Dipstick Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg har et lite problem med laptopen min. Naar jeg starter maskinen kommer innloggingsbildet som vanlig, men naar jeg logger inn starter ikke explorer. Alt jeg er er kun bakgrunnsbildet. Ctrl-alt-del fungerer, og jeg ser da i prosessene at explorer.exe ikke kjoerer. Jeg kan starte andre programmer for task manager, og alt ser ut til aa fungere ellers. Jeg aner ikke hvordan dette har skjedd, det skjedde bare plutselig etter en omstart. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjoere? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Du kan forsøke en systemgjenoppretting til før dette skjedde Tilbehør->systemverktøy->systemgjenoppretting. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Du kan forsøke en systemgjenoppretting til før dette skjeddeTilbehør->systemverktøy->systemgjenoppretting. Har proevd, men jeg finner ikke noen restore points naar jeg kjoerer system restore. Noen andre forslag? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Får du starter explorer ved å skrive explorer.exe fra Task manager? Hva skjer om du starter i sikker modus (F8 under oppstart, velg sikker modus), samme problem? Fra sammen meny (F8), har man valget om å starte med "Siste fungerende.......", prøv det. Du har ikke mistanke om noe form for virus/spyware etc.? Du kunne ha forsøkt en systemfilsjekk ved å skrive sfc /scannow (mellomrom mellom sfc og / ). Du trenger muligens XP CD-en. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Får du starter explorer ved å skrive explorer.exe fra Task manager? Hva skjer om du starter i sikker modus (F8 under oppstart, velg sikker modus), samme problem? Fra sammen meny (F8), har man valget om å starte med "Siste fungerende.......", prøv det. Du har ikke mistanke om noe form for virus/spyware etc.? Du kunne ha forsøkt en systemfilsjekk ved å skrive sfc /scannow (mellomrom mellom sfc og / ). Du trenger muligens XP CD-en. Takk for svar. Jeg har proevd dette uten aa komme noe videre. I safemode skjer akkurat det samme, svart skjerm uten noe explorer. "siste fungerende" fungerer heller ikke. sfc /scannow scanner og avslutter uten at det skjer noe mer. Har egentlig ikke mistanke om virus eller spyware. Kjoerer baade antivirus og anti spyware software og den har ikke funnet noe verken foer eller etter dette skjedde. Noen flere tips, eller er det bare aa reinstallere? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Gjorde du noe i forbindelse med omstarten - var det pga. en oppdatering etc? I sikkermodus kan du logge deg på brukeren Administrator. Blir det det samme problemet der også? Endret 17. november 2007 av norbat Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Gjorde du noe i forbindelse med omstarten - var det pga. en oppdatering etc? I sikkermodus kan du logge deg på brukeren Administrator. Blir det det samme problemet der også? Gjorde ingenting spesielt i forbindelse med omstarten. Det som skjedde var at laptopen hadde gaatt tom for stroem paa batteriet etter aa ha staatt ubrukt i noen timer. Jeg plugga saa i stroemmen, og naar jeg vekket den fra dvalen var dette allerede skjedd. Jeg tok saa en omstart for aa se om det hjalp, noe det altsaa ikke gjorde. Proevde aa logge inn som adminitrator ogsaa, men akkurat det samme skjedde da... Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hva skjer når du prøver å starte "C:\Windows\explorer.exe" ? Får du opp at filen ikke finnes? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Hva skjer når du prøver å starte "C:\Windows\explorer.exe" ?Får du opp at filen ikke finnes? Ja, faar beskjed om at windows ikke finner explorer.exe Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 En mulighet er jo å hente den ut fra den maskinen du sitter på nå, og legge den inn i C:\Windows\ Det er ikke værre enn å brenne den ut på en CD og bruke CMD til å kopiere den inn. Jeg garanterer ikke at det vil fungere. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 En mulighet er jo å hente den ut fra den maskinen du sitter på nå, og legge den inn i C:\Windows\Det er ikke værre enn å brenne den ut på en CD og bruke CMD til å kopiere den inn. Jeg garanterer ikke at det vil fungere. Det er samme maskinen jeg sitter paa naa, men jeg kan jo faa tak paa en fil fra en annen maskin. Faar starta alle programmer helt fint... Spoers om det ikke bare blir en reinstallering paa meg. Maskina kan sikkert ha godt av en liten refresh uansett Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Finner du explorer.exe hvis du søker etter fila? Post gjerne en hjt-logg. Den kan evt. fortelle om det ligge noe på PC-en som ikke hører hjemme der. Last ned Hijackthis. Legg det i en egen mappe på skrivebordet. Start programmet, velg "Do a system scan and save a logfile". Loggfilen kopierer du og poster. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Finner du explorer.exe hvis du søker etter fila? Post gjerne en hjt-logg. Den kan evt. fortelle om det ligge noe på PC-en som ikke hører hjemme der. Last ned Hijackthis. Legg det i en egen mappe på skrivebordet. Start programmet, velg "Do a system scan and save a logfile". Loggfilen kopierer du og poster. Takk for tipsene, men det ble til at jeg reinstallerte windows. Måtte ha laptopen opp og gå, og hadde allerede knota med dette en stund, så da fant jeg ut at jeg likegodt bare kunne reinstallere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå