Gå til innhold

Solgt brukt TV, kunde vil heve kjøpet.. Rettigheter?

cd32

Anbefalte innlegg

Lov og rett ved bruktsalg/kjøp

Solgte tidligere i uken mitt "gamle" TV på finn.no

TV fungerte utmerket når jeg om ettermiddagen slo det av og pakket det forsvarlig i bilen.. og jeg har ALDRI hatt problemer med tv tidligere, hverken lyd eller bilde.. Leverte tv på døren og var med og bære det forsvarlig inn..

Så ringer kjøperen i morges, og klager over skurring/forstyrrelser i bilde innimellom, uavhengig av kanalvalg o.l..

Jeg stiller en del spørsmål for og komme til bunns i problemet, og for og oppklare eventuelle feil.. Han presterer da og si han bruker bordantenne, og ikke har noe annen signalkilde og teste tv på, og han ønsker og heve kjøpet. Jeg er 100% sikker på at om jeg henter hjem tv og slår det på i min egen stue, vil det fungere utmerket. Jeg har kabelTV fra BKK, elendig kvalitet, men aldri noe skurring eller forstyrrelse i bilde. Jeg mener jeg har levert en feilfri vare, tv er jo 7år gammelt, og med det gjerne litt mer kresen på signalne, enn nyere apparater?

Hvilken rettigheter har jeg/han her? Jeg solgte tv for og delfinansiere flatskjerm.. men det må legges på is dersom han hever kjøpet.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lov og rett ved bruktsalg/kjøp

Solgte tidligere i uken mitt "gamle" TV på finn.no

TV fungerte utmerket når jeg om ettermiddagen slo det av og pakket det forsvarlig i bilen.. og jeg har ALDRI hatt problemer med tv tidligere, hverken lyd eller bilde.. Leverte tv på døren og var med og bære det forsvarlig inn..

Så ringer kjøperen i morges, og klager over skurring/forstyrrelser i bilde innimellom, uavhengig av kanalvalg o.l..

Jeg stiller en del spørsmål for og komme til bunns i problemet, og for og oppklare eventuelle feil.. Han presterer da og si han bruker bordantenne, og ikke har noe annen signalkilde og teste tv på, og han ønsker og heve kjøpet. Jeg er 100% sikker på at om jeg henter hjem tv og slår det på i min egen stue, vil det fungere utmerket. Jeg har kabelTV fra BKK, elendig kvalitet, men aldri noe skurring eller forstyrrelse i bilde. Jeg mener jeg har levert en feilfri vare, tv er jo 7år gammelt, og med det gjerne litt mer kresen på signalne, enn nyere apparater?

Hvilken rettigheter har jeg/han her? Jeg solgte tv for og delfinansiere flatskjerm.. men det må legges på is dersom han hever kjøpet..

Han har ikke rett på å heve kjøpet. kjøpsloven gjelder i dette tilfellet.

Har dere skrevet noen form for kontrakt. Har han noen kvittering? Hvis ikke stiller han enda svakere.

Det høres ut som om han har problemer med antennesignalet. Bordantenne gir ofte dårligere bilder jo større tven blir. Hvis han bare har hatt en liten 15 eller 17 tommer tv hjemme kan dette ha fungert helt fint, men nå har kjøpt en større tv og signalene blir ikke gode nok til tven. Du kan jo tilby han å ta med tven hjem og prøve det med kabeltvsignalet du har. Er det ingen problemer her bør du i hvertfall ikke gi pengene tilbake.

Hva slags tv er dette? 7 år gml går jeg ut i fra at det ikke LCD men CRT?

Lenke til kommentar
Han har ikke rett på å heve kjøpet. kjøpsloven gjelder i dette tilfellet.

Har dere skrevet noen form for kontrakt. Har han noen kvittering? Hvis ikke stiller han enda svakere.

Det høres ut som om han har problemer med antennesignalet. Bordantenne gir ofte dårligere bilder jo større tven blir. Hvis han bare har hatt en liten 15 eller 17 tommer tv hjemme kan dette ha fungert helt fint, men nå har kjøpt en større tv og signalene blir ikke gode nok til tven. Du kan jo tilby han å ta med tven hjem og prøve det med kabeltvsignalet du har. Er det ingen problemer her bør du i hvertfall ikke gi pengene tilbake.

Hva slags tv er dette? 7 år gml går jeg ut i fra at det ikke LCD men CRT?

Takk for svar! Det er en Bang & Olufsen MX7000.. CRT ja.. Han hadde en sony ett eller annet i noe samme størrelse.. Jeg nekter og tro tv pluttselig har begynt og skape seg.. men den biten som behandler signalene som kommer inn kan jo være veldig forskjellig fra tv til tv og merke til merke.. en antenneforsterker hadde vel gjort susen regner jeg med.. Jeg var meget behjelpelig og leverte tv på døren, kan ikke si jeg har videre lyst og hente det igjen for å si det sånn.. Hva kan han gjøre om jeg nekter? Han var innom hos meg og så tv ett par dager før jeg leverte.. han var meget fornøyd da.. Han har tilbydd seg og ta det for halve prisen, men det er ikke aktuelt for min del..

Lenke til kommentar

Med andre ord har han sett at tven fungerte. Han kan ikke si at du leverte en tv som ikke fungerte.

Men jeg kan jo se at han er litt misfornøyd hvis han har kjøpt et B&O og ikke får skarpe bilder, men det er altså virkeligheten så lenge han har bordantenne.

Be han kjøpe digitalt bakkenett eller parabol. Det må han uansett snart likevel.

Hva kan han gjøre... ikke mye kan jeg tenke meg.... men han vet jo hvor du bor ;)

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
Med andre ord har han sett at tven fungerte. Han kan ikke si at du leverte en tv som ikke fungerte.

Men jeg kan jo se at han er litt misfornøyd hvis han har kjøpt et B&O og ikke får skarpe bilder, men det er altså virkeligheten så lenge han har bordantenne.

Be han kjøpe digitalt bakkenett eller parabol. Det må han uansett snart likevel.

Hva kan han gjøre... ikke mye kan jeg tenke meg.... men han vet jo hvor du bor ;)

Ja han vet jo det.. :p Nei jeg mener og ha mitt på det rene.. jeg selger en brukt tv for 3000,- kunden er på befaring og ser tven i aksjon.. Sto ingenting i annonsen om levering heller, men jeg var grei og kjørte tv gjennom noen bom-stasjoner og hjem til kunden.. hjalp han helt inn i stuen med tv, fikk pengene og tok han i hånden. Og nå vil han altså at jeg skal komme og hente tv fordi det er litt forstyrrelser i bilde, med bordantenne.. sukk.. Jeg tror jeg foreslår at han får komme hjem til meg med tv, så får vi teste det her.. Bang&Olufsen er bra greier, men det betyr ikke at man kan trøkke en gaffel i uttaket og få HD bilder.. ikke på en 28" CRT skjerm fra 2000..

Lenke til kommentar

Så lenge tv'n ikke er solgt med noen kontrakt har han ingenting å stille opp med. Han kunne selv valgt og kjøpe den med en kjøpskontrakt hvor han kunne stilt krav til handelen. TV'n er nå kjøpt slik den er og dessverre for kjøper har han ingen hjemmel i norsk lov for heving av kjøp.

Lenke til kommentar

Han har rettigheter etter kjøpsloven siden dere ikke har avtalt dårligere vilkår for han.

Kjøpsloven sier at kunde kan reklamere dersom det er mangel på varen. At han får dårlig bilde med bordantenne er IKKE en mangel, enkelt og greit.

Vil uansett være null problem for han, digitalt bakkenett fikser biffen.

Lenke til kommentar

Mitt tips ved levering til kjøper er å be om at han teste varen ved levering. Sånne etterpå tull har jeg vært borti selv en gang til tross for at jeg spurte 2 ganger om han ville teste en pc jeg solgte ved levering. Fikk nei begge gangene, men etterpå måtte jeg svare på spørsmål i 1 time pr. telefon som jeg kunne ha løst på 1 min ved levering.

Men altså, heving av kjøp er utelukket når kjøper godkjenner varen ved levering uten å teste etter min mening.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Mitt tips ved levering til kjøper er å be om at han teste varen ved levering. Sånne etterpå tull har jeg vært borti selv en gang til tross for at jeg spurte 2 ganger om han ville teste en pc jeg solgte ved levering. Fikk nei begge gangene, men etterpå måtte jeg svare på spørsmål i 1 time pr. telefon som jeg kunne ha løst på 1 min ved levering.

Men altså, heving av kjøp er utelukket når kjøper godkjenner varen ved levering uten å teste etter min mening.

Nå har seg sagt jeg kan gå med på og heve kjøpet dersom TV'en leveres og testes hos meg og samme feil oppdages her. Noe jeg tviler sterkt på blir tilfelle.. Lenger strekker jeg meg ikke.. Men da har jeg jo ingen garranti for at han ikke herper TV på veien da :ermm: Hater sånne ting som dette ! :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så lenge tv'n ikke er solgt med noen kontrakt har han ingenting å stille opp med. Han kunne selv valgt og kjøpe den med en kjøpskontrakt hvor han kunne stilt krav til handelen. TV'n er nå kjøpt slik den er og dessverre for kjøper har han ingen hjemmel i norsk lov for heving av kjøp.

Jeg undres hvordan du – fullstendig uten juridisk innsikt – kan svare på spørsmål i denne delen av forumet. Selv om det ikke er satt opp noen skriftlig kontrakt kommer naturligvis kjøpsloven til anvendelse i denne saken. Heving fra kjøpers side på grunn av mangler er hjemlet i § 39. I denne saken er det imidlertid helt opplagt at kjøper ikke kan kreve at kjøpet heves. Dersom det i det hele tatt foreligger en mangel, er det ingenting som tyder på at denne medfører et vesentlig kontraktsbrudd fra selgers side.

Lenke til kommentar
Du skulle ikke gjort det. Ikke gi en finger til noen sånne, da får han en fot innenfor døra, osv osv.

Enig, er redd du har gjort deg selv en bjørnetjeneste :( I AV-bransjen er det noe som heter "dritt inn = dritt ut"; han kan ikke regne med å få knallbra signaler fra en bordantenne. Du skulle heller ha sagt det til ham... Men la oss håpe at det ikke er en som er ute etter å lure deg, altså at han nå skjønner at det ikke går å få TV'en til halv pris og dermed herper den. Si i fra hvordan det gikk/ går da og lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du skulle ikke gjort det. Ikke gi en finger til noen sånne, da får han en fot innenfor døra, osv osv.

Enig, er redd du har gjort deg selv en bjørnetjeneste :( I AV-bransjen er det noe som heter "dritt inn = dritt ut"; han kan ikke regne med å få knallbra signaler fra en bordantenne. Du skulle heller ha sagt det til ham... Men la oss håpe at det ikke er en som er ute etter å lure deg, altså at han nå skjønner at det ikke går å få TV'en til halv pris og dermed herper den. Si i fra hvordan det gikk/ går da og lykke til :)

Takk for alle svar! Glemte helt og oppdatere tråden.. :)

Han fikk et avslag og jeg beholdt fjernkontrollen, som jeg en uke senere solgte med anlegget mitt (BeoCenter9300) Jeg gadd ikke styre mer med det rett og slett.. MEN skal jeg selge noe lignende igjen skal jeg spesifisere at det "selges som det er" og at det må sees/prøves OG hentes! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...