Gå til innhold

Nokia E65 har fått ny firmware, her er changelog

Ludolf71

Anbefalte innlegg

E65 (RM-208) 2.0633.65.01 Firmware Changelog

New supported features

* VoIP Release 2.1

* Secure VoIP support

* Emergency call extensions: location information and WLAN support

* WCDMA VoIP improvements: when terminal is in WCDMA coverage with VoIP capability, VoIP readiness indicator is visible

* Intellisync Call Connect for Cisco v1.1 support

* Intellisync Call Connect for Alcatel v2.0 support

* Usability improvements:

* Possibility added for end user to call from Phonebook Internet telephony field (number based address) to CS B party

* Improved handling of #,* and other characters in username part, e.g. if the user wants to use temporary CLIP or CLIR by dialing *31# or 31#

* Long caller address will be shown in two lines

* Support for pause (p) and wait (w) characters added

* Phone is more stable during VoIP call when walking out of WLAN coverage and returning to coverage area

* Start media port default value and default end media value changed.

* SIP Registration improvements in bad WLAN coverage

* The user can use hidden WLAN networks from EasyVoIP without making the access point first somewhere else

* If user selects a hidden WLAN network (from options or from a plug- in which requires an IAP), user is asked for:

1. Network name

2. Select secure mode: "Open network, WEP, WPA/WPA2"

3. "WEP key for WLAN" (if WEP chosen), or "Pre-shared key for WLAN", in case of WPA/WPA2

* Domain address handling improved:

* Domain part of VoIP address is not stored / visible in call logs if terminal parameter for this functionality is active. Removing of domain address part in MT case will be done only, if user part contains only numbers (i.e. E.164) or if URI parameter user=phone exists. Provisioning parameter has been added to define the logic.

* Call back (i.e. recall) from call logs is possible to either VoIP or CS number based address. For MO VoIP calls terminal will add automatically domain address, which is a default domain address

for that specific VoIP profile.

Easy VoIP improvements

* Possibility to connect shared mode networks using Easy VoIP

General VoIP functionality improvements

* Call can be cancelled if the user calls to wrong address

* Call transfer improvements

* DTMF handling improvements

* Call Hold handling improvements

* OMA DM: VoIP codec management improvements

* OMA CP improvements

* Improvements in NAT traversal

* VoIP calls using Contact formatted numbers improved

* IOP improvements

WLAN

* Number of APs is increased on the WLAN scan list

* vBlank page was opened on first time usage of WLAN access point.

* Wlan scan API change from read only to read-writable

* Number of WLAN scan/roam retry attempts increased

* WLAN scan stability improved

* Changes to WLAN channel usage

* Functionality improved in situation when switching APN from 3G to WIFI during streaming

* Usage of WPA with Netgear wireless router improved

* WLAN connection reliability improvement

* WLAN Wizard functionality improvements

Device management

* Added interoperability with Pointsec application

* DM: Workspace buffer size increased for SyncML messages

* Device lock activated after boot

* Device Management performance and stability improvements

* Security improvements

The following new requirements have been included

* OMA DRM v1.0 (Full support)

* Priority change for Intellisync active idle plugin

* Folder shortcut enabler

* Blackberry disconnect icon update

* New Theme variations added

Bluetooth

* Improvement to echo cancellation

* Improved interoperability with BMW Bluetooth carkit

Messaging

* Email connection closing/disconnecting improved

* DRM content handling in Attachments improved

* When all PDP contexts are used in MMS, queries are shown

* SMSC is re-read from SIM after switch on if IMSI has been changed

* Email roaming in offline mode modified

* 4 digit port numbering enabled

* SMS flowing functionality improved

* SMS Time Stamp functionality improved

* Improvements to Instant messaging functionality

Calendar / PIM

* Improvement of recurring meeting updates

* On Domino, non-standard recurrences show up correctly on the device

Office tools

* Enhancement of Message reader to match message sender name in the phonebook

Backup & restore

* Backup/restore functionality of BB client idle plugin updated

Performance

* Standby (idle) functionality improvement

Telephony

* Improved functionality of Team Suite (When the user wants to drop one participant during conference call, UI remains in-call view and not going to Team Suite)

* Alcatel Voice Client ‘Options’ in In-Call menu changed to beginning of In-Call menu.

* Busy tone improvement when call is cancelled or number is busy

* DTMF performance improved

* Supplementary Service Activation denied when FDN Activated

* Corrections to call diverting functionality

* Improvement to Enhanced Line 2 functionality

Web browser

* General WEB Browser stability and interoperability improvements

* Browser memory handling improved

* Saving of downloaded images corrected

Wap browser

* General WAP Browser stability and interoperability improvements

* Page rendering corrections (e.g. in nokia.com business mobile page)

* Color codecs improvements

* A message popup informs user about the failure of packet switched connection failure

* Improvements to handle Java-midled installation from GoTo address field or from SMS

* SL push message handling updated

* Sending of WAP HTTP header information to web servers corrected

Networking

* Improved 3G cell reselection

* Socket stability improvement

* When Exit is pressed from browser data connection is also terminated immediately. Before fix browser was closed, but it took some time until connection was terminated. (RKAN-6VXJBP)

* Improvement in reconnecting to live video stream

* IAP group handling updated

* Live and MPEG4 streaming corrected

* 3G Homezone wildcarding correction

* Mobile VPN Client connection improvements

Diverses

* BMP download supported on DRM

* welcome application

* startup settings: access point database update

* Corrected interoperability problems with Intellisync Mobile Suite, MSN Messenger and Yahoo! Messenger applications

* Corrected stability issue with Download! Client

* Corrected usability issue in security lock / slide interoperability

* A case causing 'contact retailer' to be shown fixed

* Improvement to powerkey functionality in certain situations

* Improved call handling during streaming

* . -key fix in Bopomofo input method

* Audio beeps at certain situations at more convient level

* Czech characters added

* Localizations added

* Lights are turned on when USSD message is received

* Improvement to SMSC number handling with certain SIM cards

* Improvement for phone lock code handling

* Improvement for certificate management

* Menu option "Delete operator settings" made removable

* Interaction between Team Suite and Contacts enhanced

* A unique name given to Watcher plugin thread

* Java installer improvements

* SIM ATK refresh enhancement

* Chinese In Device Search improved

* Printing of documents and pictures improved with Quickoffice

* Key handling functionality with Java corrected

* Operator name list updated

* World clock changes

* Memory handling related improvements

* Improvement to co-operation of the device and F-Secure application

* Localization changes

* Automatic settings configuration updated

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nesten 1mnd. siden FW ble lagt ut på NSU da, så om denne kan kalles ny lengre kan vel diskuteres...

Ellers et "good find". :)

Synes også changelogen med fordel kunne vært postet i tråden Nokia E65! Diskuter den her!.

Jeg tok vel litt i når jeg kalte den ny ja... Har hatt den noen uker selv. Tok oppfordringen din og postet den også i den offisielle tråden for E65.

Lenke til kommentar
Det er nesten 1mnd. siden FW ble lagt ut på NSU da, så om denne kan kalles ny lengre kan vel diskuteres...

Ellers et "good find". :)

Synes også changelogen med fordel kunne vært postet i tråden Nokia E65! Diskuter den her!.

Jeg tok vel litt i når jeg kalte den ny ja... Har hatt den noen uker selv. Tok oppfordringen din og postet den også i den offisielle tråden for E65.

Hva skjer med å kopiere mitt nick og min avatar? dette er "plagiat" :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hva i *#!*, nå skjønte jeg ingenting for en stakket stund...

Mente jeg ikke hadde lagt inn noen nye innlegg her nå.

Det kan vel nesten se ut som plagiat nå ja, når jeg så posten din her.

Men for å være helt ærlig, sa har jeg ikke sett ditt nick eller avatar før nå...

Fra og med i dag, blir det ikke postet flere innlegg under brukernavnet T_H_X!

Jeg bytter, for dette kan by på forvirring.

SORRY!

Var ikke med hensikt vel og merke...

Lenke til kommentar
Okey, det var jo en lang oversikt over hva som blir endret...

Men noen som kan i korthet fortelle hva en vil merke i den daglige bruken av å oppdatere mobilen?

takk:=)

Det viktigste: Jeg har ikke rebootet telefonen min etter oppgraderingen for en drøy måned siden.

Den er dønn stabil.

Det eneste negative jeg har merka er at den er litt mer kresen på WiFi-oppkobling mot Linksysruteren min. . Den ville ikke koble opp uten WPA.... Men jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Hvordan FW oppgraderer jeg den? jeg lurer litt på om jeg ikke skal gjøre det, men trenger jeg usb kabel til telefonen eller kan jeg oppdatere over 3G feks.?

Du oppgraderer med usbkabel med Nokia PC Suite eller Nokia Software Update. Begge produktene finnes i oppgraderte versjoner på nettet, ikke bruk dem som fulgte med på CD. Det ligger link på forsiden til Nokia.no, se etter "Oppdatering av telefonprogramvaren"

Lenke til kommentar

Greit det, med PCSuite & NSU.

MEN... Råder ikke noen til å utføre FW-oppdatering med USB-kabelen CA-53 nei.

Dette er en j@*#a drittkabel, selv splitter ny.

Mange brukere bare på dette forumet, som har fått "død" telefon som følge av denne nå.

Greit for de som tør å leve "on the edge", men.

Skal man oppdatere FW, så råder jeg til enten å ta dette via FOTA, eller gå til innkjøp av en Nokia DKU-2. Innkjøpskostnadene av sistnevnte, har du sannsynligvis spart inn før du er kommet halveis med nedlastningen via FOTA da. Såfremt du ikke har "gratis" datatrafikk i abonnementet, som cyclo nevnte selvfølgelig.

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Bastant påstand dette om CA-53 vs DKU-2. Har du tall som grunnlag for tallene dine eller?

Det vil jo være naturlig at mange fler opplever problemer med CA-53 enn med DKU-2 siden NSU stort sett fungerer på nyere telefoner (som ofte leveres bundlet med CA-53).

Lenke til kommentar
Bastant påstand dette om CA-53 vs DKU-2. Har du tall som grunnlag for tallene dine eller?

Det vil jo være naturlig at mange fler opplever problemer med CA-53 enn med DKU-2 siden NSU stort sett fungerer på nyere telefoner (som ofte leveres bundlet med CA-53).

Vel, min CA-53 var helt ubrukelig generelt, ikke bare med NSU. Kunne ikke overføre en bitteliten fil en gang, den brøt konstant. Bestilte en DKU-2-kopi fra danmark til 25kr pluss 20kr frakt, fikk den 2 dager etter og det fungerte perfekt.

Lenke til kommentar

For det første, så har jeg ikke kommet med noen tall...

For det andre, et eksempel: 4 tilfeller "død" telefon grunnet kabelen, er minimum 3 for mye i mine øyne, og grunn god nok til at jeg ikke "går god" for denne...

Gidder du lese gjennom 226 sider i f.eks. N73-tråden, "løse tråder" om denne, samt alle tråder ang. E65 for så å telle, bare for å ha et eksakt tall å forholde deg til ang. brukere som har opplevd problemer med CA-53, så er du velbekomme...

For det tredje: NSU fungerer også på f.eks. 6630 og 6680, og disse kom bundlet med DKU-2. Tviler på at eiere av disse telefonene, bruker/brukte kabelen mindre/mer enn f.eks. du gjør... Ihvertfall brukte ikke jeg kabelen mindre på min gamle 6680.

For det fjerde: Problemet med CA-53 gjelder ikke bare ved bruk av NSU, bare så det er sagt. Det gjelder ved generelt all bruk (installering av 3. parts programvare, synkronisering, dataoverføring, etc.), bare at utfallet ikke blir så kritisk som ved bruk av NSU.

Grunnen til at jeg kanskje er litt mer opptatt av dette "kabelspørsmålet", er p.g.a. at det er jeg som har skrevet/oppdaterer guiden for flashing i dette forumet.

Da ønsker jeg selvfølgelig ikke at brukere/gjester av forumet, skal få telefonen sin "ødelagt" av en drittkabel.

Guiden er derimot skrevet for å hjelpe, og da oppfordrer jeg leserne til IKKE å benytte CA-53 ved FW-oppdatering/flashing... :dremel:

Sitter selv inne med 4-5 stk. av CA-53, og jeg tør å stå for det en gang til, både p.g.a. egen erfaring, og p.g.a. rapporterte problemer fra andre brukere (ikke nødvendigvis "død" telefon som resultat, men også p.g.a. kontaktsbrudd, som i aller høyeste grad kan føre til "død" telefon) i diverse tråder i forumet:

Disse er KOMPLETT UBRUKELIGE (spesielt til FW-oppdatering)!

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Herre, for en reaksjon. Dårlig dag?

Dette var nytt for meg, derav spurte jeg. Det er faktisk en og annen tråd her inne jeg ikke leser.

Som jeg skrev i min forrige post her, så bruker både kabler og telefoner fra Nokia å være litt kresne til USB-porter. Bruker man USB-hub'er får man rett og slett for lite strøm. Husk at USB-porter i skjerm, tastatur og de plassert foran på datamaskiner i realiteten er en USB-hub. Jeg vet med sikkerhet at mange av de som har slitt med å miste kontakten har blitt kvitt disse problemene ved å bruke en USB-port bak på PCen. Dette er vel egentlig ikke særegent for Nokia, da jeg har opplevd det også med kabler fra Sony Ericsson og Motorola.

Stiller meg, som du sikkert skjønner, litt tvilende til at kablene i seg selv er ubrukelige. Hvertfall ikke alle kabler. Hadde det vist seg at det var et problem med CA-53 i seg selv, kan man være sikker på at Nokia ville utbedret dette uten å nødvendigvis opplyse om dette.

Såvidt med bekjent er forskjellen på kablene at CA-53 har støtte for USB 2.0. Skal jeg gjette, så vil jeg anta at det der problemet ligger. Raskere dataoverføring setter nødvendigvis større krav til telefonen. Og svikter det her, da er det ikke lenger et kabelproblem, men et telefonproblem.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om min DKU-2-kopi fra http://mytrendyphone.dk/ har USB2.0-støtte. Men jeg kan stå inne for at den fungerte feilfritt, mens CA-53 ikke virket i det hele tatt. Bare glimt av kontakt. Dette er testet både på laptop og stasjonær, i HUBer og direkte.

Ligger forresten 2.0støtte i kabelen i det hele tatt? jeg tenkte det lå i portene jeg..

Om dette skulle være problemet, burde Nokia vite det? Og å koble tlf til data, uten å skape trafikk utover det, burde gå greit? Det gjorde det ikke med min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...