Barredo Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det finnes jo mange forskjellige analytikere, og den mest omtalte og vanlige er kanskje den som analyserer selskaper, kontantstrøm o.l., hvor en siviløkonomutdannelse med spesialisering innen finans er normalt. Men hva med f.eks. olje- og valutaanalytikere? I den jobben hjelper det vel fint lite å kunne analysere kontantstrøm til totalkaptial, egenkapital, og gud vet hva? Hva kreves for å få slike stillinger? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 For nyutdannede så tror jeg nok kravene er de samme uansett. Da havner du stort sett inn i en generell analytikerrolle også spesialiserer du deg etterhvert (f.eks. olje). Master i samfunnsøkonomi er nok også en god mulighet, spesielt når det er slike områder det makroøkonomi spiller en såpass stor rolle. Men uten at jeg vet, så tipper jeg at det ikke er stor forskjell i bakgrunn på de gruppene du beskriver. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Olje- og valutaanalytikere er i stor grad siviløkonomer eller tilsvarende, og utdanninger er uansett blant de utdanningene som passer best til slike yrker. Det har lite å si hva som er underliggende aktiva, det er analysen som er viktig og en som analyserer shippingrater kan også med litt overgang analysere oljepriser. Siviløkonomer har en langt større spennvidde enn å kun analysere kontantstrømmer. Som Stadskle sier så lærer man generelle metoder og analytiske ferdigheter for deretter å bruke dem innen en spesiell bransje og opparbeide seg den nødvendige bransjekunnskapen. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Siviløkonomer har en langt større spennvidde enn å kun analysere kontantstrømmer. Som Stadskle sier så lærer man generelle metoder og analytiske ferdigheter for deretter å bruke dem innen en spesiell bransje og opparbeide seg den nødvendige bransjekunnskapen. Den største fordelen med siviløkonomutdannelsen tror jeg at det er en bred økonomiutdannelse. Litt som en potet, kan brukes til mye. Tror ikke det er mange selskaper som ansetter nyutdannede til å drive med olje og valuta-analyse, det er gjerne noe du "rykker opp" til etter noen års erfaring. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Nei, det kommer jo an på hvordan man definerer det, man får som regel jobbe med deler av en analyse og lærer etterhvert det som skal til for å ha et helhetlig ansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå