Lsass Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei dere. Fikk et problem her om dagen. Det startet etter jobb, jeg slet med å få nøkkelen inn i tenninga inni bilen. Etter litt strev gikk den tilslutt inn. Dagen etter oppstod problemet igjen, men det virket som jeg måtte dytte nøkkelen inn og at den sklidde veldig tregt inn. Som om jeg stakk noe gjennom gele. Etter dette fikk jeg ikke vridd om nøkkelen og nå har rattlåsen satt seg fast :S Noen som har noen triks? Nøkkelen sitter i tenninga. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Regner med du har forsøkt å lirke, altså rett og slett riste i nøkkelen mens du prøver å vri. forsøk samtidig og dra nøkkelen litt ut og inn også. Mye makt hjelper sjelden, men det finnes ingen fasit. Pass også på at rattet ikke står i spenn mot rattlåsen når du prøver. Men akkurat hva slags bil er dette snakk om, og er nøkkelen helt inne i rett posisjon for vridning nå? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 På min bil hjelper det å bare vri litt på rattet dersom det skjer at rattlåsen blokkerer nøkkelen. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Det er en toyota carina 1997. Nøkkelen er så langt inn som man får den ja, har prøvd å lirke litt fram og tilbake, rørt på rattet og alt mulig egentlig hva mener du med, Pass også på at rattet ikke står i spenn mot rattlåsen når du prøver.? kan du forklare det litt nærmere? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hvis hjulene står i en slik posisjon at de presser styringen en vei, men rattet er blokkert av rattlåsen står "rattet i spenn mot rattlåsen". Det er bare å vri rattet til det blokkeres i andre retningen, samtidig som du vrir på nøkkelen dersom det er tilfellet. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Kanskje litt dårlig forklart Lsass, men jeg mente akkurat det som jonepet har forklart nå. Hvis man feks tar ut nøkkelen, og vrir rattet til rattlås slår inn, vil rattet høyst sannsynlig presse på låsemekanismen, slik at man ikke får vridd nøkkelen uten å ta i mye. Men hvis du nå har prøvd det som er av lirking i både ratt og nøkkel samtidig, og du heller ikke får nøkkelen ut, er det vel ikke så mange alternativer som gjenstår, men du kan jo prøve med litt CRC/WD40 som har en sånn plastslange slik at du får kjørt smøringen inn der nøkkelen går inn. Hvis låsen er utslitt hjelper neppe dette, men det hender også at fettet på låsepallene har blitt hardt, og at disse ikke glir skikkelig. Da kan smøremiddel+ mer lirking hjelpe for en periode. (Låsepaller er altså de små fjærbelastede metall/kobber platene som nøkelen presser ut når man stikker den i låsen, før disse er i rett posisjon, får man ikke vridd) Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Ah, nå skjønner jeg. Skal prøve alt dette i morra tidlig, har sprayet inn middel med sånn tynn plastslange allerede ;o Jeg får nøkkelen ut igjen Men ettersom at dette skjedde etter jobben for en uke siden også, så tror jeg kanskje at det er noe galt også.. så har bestilt time Men må visst få naf til å kjøre den ned, dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå