Gå til innhold

80C på q6600 @ 3 ghz normalt? [LØST]

Hestvik

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av en zalman vifte, denne

Har klokket min q6600 til 3 ghz og får en urovekkende høy temp(synes jeg)

Er det normalt at den skal ligge på 80c?

hva kan jeg ha gjort galt?

[EDIT]Moderator kan slette denne tråden, tok på pasta på kjøleren og satte den skikkelig fast og voila, 55C @ 3,2 GHZ på full load!

Endret av canavasman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80c, var det på max load?

jeg sliter litt med samme problem, har klokket til 3,2ghz nå og får 80c på max load..(på 3 ghz ligger jeg på ca 72).

idle er jeg nede i 45-46 grader.

jeg synes det er litt merkelig at det skal være så stort avvik mellom idle og max.

hvordan smurte du pastaen utover og hvor mye brukte du?

Lenke til kommentar
80c, var det på max load?

jeg sliter litt med samme problem, har klokket til 3,2ghz nå og får 80c på max load..(på 3 ghz ligger jeg på ca 72).

idle er jeg nede i 45-46 grader.

jeg synes det er litt merkelig at det skal være så stort avvik mellom idle og max.

hvordan smurte du pastaen utover og hvor mye brukte du?

Jeg er langt ifra noen ekspert på området, men det jeg fant ut var at vifta var ikke satt skikkelig på + at jeg hadde glemt å ha på pasta på kjølern. Og 80C var på full load, og idle la den på mellom 50-60 C. Etter jeg gjorde endringene ligger den nå på 34-35 idle, og 55 max load.

Mitt tips til deg er å ta ut vifta og fjerne pastaen fra kjøleren, bruk gjerne isopropanol eller noe lignende for å få det perfekt. Du kan ta på ett par dråper og gnu det utover med ett kredittkort eller lignende. For mye kjølepasta ender opp i at kjøleegenskapene blir svekket.

Og pass på at vifta sitter ordentlig!

Har du samme vifte som meg?

Endret av canavasman
Lenke til kommentar

Hei,

Ser dere driver å diskuterer litt påføring av kjølepasta, da bør dere ta en titt i denne guiden fra Arctic Silver, her beskriver de ganske nøye hvordan man skal påføre pasta på quadcore prosessorer for å oppnå optimal varmeoverføring. Det skal i grove trekk ikke mer enn en liten stripe på 15-20mm over midten på prosessoren. SJEKK guiden for hvilken vei denne stripen skal gå! :new_woot:

Trykket fra kjøleren vil spre pastaen utover på riktig måte, slik den ender opp som en oval over kjernene.

Du sier du fikk festet kjøleren skikkelig, hvor fast vil det si ? Sitter den bom fast ?

Min kan jeg nemmelig "vrikke" på ca 3-4mm.. tror ikke dette er helt bra.

(jeg har foresten thermaltake big typhoon, er vel kanskje forskjellig festeannordning på den da men..)

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
Hei,

Ser dere driver å diskuterer litt påføring av kjølepasta, da bør dere ta en titt i denne guiden fra Arctic Silver, her beskriver de ganske nøye hvordan man skal påføre pasta på quadcore prosessorer for å oppnå optimal varmeoverføring. Det skal i grove trekk ikke mer enn en liten stripe på 15-20mm over midten på prosessoren. SJEKK guiden for hvilken vei denne stripen skal gå! :new_woot:

Trykket fra kjøleren vil spre pastaen utover på riktig måte, slik den ender opp som en oval over kjernene.

Du sier du fikk festet kjøleren skikkelig, hvor fast vil det si ? Sitter den bom fast ?

Min kan jeg nemmelig "vrikke" på ca 3-4mm.. tror ikke dette er helt bra.

(jeg har foresten thermaltake big typhoon, er vel kanskje forskjellig festeannordning på den da men..)

M.v.h

restify

Flotte greier!

Den kan vel røres litt på, men det er vel ikke til å komme utenom regner jeg med. På zalman vifta er det kun 2 fester som går horisontalt slik at den kan rikkes på. Men den kjøler i alle fall denne gangen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...