Nitrius Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Hvilken mobiler i dag er det som har "alt"? tenker på: godt kamera, avspilling av musikk/radio, bluetooth, wifi, 3g, gps, edge, symbian/windows mobile, video. Det er vel det jeg kan komme på nå. Har tittet veldig mye på Nokia N82 de siste dagene, og den frister, nå er ikke denne mobilen ute enda, så kan jo hende den flopper?(om noen har reviews om mobilen post gjerne en link) Har du andre anbefalinger kom med det. Ikke tenk på pris. Størrelse er dog litt viktig, må ikke være for stor eller klumpete. Endret 17. november 2007 av Nitrius Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 En sånn dings fins vel ikke, uheldigvis. Men du kommer ganske langt med en n95 for eksempel. Med mindre du trenger klippe og lime funksjoner, og et bedre tastatur, så kanskje en p1i ville være en idé. Om du ikke trenger litt flere programmer og flash- support, da kan en WM modell brått være en god del bedre. Ellers så er standard- browseren på WM håpløs i forhold til S60 versjonen av safari. Men, igjen, det er noen latterlige mangler der òg. Og ikke noe touch- skjerm.. N95en har innebygd gps, da, for dem som synes det er en god ide. Men den har ikke så veldig god batteritid, selv om de aller fleste problemene av den typen (inkludert at den hadde standby på under 12 timer) visstnok er borte nå, etter en del knot i begynnelsen. Hvis du ikke helt synes noe om å omstarte telefonen hele tiden, så blir p1 brått et veldig godt valg, synes nå jeg. Har hatt en sånn en stund, og det har vært veldig greit. Jeg hadde en heng i september, etter at jeg kjørte en hack av noe slag. Men den har litt mindre prosessor en de fleste andre enhetene, og den er litt seig innimellom. På den annen side, bedre batteri- tid. Og du får neppe noe problem med for lite ram, eller at programmer slår seg av eller henger fordi du kjører flere programmer samtidig. Og akkurat det er et problem på både s60 3dje utgaven (n95 og n82, etc.) og WM, eller generellt på smart- telefoner (og det er jo noe en kanskje bør være klar over før en kjøper en). Og det har blitt så mye mas om minne- problemer etterhvert at nokia tydeligvis holder på å lage en ny minne- manager i nyere firmware. Men, det kommer definitivt an på bruken, hvor mange kriser du får. Skjønt, hvis du ikke trenger å bruke telefonen til en haug med programmer på en gang.. hva skal du med en smart- telefon da. Et annet viktig ting er brukergrensesnittet. Jeg kunne ikke gått tilbake til noe uten touch- skjerm nå. Men andre synes UIQ (p1, m600, w950, w960) er fullstendig håpløst, med for små knapper, og masse feil- trykking hele tiden. Og sverger til s60 på grunn av det, som er tilrettelagt for meny- flipping med en d-pad (retnings- kloss?). Andre liker WM med alle mulige slags modding som er mulig, og alle funksjonene for å fikse på "idag"- skjermen som hvem som helst kan gjøre fra menysystemet. Uansett har de forskjellige grensesnittene diverse fordeler og ulemper, så det er absolutt best å velge en telefon som dette ut i fra bruken. Til sist er det vel tilkobling. N95 og n82 tror jeg har det meste, så du kan velge om du vil ha edge, eller kjøre på 3g. De har også en wifi g (teoretisk opp til 54Mbps). Mot en p1 som har b (11Mbps). Noe som i praksis tydeligvis gir en n95 optimalt ca. 600Kb/s, mot en p1 som tumler ned på ca. 200 vanligvis. ..Det er nok en lang vei igjen før mobil- telefoner er i samme klasse som bærbare PC-er.. En annen ting er frekvens- bånd. p1 mangler 850Mhz båndet, for eksempel. Så generelt kan en vel muligens si at du bør gjøre noe slags valg på 1. hva slags programmer du trenger å kjøre. 2. hva slags kontroll- type en ønsker seg. 3. utseende (helt klart viktig hvis en ikke er en person som liker Sony Ericsson). 4. Utvidelsesmuligheter på minne (hva slags standard, passer den i fotokameraet?) og tilknytningspunkter (usb, usb2, hva slags kontakter fins, er wlan viktig, etc). Og 5. om telefonen kan kjøre ScummVM og Full Throttle p.s. p1 har ikke et godt kamera. En ting er den dårlige fargekvaliteten når det blir lite lys, men du må typisk slite litt for å få tatt gode bilder. Men nå synes jeg at farge- fiksingen på en n95 gjør bildene umulige å bruke, så det kan vel hende at andre har bedre tips på akkurat kameraet. Men jeg mener, du får tatt noe som umiskjennelig er bilder tatt på en mobil- telefon uansett.. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Oi, et så langt svar hadde jeg aldri forventet, mye info(god info) takker for det. Har små titta litt på p1(SE - p1i?) også, men tror ikke det er telefonen jeg vil ha. Som du nevner selv kan vel ikke kamerat på denne telefonen måle seg med n95/n82? Etter alt researchen jeg har gjort på mobiler de siste dagene så ser det ut som N95/n82 er de eneste telefonene som har det jeg er på jakt etter, jeg trenger sikkert ikke alt jeg har nevnt, men jeg har bare lyst til å ha det, sånn tilfelle. Har aldri hatt en smartphone før, bare vært borti en så vidt. Så: 1. hva slags programer jeg vil kjøre, er jeg litt usikker på. 2. Kontroll type? du tenker hvordan jeg bruker telefonen(touch screen, knapper osv..?) isåfall, så hadde en telefon med touchscreen vært tøft, men dette er så absolutt ikke noe jeg trenger. 3. Utseende er ikke så alt for viktig, vil bare at telefonen ikke skal være for tykk eller for tung. 4. Så lenge telefonen støtter 2gb+ minnekort er jeg fornøyd. Telefonen bør ha mulighet til å enten koble seg til pc/div. andre ting via bluetooth/usb. Wifi, er ikke noe jeg trenger sånn absolutt, men jeg vil veldig gjerne ha det, bare for å ha det. 3g/super 3g ja takk, edge sikkert ikke nødvendig men som sagt, vil jeg ha flest mulig tilkoblings muligheter. GPS hadde også vært kjekt. 5. Spill er absolutt et pluss som jeg ikke sier nei til, og om mobilen har mulighet for å kjøre emulatorer av den gamle sorten, nes, snes osv... så sier ikke jeg nei som sagt. Skal prøve å oppsummere dette. -Tilkoblings muligheter: Wifi, 3g/super 3g, edge, bluetooth, usb -Multimedia muligheter: musikk, video, radio, bilder, godt kamera, web, youtube(?), GPS -Lagrings plass: 2gb+, om det er innebygd eller om man trenger minnekort gjør ingen ting. -Smartphone med enten Windows mobile eller Symbian. Kan hende jeg har glemt noe her, om jeg skulle komme på noe mer, oppdaterer jeg. Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 N95 N95 8gb N82 Eneste telefonene som møter alle dine kriterier Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 En annen ting jeg lurer på, flaggskipet til nokia, er vel for øyeblikket N95? Så er det vel N82 som vil ta over den tittelen når den blir tilgjengelig? eller vil dette bli den oppdaterte versjonen av N95, 8gb versjonen som du nevnte? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Oi, et så langt svar hadde jeg aldri forventet, mye info(god info) takker for det.Har små titta litt på p1(SE - p1i?) også, men tror ikke det er telefonen jeg vil ha. Som du nevner selv kan vel ikke kamerat på denne telefonen måle seg med n95/n82? Nei. Jeg mener, det er fremdeles et mobil- kamera, men du tar nok konsekvent mer brukbare bilder med en n82, hvis det er noe av det samme som n95 (n82 har også bedre blitz enn det meste ser det ut til). Har aldri hatt en smartphone før, bare vært borti en så vidt. Så: 1. hva slags programer jeg vil kjøre, er jeg litt usikker på. Tja.. ordbok, skriveprogram? Push- mail, instant messenger, skype, pdf- viewer, SymSMB for tilkobling til windows- nettverk (kun for s60 så langt), remote desktop, kart, ftp, agenda og kalender program, missil- kontroll, og notatblokk. 2. Kontroll type? du tenker hvordan jeg bruker telefonen(touch screen, knapper osv..?) isåfall, så hadde en telefon med touchscreen vært tøft, men dette er så absolutt ikke noe jeg trenger. Ser ut for meg som om du ikke egentlig trenger en luring- telefon heller Nei, seriøst, det kommer typisk an på hva slags bruk du tenker deg. Hvis du skriver mye og vil ha et tastatur - for eksempel slik som det er på en htc kaiser, som er en (god) løsning - så blir det vanskelig å anbefale en nokia n82 eller en n95. Det samme hvis du kanskje vil fikse litt på noen dokumenter, eller et regneark og slike ting. Men hvis du kommer til å bruke telefonen til litt teksting, og hovedsaklig lesing av mail. Og lesing på web, samt at du ikke har noe behov for å klippe ut informasjon fra web- sider, etc - så er begge nokia- telefonene helt greie, og vel så det. (..Men, igjen - hva skal en med en så dyr telefon da? En får bedre batteritid og mindre og lettere telefoner som ser bedre ut, fremdeles med like bra skjerm, som ikke henger seg i hytt og pine..) 3. Utseende er ikke så alt for viktig, vil bare at telefonen ikke skal være for tykk eller for tung. Vel, da er jo en n82 helt grei. 4. Så lenge telefonen støtter 2gb+ minnekort er jeg fornøyd. Telefonen bør ha mulighet til å enten koble seg til pc/div. andre ting via bluetooth/usb. Wifi, er ikke noe jeg trenger sånn absolutt, men jeg vil veldig gjerne ha det, bare for å ha det. 3g/super 3g ja takk, edge sikkert ikke nødvendig men som sagt, vil jeg ha flest mulig tilkoblings muligheter. GPS hadde også vært kjekt. Så blir det en N95 eller n82. 5. Spill er absolutt et pluss som jeg ikke sier nei til, og om mobilen har mulighet for å kjøre emulatorer av den gamle sorten, nes, snes osv... så sier ikke jeg nei som sagt. Det fins rimelig mye bra til s60, så der er du sikret ihvertfall. Det er også en SNES emulator for s60, så du kan spille chrono- trigger, for eksempel . Kan vel kanskje hende nokia får fikset n- gage lanseringen også etterhvert.. Skal prøve å oppsummere dette.-Tilkoblings muligheter: Wifi, 3g/super 3g, edge, bluetooth, usb -Multimedia muligheter: musikk, video, radio, bilder, godt kamera, web, youtube(?), GPS -Lagrings plass: 2gb+, om det er innebygd eller om man trenger minnekort gjør ingen ting. -Smartphone med enten Windows mobile eller Symbian. Kan hende jeg har glemt noe her, om jeg skulle komme på noe mer, oppdaterer jeg. Ja, en n82. Men det kan nok lønne seg å lese noen tester først, allikevel. Alternativer kan bli en HTC kaiser (litt svær og tung), eller kanskje en HTC touch cruise. Den har ihvertfall alt av greier en skulle trenge(og ikke trenge), og et drøyt batteri. Men.. alle enhetene har diverse svakheter, så det blir lettere å anbefale noe hvis du vet hva du typisk vil bruke telefonen til. For eksempel, en HTC cruise har ikke noen touch- pad, men du kan bruke et bluetooth- tastatur, eller et on- screen tastatur og håndskriftsgjenkjenning. Som er greit hvis en kan sette seg ned. Men ikke noe særlig, kanskje, hvis en liker et t9 oppsett. Som igjen er ubrukelig hvis en skal skrive lengre mail. ...Et helt annet alternativ vil være å kjøpe en psp og en vanlig telefon (bedre spill, og lengre snakketid , pluss at en ikke trenger å ha telefonen slått på for at alarmene skal gå). ..Hva som er flaggskipet til Nokia - det er vel n95 versjon nr. 3 (eller noe i den duren). Eller så kommer det visst noe fra nokia med touch- skjerm snart (eller touch- implementering av opp og ned tastene på s60 for å bla i lister og slikt). Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 (endret) (..Men, igjen - hva skal en med en så dyr telefon da? En får bedre batteritid og mindre og lettere telefoner som ser bedre ut, fremdeles med like bra skjerm, som ikke henger seg i hytt og pine..) Ja godt spørsmål, denne mobilen blir som en julegave til meg selv. Hovedgrunnen til at jeg vil ha en ny mobil nå er fordi jeg har sittet med SE k700i de siste årene, og det fristet veldig med en rå telefon som jeg også kan tukle litt med. Blir nok en N82, om jeg ikke skulle komme over en haug med dårlige tester av mobilen. Endret 18. november 2007 av Nitrius Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 N95 8gb er flaggskipet siden den har bedre spesifikasjoner enn N95. N82 vil trolig bli det nye flaggskipet når den kommer selv om den ikke nødvendigvis har bedre spesifikasjoner. N82 har blits og litt bedre kamera (?) mens N95 8gb har større skjerm, musikk-knapper og IR. smak og behag egentlig. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Blir nok en N82, om jeg ikke skulle komme over en haug med dårlige tester av mobilen. Det blir nok få av dem. Og om det er noen svakheter på telefonen i forhold til en eller annen obskur teknisk detalj, sammenliknet med en annen modell - så tipper jeg det blir rimeling mye pluss- poeng på media og bildevisning og sånne ting. http://www.mobile-review.com/fullnews/main...eng.shtml#16619 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå