Tydeus Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Nå har en bestillt 1 stk Sapphire ATI Radeon HD2600 XT AGP GDDR3 som jeg regner med å hente hos Pcutstyr på mandag. Kortet skal erstatte et godt brukt Sapphire 9800LE med software mod til 9800 pro. Vil her legge inn litt erfaring ved kjøp/bruk av dette kortet for oss som har ett litt eldre agp system. Kortet skal inn i en P4 2.6 ghz med 1 gig ram. Maskinen benyttes i hovedsak til WoW og filmbruk og en og annen runde med HL2. Håper at maskina nå vil kunne dra HD-DVD avspilling/blu-ray filmer uten hakking på et litt eldre system Har tatt en kjapp runde 3DMark runs: 3Dmark03 ATI Radeon 9800LE@9800Pro : 4359 3DMark03 ATI Radeon HD2600XT: 8647 3DMark05 ATI Radeon 9800LE@9800Pro: Ikke kjørt 3DMark05 ATI Radeon HD2600XT: 5440 Generell erfaring så lang er at kortet er stabilt til video og har fått dobblet ytelsen i spill i forhold til tidliger. Men har ikke fått testet full funksjonalitet i høyere oppløsning eller HDMI. Når det gjelder bruk av kortet til spilling av World of warcraft må jeg si at dette er en suveren oppgradering kjører nå alt av details på max, men uten uten anti-aliasing. Har gått fra 30 fps til 50-60 fps. I Ironforge ligger FPS på 25-30 FPS. Når det gjelder negative erfaring sålangt er støyende vifte ved spilling. Usikker på om dette er normal med hørbar vifte da jeg på mitt forrige kort hadde ettermontert vifteløs løsning levert fra zalman. Endret 23. november 2007 av Tydeus Lenke til kommentar
qwert Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Dette kan bli (midlertidig) drivertrøbbel. AMD/ATI har rotet til AGP-kompatibiliteten i drivere etter Catalyst 7.7 og HD 2600 XT AGP er ikke ennå i de offisielle driverne direkte fra AMD/ATI (så sent som Catalyst 7.10). Har vurdert nøyaktig samme kortet selv som en siste oppgradering til min reste-HTPC (HD video og litt spillguffe), men holdt tilbake grunnet de potensielle driverproblemene. Er derfor meget interessert i erfaringene dine. Hva annet har du i maskinen som skal oppgraderes? Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei! Sitter her og teller på fingrene om jeg skal anskaffe meg dette kortet. Lurer bl.a. på om det følger med et HDMI adapter. Og er det 2x DVI eller er det en DVI + en VGA? OG selfølgelig om vifta bråker.. Jeg har tenkt å erstatte Asus GeForce 6600 som jeg har hatt i et og et halvt år nå. Kjører Vista på et ASUS A8V med AMD Athlon x2 3800+ med 2 GB Minne. Dette er hoved-PC-en min for tiden, og jeg har tenkt å gjøre denne om til Stue-PC ved neste oppgradering, en av grunnene til å kjøpe nettopp dette kortet siden det vil klare seg greit til den type bruk.. Gleder meg til å høre hvordan det går.. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har kjøpt meg Radeon HD 2600 PRO. Har hatt veldig mye driverproblemer, og må kjøre på de eldre driverene som følger med på cden. Ellers er det veldig stillegående Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Heisann vært lite oppdatering her da Pcutstyr var utsolgt, men skal hente kortet idag kl 15 så da blir det et par oppdateringer. Gleder meg til å prøve og krysser fingrene for at jeg slipper driverproblemer Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) HD 2x00 AGP-serien er ennå ikke å finne i siste Catalyst 7.11 direkte fra AMD/ATI. Enkelte rapporterer fortsatt om problemer (også med eldre og offisielt støttede AGP-kort) mens andre melder suksess med en liten inf-modifikasjon. Håper du får tak i det og at alt funker bra siden jeg er interessert i resultatene. Alltid kjekt når noen andre vil leke forsøkskanin så man slipper å gjøre det selv... Endret 22. november 2007 av qwert Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Ok driver å tester litt her. Lastet ned nye drivere fra Sapphire http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php som er fra 4 november beregnet for AGP. Da nyeste Catalyst driverne 7.11 ikke støttet AGP version. Startet med å kjøre 3Dmark03 som ikke vil starte... Derimot funker WoW supert foreløpig flere updates kommer snart når jeg får testet litt mer. Skal kjøre 3dmark05 nå Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Startet med å kjøre 3Dmark03 som ikke vil starte... 3DMark06/05/03 & PCMark05 Hotfix for nyere hardware. Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Håper du blir/er fornøyd med kjøpet! Skriver du et par linjer om hva som fulgte med i pakken og om det er 2xDVI utgang? Takk for linken til den inf-modisikasjonen din qwert, kjekt å ha.. Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Selve bundelen til kortet var heller laber, kortet har 1xdvi, 1xvga og vivo. Av bundel fulgte det med driver-cd, vga/dvi overgang, SVHS til RGB og en strømkabel! Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Labert, ja. Og så jeg som hadde håpet at du kunne ha fortalt oss hvorvidt HDMI-funksjonaliteten er (fullverdig) intakt på AGP-kortene. Har ikke sett noe om dette i andre tester. Endret 22. november 2007 av qwert Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Labert, ja. Og så jeg som hadde håpet at du kunne ha fortalt oss hvorvidt HDMI-funksjonaliteten er (fullverdig) intakt på AGP-kortene. Har ikke sett noe om dette i andre tester. Vel har ikke HDMI tv å teste på, men skal se hva jeg finner ut Det er også bug med ATI controll center som ikke vil starte slik at jeg ikke får justert noe. Blir test av nye drivere straks, bare bli ferdig med Raid Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Var lyd over HDMI jeg tenkte på, men det blir det vel litt vanskelig for deg å teste. Det ville uansett trengt ATIs spesialovergang og dette er ikke 'reklamert med' som en egenskap for AGP-kortene (edit: ikke hos Sapphire i alle fall, ser at HIS gjør det). Ikke dermed sagt at det ikke kan fungere likevel (skjønt jeg tviler). Dog, du kan kanskje sjekke om det dukker opp en ekstra lydenhet ('ATI HD Audio rear output' i XP eller 'Digital Output Device (HDMI)' i Vista) med noen av driverne. Edit: Hrmpf... Dette var da svært lite lovende for dette kortet til filmbruk... Endret 22. november 2007 av qwert Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 ...HDMI-funksjonaliteten er (fullverdig) intakt på AGP-kortene. Har ikke sett noe om dette i andre tester. Så det betyr kanskje at det ikke hjelper å benytte seg av en såkalt "Active HDMI adapter" e.l. som jeg leste om et eller annet sted som jeg seff ikke husker nå.. Hadde som nevnt i en post ovenfor tenkt å bruke dette i en HTPC sånn med tiden. Vet noen om HDCP støttes over komponent (ikke kompositt)? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Så det betyr kanskje at det ikke hjelper å benytte seg av en såkalt "Active HDMI adapter" e.l. som jeg leste om et eller annet sted som jeg seff ikke husker nå. Aner ikke. Var derfor jeg håpet at Tydeus hadde tenkt å teste dette. AMD/ATI bruker vel de analoge pinnene i DVI-overgangen til lyd slik at et 'vanlig' adapter ikke vil fungere uansett. Sapphire reklamerer ikke med denne funksjonen og jeg var usikker på om det i det hele tatt kunne fungere. Jeg ser dog at HIS nevner det og legger ved overgangen, så det er ennå håp. Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Fant litt info her om HDMI egenskapene til kortet. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Nettopp. Sapphire 'støtter' ikke HDMI i det hele tatt, men det er ikke dermed nødvendigvis sagt at det ikke fungerer. De støtter videoakselerasjon, men det fungerer jo tilsynelatende ikke pdd. Og de 'støtter' ikke HDCP (til tross for at kortet har klistremerket som bekrefter det). Merkelig om HIS skulle få dette til og ikke Sapphire, så her tipper jeg det er sistnevnte som dekker seg selv ved å ikke love ting som kanskje ikke fungerer helt som det skal i driverne (og det virker tross alt klokt av dem). Nuvel: Håper de får en orden på dette siden video/HTPC virker som hovedgrunnen til å i det hele tatt skulle vurdere et av disse. Endret 22. november 2007 av qwert Lenke til kommentar
DHM Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Noen som har prøvd med Inf-modifikasjonen ? Edit: For dere som lurer, på baksiden av esken er det et klistermerke som det står: "AGP Version - HDMI features not supported" Endret 22. november 2007 av DHM Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Edit: For dere som lurer, på baksiden av esken er det et klistermerke som det står: "AGP Version - HDMI features not supported" Jupp, ska'kke værra lett å holde seg til gammel teknologi.. I følge skjemaet som Tydeus hadde i sin post, står det at den støtter HDTV over component, men da ikke sikkert med HDCP-innhold (blir vel nedskalert eller lignende - pokker ta DRM) Ja, ja og med "CPU-penalty" pga AGP-bridgen så tror jeg jeg står over dette kortet. Takk for infoen alle sammen! Lenke til kommentar
DHM Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Eneste som drar PC-en min tilbake er cpuen min atm. Blir vel litt overklokking på meg ja ;o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå