Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nytt skjermkort


Treasure

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp til kjøp av nytt grafikk kort til min Dell Dimension 8400.

 

Mitt system:

Intel P4 2.8ghz

1.5GB RAM DDR2 400mhz

400 Watt Strømforsyning

 

Jeg liker Nvidia GeForce 8800 serien, men hvis noen har forslag til et bra ATI kort, så sier jeg ikke nei. PC-en min har PCI Express slot.

 

Kjører multiboot med XP Pro og Vista. Hvilket skjermkort passer best til min PC? Jeg vil jo ha best mulig og helst slippe at det blir "overkill" i forhold til resten av maskinen. Hvis jeg kjøper et veldig bra grafikk kort, hva må jeg oppgradere? Jeg vurderer å kjøpe et GeForce 8800 GTS, overkill? Prisen kan være mellom 1000-3000kr helst, men kan strekke meg enda lenger.

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, med fare for å gjenta meg selv og hundre andre anbefalinger her om dagen vil jeg jo si at et 8800GT kort er det beste kjøpet om dagen. Det er en god del bedre enn 8800GTS som er på vei ut. Billigere er det og. Et par eksempler fra Amentio.no;

Club3D

Asus

Drøye 1700 for et toppkort som ikke er så langt fra 8800GTX. Det eneste som er negativt er at man ikke får tak i de :p (ETA datoene er mildt sagt ikke til å stole på)

Men om du ikke trenger det på dagen kan du jo legge inn bestilling slik at du er i køen vertfall. sjekk prisguiden

 

Det blir kanskje litt overkill, men om det er nødvendig å kjøpe ny prosessor er jeg usikker på. Blir jo fort penger ut av slikt, men denne er vel fullt brukbar.

Om vi hiver med 2gb raskere minne nermer vi oss vel budsjettaket på 3000 :p

Men om CPU/Minneoppgradering er nødvendig vet jeg altså ikke, det er godt mulig du klarer det lenge med nytt skjermkort. Men om det skulle bli aktuelt, må du huske å sjekke om hovedkortet støtter Core 2 Duo, og raskere minnehastighet.

 

Om du vil spare noen hundrelapper kan du eventuelt vurdere 8800GT med 256mb minne (til forskjell for standard som er 512mb) Men regn med at du må vente minst like lenge på dette.

 

Det finnes alternativer fra ATI, men også de er i en periode med utskiftninger av kort. Blant annet HD38xx serien som er omtalt en del her på forumet. Så du kan lese der selv.

 

Ang strømforsyning så tror jeg det vil holde sånn ca akkurat. Det kommer dog an på om det er en kvalitets 400W. Jeg har en 420w Thermaltake og håper den holder til min nye maskin med blant annet 8800GT, quad prosessor og en gjeng harddisker etc.

Du kan jo sjekke med denne Strømforsyningskalkulatoren som gir en pekepinn på hvor mye strøm PC-en trenger.

Endret av Nessa
Lenke til kommentar

Litt av en jobb du har gjort :) Grunnen til at jeg har satt opp GTS i stedet for GT er netopp av den grunn at de ikke er å få tak i om dagen. Men ettersom de er billigere og bedre så vurderer jeg GT ja.

 

Amentio vet jeg ikke om er så lurt å bestille fra? Er jo billig, men en venn av meg bestilte et helt system som tok 1mnd å levere. Varene sto oppført "på lager" flere ganger, men det tok likevell lang tid.

 

Jeg bestiller nok sannsynligvis i dag, men om det blir GTS eller GT vet jeg ikke enda. Blir vel sannsynligvis GT.

 

Takker for et bra svar! :)

Lenke til kommentar

Nei jeg vet ikke med Amentio, har kun bestilt derfra en gang og kan ikke huske at det var no problem den gang. Men ville nok vært tryggere å bestille fra netshop eller komplett, men prisene er merkbart høyere. Om du kun skal ha skjermkortet kan du jo bestille fra multicom , men jeg vet ikke om det er så mye tryggere. Har blant annet en kompis med veldig dårlig erfaring med laptop reperasjoner\service derfra. Er jo kjedelig å vente, og 8800GTS er jo og et bra kort, men for min del er jeg alt for gjerrig til å kjøpe det, da venter jeg heller. Nå håper jeg bare Club3D kortet mitt kommer i morgen (som er ETA) men jeg regner ikke med det for å si det sånn :p

 

By the way finnes det mange tester av 8800GT på nettet, blant annet flere som sammenligner med GTS og GTX for den saks skyld.

 

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/geforce_8800_gt/

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=9

http://vr-zone.com/articles/Nvidia_GeForce...eview/5369.html

http://www.tweaktown.com/reviews/1210/1/pa...tion/index.html

 

Du kan godt sjekke ut ATI sine nye kort HD3850 og HD3870 også. Disse skal etter hva jeg har forstått være ATIs konkurrent til 8800GT, men ha noe lavere ytelse. Men de er også en del billigere, rundt 1300 kanskje? Høres jo bra ut, og kanskje noe mer passende til ditt nåværende system ellers, men når disse er lagervare aner jeg ikke.

 

edit: Ble litt nysgjerrig selv her, og fant at ATIs nye HD3850 256mb, altså det rimeligste av de to nye er ute i webshopene alerede. For eksempel her hos pcutstyr.no til 1.244,- (5 stk på lager)

Men jeg vet som sagt veldig lite om dette kortet, så da må du lese deg opp på tester som utvilsomt finnes i mengder på nettet, evt på forumet her.

Endret av Nessa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...