RandiA Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hvordan retter jeg opp en skjev grunnlinje? Bruker et bilde bare som eksempel, fordi jeg hadde et "skjevt" rekkverk til støtte i mørket, ble selvsagt grunnlinjen noe skjev. Og slikt skjer jo ofte. Kunne være greit å få et enkelt tips om hvordan dette raskt kan rettes i Photoshop. (Jeg har norsk meny, og det er ikke alltid greit å finne de tilsvarende norske betegnelsene for oppgitte engelsk, selv om jeg har hovedfag i engelsk :!: ) RandiA Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hvordan retter jeg opp en skjev grunnlinje? Bruker et bilde bare som eksempel, fordi jeg hadde et "skjevt" rekkverk til støtte i mørket, ble selvsagt grunnlinjen noe skjev. Og slikt skjer jo ofte. Kunne være greit å få et enkelt tips om hvordan dette raskt kan rettes i Photoshop. (Jeg har norsk meny, og det er ikke alltid greit å finne de tilsvarende norske betegnelsene for oppgitte engelsk, selv om jeg har hovedfag i engelsk :!: ) RandiA Finn frem måleverktøyet. På CS2, så ligger det sammen med "Eyedropper tool" (Jeg har engelsk versjon så de norske menyene må vi "gjette" oss frem til). Med måleverktøyet så streker du opp den linjen du vil rette opp. Så lar du merkingen være og velger "Edit -> Free Transform" (Rediger -> Fri rotasjon?) evt Ctrl+T, da skal vinkelen allerede fære fylt inn, så da er det bare å trykke OK.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Stemmer ikkje heilt. Ein kan bruke linjalverktøyet og dra ein linje langs det som skal vere rett, men so må ein gå til Edit --> Rotate canvas --> Arbitrary (Rediger --> Roter arbeidsområde --> Tilfeldig?). Ein kan bruke Free transform, men då må ein rotere manuelt. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Stemmer ikkje heilt. Ein kan bruke linjalverktøyet og dra ein linje langs det som skal vere rett, men so må ein gå til Edit --> Rotate canvas --> Arbitrary (Rediger --> Roter arbeidsområde --> Tilfeldig?). Ein kan bruke Free transform, men då må ein rotere manuelt. Du har rett, my bad.. Uansett, vinkelen vil være lagt inn når du åpner rotasjonsmenyen for canvas'en.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Hmmm... Det var visse ting jeg ikke fikk til helt nei: For det første, hvordan vet man hvor man skal trekke den måler-tråden....bare ta det på slump? Neste: Fri transformering under Rediger var ikke "trykkbar" hos meg. Jeg kunne bruke under Bilde - Arbeidsområde - Fri Transformering. Neste: Prøvde med en vinkel som stod oppgitt, trykket OK, men det ble jo et hvitt felt oppe og nede, skrått på bildet da...må jeg skjære bort det da? Det var der når jeg lagret bildet også... gjør visst ikke dette helt rett.. RandiA Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Neste: Prøvde med en vinkel som stod oppgitt, trykket OK, men det ble jo et hvitt felt oppe og nede, skrått på bildet da...må jeg skjære bort det da? Det var der når jeg lagret bildet også... gjør visst ikke dette helt rett..RandiA[/size] Joda, nå er du på rett veg. Det blir hvite felter der hvor bildet er "rotert bort", akkurat som du ser arket under om du roterer det øverste arket i en bunke. Så her må du, som du indikerer, beskjære. Alt etter rotasjonsvinkelen, så mister du mer eller mindre av hjørner og kanter. Et bilde jeg tog for å illustrere en skjevhet ble redusert fra 8 til knappe 4 Mp, men da var det ca 20° skjevt. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 OK, ser det er mye presisjonsarbeid og øving som skal til på det der...man kan ikke bare dra et rektangel og beskjære...man må trekke linjer igjen da, og så rotere opp bildet etterpå...sikkert en øvelses-sak. RandiA Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 OK, ser det er mye presisjonsarbeid og øving som skal til på det der...man kan ikke bare dra et rektangel og beskjære...man må trekke linjer igjen da, og så rotere opp bildet etterpå...sikkert en øvelses-sak.RandiA Det letteste er å skyte i RAW, så retter du opp i RAW-converteren i PS (der er det en egen funksjon, ikonet er en vinkel), da vil beskjæring/oppretting skje automatisk før du åpner det i PS for videre etterbehandling, og i riktig "aspect ratio". Skulle du da bli misfornøyd, sletter du bare .xmp-fila med samme navn som bildet, og du kan begynne på nytt. RAW-filen blir ikke forandret uansett hvor mye du "herjer" med den i PS/RAW. All "herjing" blir lagret i den omtalte .xmp-filen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takk skal du ha, skal gjemme det rådet....har ikke tatt i bruk RAW funksjonen enda...bør foto-øve litt mer først. (Får passe på å holde kameraet rettest mulig i mellomtiden kanskje... :!: ) RandiA Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hvis du vil gjøre det veldig enkelt kan du jo bruke Picasa? Der er det en roteringsfunksjon som fungerer helt greit. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) For det første, hvordan vet man hvor man skal trekke den måler-tråden....bare ta det på slump?Langs horisonten, eller ei anna linje som skal vere vassrett. Neste: Fri transformering under Rediger var ikke "trykkbar" hos meg.Truleg fordi JPG-bilete ein opner i PS vert opna som eit Background-lag. For å gjere det om til eit vanleg, redigerbart lag, hald inne Alt og dobbeltklikk på laget. (der er det en egen funksjon, ikonet er en vinkel),Tilsvarande funksjon finst i eit filter i PS: Filters --> Distort --> Lens Correction. Der finn ein verktøyet oppe til venstre. Redigert: Men ein må då beskjære. Endret 18. november 2007 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takk skal du ha Torbjørn...tar vare på den "oppskriften der..og må øve på det. Kom hjem fra en "fotosafari" nå og laster inn flere hundrede bilder, mange fine egentlig, men dessverre med skjev grunnlinje på en god del, som ellers er i fokus og flotte. Tror jeg må holde på en gal måte jeg...forresten en del ble tatt i halvmørket, med bosskasser og litt forskjellig til stativ...og da hadde jeg ikke stort valg på "skjevheten". Kanskje Picasa blir en lett-vint-løsning da. Har visst den på en laptop, men burde kanskje ta ned den på min stasjonære, hvis PS blir for innviklet... RabdiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Nå har jeg øvd litt på dette i Photoshop (7.0), ser at bildet ikke mister noe på "størrelsen" her, ved oppretting av skjevhet. (Slik det gjør i Picasa). Nå fungerte det greit med måler-"tool" og den vinkelen som kom opp...men videre for å presisere: det blir altså en del hvite "skrå" felter rundt bildet, og har jeg forstått det rett, tar jeg da altså crop verktøy, markerer så jeg unngår alt "det hvite" og så beskjærer? Altså reduserer bildet noe. Jeg lagrer det da i nytt navn på høyeste kvalitet. ("Størrelsen" ble faktisk større enn originalen). Har jeg forstått dette rett nå, og kan fortsette slik??? Etter at bildet var rettet opp, justerte jeg lys, kontrast, blir det rett rekkefølge? Eller burde jeg justert dette FØR skjevhet-oppretting? Takker for respons. RandiA Endret 14. desember 2007 av RandiA Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Du gjør det enklest i Photoshop ved å bruke crop verktøyet direkte. Marker et crop område og vri dette ved å ta tak i hjørnet slik at horisonten på crop området blir riktig i forhold til bildet. Dra deretter sidene ut/inn slik at du får ønsket utsnitt. Endret 14. desember 2007 av froggyler Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Du gjør det enklest i Photoshop ved å bruke crop verktøyet direkte. Marker et crop område og vri dette ved å ta tak i hjørnet slik at horisonten på crop området blir riktig i forhold til bildet. Dra deretter sidene ut/inn slik at du får ønsket utsnitt. Hmmm...den der fikk jeg ikke til, med crop-tool direkte kunne jeg bare endre størrelsen i rektangel, fikk ikke opp noen "rotasjons-piler" så jeg fikk ikke rettet opp bildet. Her var en annen måte jeg prøvde, lurer på om den en brukbar??? : Tar frem bildet, åpner låsen for lag, velger Rediger-transformer-roter (ikke skråstill, mister proporsjonene da), så drar jeg bildet til horisonten ser rett ut, bruker deretter crop-tool og beskjærer. Hvis denne måten er "rett" var jo den veldig enkel. Hva sier ekspertisen?? Har nå så mange bilder jeg må gjøre dette med, at jeg må finne en sikker, enkel måte som passer meg, greiest å holde seg til EN fremgangsmåte man blir "flink" i RandiA Endret 14. desember 2007 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror denne måten å gjøre dette på, er relativt ny - Muligens i CS3? Den har også kommet i PS Elements 6 Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror denne måten å gjøre dette på, er relativt ny - Muligens i CS3? Den har også kommet i PS Elements 6 Tom Jo. nå så jeg at jeg kunne få frem rotasjons-piler direkte i crop-tool og snu litt på bildet, men jeg synes det var vanskelig å se/få oversikten om bildet ble helt rett før jeg croppet... RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror denne måten å gjøre dette på, er relativt ny - Muligens i CS3? Den har også kommet i PS Elements 6 Tom Jo. nå så jeg at jeg kunne få frem rotasjons-piler direkte i crop-tool og snu litt på bildet, men jeg synes det var vanskelig å se/få oversikten om bildet ble helt rett før jeg croppet... RandiA Det er den samme erfaringen jeg har med PSE 6. Så jeg bruker ikke den. Den beste implementasjon rent brukermessig er vel Picasa sin... Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Det er den samme erfaringen jeg har med PSE 6. Så jeg bruker ikke den. Den beste implementasjon rent brukermessig er vel Picasa sin... Tom Ja, Tom...Picasa sin er den som både ser best ut og fungerer enklest, men problemet er at jeg har ikke funnet noen måte å bevare bildet i "stor størrelse" når jeg har brukt Picasa. Ett bilde går for eksempel fra å være 3,4MB til å bli ca 900kb, og det er ingen mulighet der i Picasa til å lagre på høy kvalitet som i Photoshop.. Jeg passer selvsagt på å beholde originalen, men det er jo det "rettede" bildet jeg vil bruke til printing etc. Så derfor er det viktig at det beholder stor kvalitet. PS Et annet spørsmål: når man retter opp skjevhet, lønner det seg å gjøre andre endringer (lys, kontrast etc) FØR man retter opp, eller ETTER at man har rettet og croppet? RandiA Endret 14. desember 2007 av RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 Tilleggs-spørsmål: (Nå begynner jeg å få til dette -ENDELIG -, morsomt, jeg varierer mellom å bruke de to fremgangsmåtene: linjalen, eller rotere bildet fritt selv, det siste passer når man ikke har noen direkte horisont eller linje å forholde seg til). Men det jeg lurer på er dette: Ser at det går an å gjøre denne rettingen på hovedlaget låst, eller man kan låse opp laget. Spiller det ingen rolle hva man bruker av lag?. Det forundrer meg også noe at bildet, som jeg lagrer i høyeste kvalitet, blir så mye større etter denne operasjonen. Størrelsen kan gå fra ca 4MB til over 6MB for eksempel. Jeg har bevisst valgt høyeste kvalitet når det skal brukes til utprinting. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå