svenni84 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei Jeg undrer på hva jeg skal ta back up av for å sikre at redigeringen jeg gjør i LR ikke går tapt ved crash e.l. Noen som vet? Lenke til kommentar
Climber Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Du trenger backup av bildene dine, og "Lightroom Catalog.lrcat" Se informativ video på Lightroom Killer Tips Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Takker. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du trenger backup av bildene dine, og "Lightroom Catalog.lrcat"Se informativ video på Lightroom Killer Tips Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du trenger backup av bildene dine, og "Lightroom Catalog.lrcat"Se informativ video på Lightroom Killer Tips Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Bare å ta backup på DVD. Syns på ingen måte det er noen ulempe at katalogen ligger i Lightroom mappa og ikke en fil ved siden av hvert bilde . Det blir steike mange filer å holde styr på. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du trenger backup av bildene dine, og "Lightroom Catalog.lrcat"Se informativ video på Lightroom Killer Tips Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Bare å ta backup på DVD. OK - da er det nok noe jeg ikke fikk med meg. Men: HVOR legger Lightroom filer med info om endringene? Lenke til kommentar
El chico Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Katalogfilen ligger under "Mine Bilder/Lightroom". Her ligger også data for store preview som slettes med jevne mellomrom. Disse lagres slik at det ikke skal ta så lang tid å loade stort preview. Disse trenger du ikke ta backup av. Lenke til kommentar
Climber Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Neida, du trenger ikke speile disken din. Som jeg skriver holder det å ta backup av bildene dine + én fil. Hvis du ønsker å ha det tilsvarende som i Bibble, med en fil for hvert bilde, fikser Lightroom det også. Husker ikke kommandoen i farta, men det er noe slikt som å eksportere/lagre matadata. Da lagres en xmp-fil ved siden av hvert bilde. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Neida, du trenger ikke speile disken din. Som jeg skriver holder det å ta backup av bildene dine + én fil. Hvis du ønsker å ha det tilsvarende som i Bibble, med en fil for hvert bilde, fikser Lightroom det også. Husker ikke kommandoen i farta, men det er noe slikt som å eksportere/lagre matadata. Da lagres en xmp-fil ved siden av hvert bilde. Mener XMP bare er filer hvor en lagrer metadata som legges til bildene før de sendes til noen (eks. en kunde). Skal du lagre endringene som er gjort tror jeg du er nødt til å exportere RAW-filen til jpeg e.l. For å lage XMP-fil går du bare opp i menyen og velger "Metadata/save metadata to file" eller trykker Ctr-S. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Er det virkelig så tungvint i Lightroom? Lage speilbilde av harddisken på ekstern harddisk? Jeg har ikke engang tenkt å kjøpe ekstern harddisk - foretrekker å ha backup på CD/DVD. I Bibble er det veldig greit - det lages en liten fil tilhørende hver råfil på samme katalog. Dermed er det veldig greit å ta backup av disse sammen med de urørte råfilene. Var det jeg som ikke forstod alt eller var det såpass tungvint å ta backup av endringene i Lightroom? Liker nemlig Lightroom meget bra ellers - en god oppgradering fra Bibble. Neida, du trenger ikke speile disken din. Som jeg skriver holder det å ta backup av bildene dine + én fil. Hvis du ønsker å ha det tilsvarende som i Bibble, med en fil for hvert bilde, fikser Lightroom det også. Husker ikke kommandoen i farta, men det er noe slikt som å eksportere/lagre matadata. Da lagres en xmp-fil ved siden av hvert bilde. Mener XMP bare er filer hvor en lagrer metadata som legges til bildene før de sendes til noen (eks. en kunde). Skal du lagre endringene som er gjort tror jeg du er nødt til å exportere RAW-filen til jpeg e.l. For å lage XMP-fil går du bare opp i menyen og velger "Metadata/save metadata to file" eller trykker Ctr-S. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå