle jeg kjenner som har 125cc har ikke kommet under 18 000,-

kan da virkelig ikke være så dyrt, kosta mellom 10-11k for bil lappen for meg.

Det skjønner ikke jeg heller.. Alle jeg kjenner har tatt den for 8-12000kroner...

Lenke til kommentar

Greit nok at det er farlig å kjøre i 45 km/t på grunn av alle forbikjøringene som blir tatt. Men nå kjører jo 90% av de med trimma moped/lettsykkel enda mer utrygt enn da de som kjører i 45. Kan ikke si jeg veit om så mange som klarer å holde fartsgrensa. De som trimmer peden kjører som regel for full gass. Ikke veldig mange sekstenåringer på trimma moped/lettsykkel som klarer å holde fartsgrensa og de øvrige trafikkreglene.

 

Har en som bor like ved meg her (som nå heldigvis er fotgjenger), som riktignok kjører lettsykkel. Jeg tura nedover i 30 sona i overkant av 30 km/t. Plutselig så jeg han i speilen, han kom seg ei kule i bakfra. I en krapp høyresving uten sikt rundt svingen kjørte han forbi meg, før han ga på og la seg i innersving gjennom et uoversiktlig kryss med en fart på sikkert nærmere 70 km/t. Lignende episoder gjentok seg nærmest dag på dag. Det var vel egentlig bare spørsmål om når det skulle smelle. En dag gjorde det det. Han hadde liggi i 80 i 40 sona, rundt en uoversiktlig sving med et kryss, to fartsdempere og et fotgjengerfelt bak. Til alt hell var det ingen som prøvde å krysse veien til fots eller med sykkel den dagen, bare en bil som nok merka sammenstøtet ganske bra. Lettsykkelen ble totalvrak, mens føreren hadde flaks og kom fra det med lettere skader.

 

Det samme opplever jeg flere ganger i uka i sesongen, altså folk med trimma moped og lettsykkel som ikke respekterer samfunnet rundt seg, og de lover og regler man har pliktet seg å følge. Jeg er for at grensa skal økes til 60-65 km/t, men da bør også de unge superheltene vise at de er modne nok til å ferdes på motoriserte kjøretøy, og respektere regler og andre rundt seg. Egentlig kunne man godt slått sammen moped og lett mc, satt grensa til 60-70 km/t, og passa på at alle kjøreskolene ikke juksa med opplæringa, noe mange kjøreskoler gjør med mopedopplæringa.

Lenke til kommentar

Jeg tok mopedlappen på skolen som et fag. Tror ikke jeg betalte noen ting. Gikk over et helt år. Var også noen misforståelser på slutten av året så ingen kjørte opp. Vi fikk plutslig lappen utlevert.

 

Jeg kjøpte ny SYM JET 50 som jeg trimma mens jeg holdt på med lappen. Den gjorde lett over 100km/t på sletta og opp mot 120km/t i nedoverbakker. Hatt mye morsom idiotkjøring med den ja... Bytta dekk innimellom fordi de var utslitt på sidene. Støtta + div plast detaljer var også slitt bort etter mye subbing i asfalten. Fatter mener jeg er et mirakel på 2 bein :!: Jeg har hvertfall skremt vettet av 50 gamlinger og husker spes. trynet til ei gammal kjerring når jeg tok ha på inner`n. haha, Kjørte den mopeden med livet som innsats... mimre mimre...

 

Og ha en moped som går i 45km/t er flaut. syntes dem hvertfall bør gjøre 60 i lange oppoverbakker. Bråkete mopeder skulle vært avskilta på stedet.. irriterende mygg lyd!

 

45km/t er rett og slett for sakte! Norske lover ødlegger all moroa og lager rot i trafikken.

Lenke til kommentar
Jeg tok mopedlappen på skolen som et fag. Tror ikke jeg betalte noen ting. Gikk over et helt år. Var også noen misforståelser på slutten av året så ingen kjørte opp. Vi fikk plutslig lappen utlevert.

 

Jeg kjøpte ny SYM JET 50 som jeg trimma mens jeg holdt på med lappen. Den gjorde lett over 100km/t på sletta og opp mot 120km/t i nedoverbakker. Hatt mye morsom idiotkjøring med den ja... Bytta dekk innimellom fordi de var utslitt på sidene. Støtta + div plast detaljer var også slitt bort etter mye subbing i asfalten. Fatter mener jeg er et mirakel på 2 bein :!: Jeg har hvertfall skremt vettet av 50 gamlinger og husker spes. trynet til ei gammal kjerring når jeg tok ha på inner`n. haha, Kjørte den mopeden med livet som innsats... mimre mimre...

 

Og ha en moped som går i 45km/t er flaut. syntes dem hvertfall bør gjøre 60 i lange oppoverbakker. Bråkete mopeder skulle vært avskilta på stedet.. irriterende mygg lyd!

 

45km/t er rett og slett for sakte! Norske lover ødlegger all moroa og lager rot i trafikken.

 

Men tenker du litt etter så er sånne som deg grunnen til at mopedene ikke går i mer enn 45km/t :p

Lenke til kommentar
Gleder meg til jeg får bil :) Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det :)

 

Vær så god! Da kjører jeg bare forbi deg.

 

Da kjører du jo bare for å provosere din idiot!

 

 

Å legge seg i midten av veien minsker risikoen for å bli forbikjørt, dermed blir det mer trafikksikkert.

HAHA, de postene dine i denne topicen er latterlige..Jeg har selv lett lappen, og ja jeg kjøpte ny sykkel, en 4-takt..den kostet meg 42,5k kr..Lappen kostet meg 12k og IKKE mellom 17-20k..det å legge seg midt i veien er i alle fall det dummeste du gjør..hva gjør du om en bil eller lett motorsykkel kjører forbi deg på høgresiden og det kommer en bil imot? Du får sug på høgresiden og ligger du da i 80km/t og mister kontrollen er du dø..

Det som er riktig er at du skal legge deg midt mellom høgre og venstre HJULspor i høgre felt..

 

En ting til: hadde han som skulle ligge foran deg hatt bil og lagt seg foran deg i 30km/t..tror du han hadde latt seg kjøre forbi av en lat moped? Tviler på det :)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
Gleder meg til jeg får bil :) Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det :)

 

Vær så god! Da kjører jeg bare forbi deg.

 

Da kjører du jo bare for å provosere din idiot!

 

 

Å legge seg i midten av veien minsker risikoen for å bli forbikjørt, dermed blir det mer trafikksikkert.

HAHA, de postene dine i denne topicen er latterlige..Jeg har selv lett lappen, og ja jeg kjøpte ny sykkel, en 4-takt..den kostet meg 42,5k kr..Lappen kostet meg 12k og IKKE mellom 17-20k..det å legge seg midt i veien er i alle fall det dummeste du gjør..hva gjør du om en bil eller lett motorsykkel kjører forbi deg på høgresiden og det kommer en bil imot? Du får sug på høgresiden og ligger du da i 80km/t og mister kontrollen er du dø..

Kjøreskolene her i distriktet sier ihvertfall at de fleste ligger på 20k kr i gjennomsnitt, alt ifra 15k til 25k kr for lappen. Skulle man stryke på oppkjøringa på lettsykkel én gang, så får man jo en ekstrautgift bare der på flere tusen kroner.

 

Han mente nok legge seg i midten av kjørefeltet (uten at jeg skal si det helt sikkert). Du som sier du selv har lettlappen burde vel vite at det er forbudt å kjøre forbi på høyre side? Uansett så har jeg erfart flere ganger da jeg har tura rundt i bilen at folk på moped/lett mc kjører forbi på høyre side, ofte i kryss. Hva hjelper det da med god opplæring når man uansett gjør galt?

 

Hjelper lite å komme med argumentet at skal man kjøre fortere, så tar man lettlappen, fordi opplæringa til moped er så elendig. Begge parter kjører jo like ille..

Lenke til kommentar
Gleder meg til jeg får bil :) Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det :)

 

Vær så god! Da kjører jeg bare forbi deg.

 

Da kjører du jo bare for å provosere din idiot!

 

 

Å legge seg i midten av veien minsker risikoen for å bli forbikjørt, dermed blir det mer trafikksikkert.

HAHA, de postene dine i denne topicen er latterlige..Jeg har selv lett lappen, og ja jeg kjøpte ny sykkel, en 4-takt..den kostet meg 42,5k kr..Lappen kostet meg 12k og IKKE mellom 17-20k..det å legge seg midt i veien er i alle fall det dummeste du gjør..hva gjør du om en bil eller lett motorsykkel kjører forbi deg på høgresiden og det kommer en bil imot? Du får sug på høgresiden og ligger du da i 80km/t og mister kontrollen er du dø..

Kjøreskolene her i distriktet sier ihvertfall at de fleste ligger på 20k kr i gjennomsnitt, alt ifra 15k til 25k kr for lappen. Skulle man stryke på oppkjøringa på lettsykkel én gang, så får man jo en ekstrautgift bare der på flere tusen kroner.

 

Han mente nok legge seg i midten av kjørefeltet (uten at jeg skal si det helt sikkert). Du som sier du selv har lettlappen burde vel vite at det er forbudt å kjøre forbi på høyre side? Uansett så har jeg erfart flere ganger da jeg har tura rundt i bilen at folk på moped/lett mc kjører forbi på høyre side, ofte i kryss. Hva hjelper det da med god opplæring når man uansett gjør galt?

 

Hjelper lite å komme med argumentet at skal man kjøre fortere, så tar man lettlappen, fordi opplæringa til moped er så elendig. Begge parter kjører jo like ille..

det vet jeg veldig godt at det ikke er..men om han mener det han sa så ville han altså lagt seg midt i VEIEN, alså ikke kjørebana og dermed er det mange biler som kjører forbi på høgresida sjølv om det er lov eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka.

forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg.

 

jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18.

 

går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen.

 

Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel.

 

 

Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;)

Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år ;)

fy fanken for noe tull!

lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa)

sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye.

 

 

Si meg, hvor tjukk er du i huet ditt?? Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,-

 

Du er faen meg blåst ass!

 

men du kjomikk'n..

 

eg betalte:

10000,- for lappen

4500,- for kliss nytt kjøreutstyr

1800,- for kvalitetshjelm hos bullfighter

18000,- for virago'n i bra stand

 

 

 

 

til nå har eg kosta på virago'n 500,- til ventiljustering og tatt ett par olje skift....

 

ligger ikkje veldig mykje over 30000,- her...

 

 

 

 

 

 

motsettning til kompis som kjøpte moped til 26000,- og tillegg fekk lappen på rundt 6000,-

 

 

 

 

lett-mc har bedre opplæring enn moped, uansett hvordan du snur og vender på sykkelen...

JA! men fy svarte!! det er ikke alle i landet her som har råd til å spytte 30 000,-!? vi som ikke har råd, må leve på en moped som går 45 i 80 sona... Jækla skummelt!

Lenke til kommentar
Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel.

 

 

Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;)

Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år ;)

kommer helt an på om du er en god sjåfør, vis du betaler 20k så betyr det bare at du trenger det, her i bergen er det et tilbud 12k for lett lappen alle 6 obligatoriske kjøretimer med teori og oppkjøring inkludert, så kand du kjøpe en brukt lett sykkel 15-20k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...